Trebuie sa mergem 10.000 de pasi pe zi?

Trebuie sa mergem 10.000 de pasi pe zi?

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Majoritatea dintre noi am auzit ca ar trebui sa lovim 10.000 de pasi pe zi pentru a ne mentine sanatosi si in forma. Dar cercetarea din spatele acestei tinte s-ar putea sa va surprinda.

M

Multi dintre noi ne urmarim pasii cu ceasuri inteligente, pedometre sau aplicatii pentru telefon si suntem desigur incantati cand atingem obiectivul zilnic atat de important de 10.000 de pasi. Cu aplicatia pe care o folosesc, confetti verzi se prabusesc pe ecran ca felicitare. Aplicatia inregistreaza si „lovituri”, provocandu-ma sa vad cat de des pot gestiona o intindere de o saptamana peste 10.000 de pasi pe zi. Raspuns: rar.

Exista dezbateri cu privire la acuratetea unor contoare de pasi si este evident ca sunt un instrument contondent in ceea ce priveste exercitiul de masurare. Daca sprintezi, scorul tau nu este mai mare decat daca te intorci, totusi exista o diferenta reala in ceea ce priveste beneficiile pentru fitness. Totusi, ele ofera un ghid aproximativ despre cat de activ ati fost.

Daca aveti de gand sa numarati pasii, magnitudinea obiectivului dvs.

Array

conteaza. Majoritatea dispozitivelor de urmarire sunt setate la un obiectiv implicit de 10.000 de pasi – faimosul numar pe care stim cu totii ca ar trebui sa-l atingem. Ati putea presupune ca acest numar a aparut dupa ani de cercetare pentru a stabili daca 8.000, 10.000 sau poate 12.000 ar putea fi ideali pentru sanatatea pe termen lung. De fapt, nu exista un corp de cercetare atat de mare.  

De asemenea, s-ar putea sa va placa:

• De ce intinderea poate sa nu va faca un alergator mai bun

• Ar trebui sa bem lapte pentru a intari oasele?

• Ce spune mersul tau despre tine

Numarul magic „10.000” dateaza de la o campanie de marketing desfasurata cu putin timp inainte de inceperea Jocurilor Olimpice de la Tokyo din 1964. O companie a inceput sa vanda un pedometru numit Manpo-kei: „om” insemnand 10.000, „po” insemnand trepte si „kei” insemnand contor. A avut un mare succes si numarul pare sa fi ramas.

In studiile care au comparat efectuarea a 5.000 fata de 10.000 de pasi pe zi, numarul mai mare este, in mod surprinzator, mai bun (Credit: Getty Images)

De atunci, studiile au comparat beneficiile pentru sanatate de 5.000 fata de 10.000 de pasi si, nu este surprinzator, numarul mai mare este mai bun. Dar, pana de curand, toate numerele intermediare nu fusesera studiate. Nici acum nu au fost testate in mod cuprinzator pe populatia adulta generala. Noi cercetari de la I-Min Lee, profesor de medicina la Harvard Medical School, si echipa ei s-au concentrat pe un grup de peste 16.000 de femei in varsta de saptezeci de ani, comparand numarul de pasi parcursi in fiecare zi cu probabilitatea de a muri din orice cauza – cunoscuta sub numele de mortalitate din toate cauzele. Fiecare femeie a petrecut o saptamana purtand un dispozitiv pentru masurarea miscarii in timpul orelor de veghe. Apoi cercetatorii au asteptat.

Cand au urmarit femeile in medie, patru ani si trei luni mai tarziu, 504 murisera. Cati pasi credeti ca au facut supravietuitorii? A fost magia 10.000 de pasi pe zi?

De fapt, numarul mediu pentru supravietuitori a fost de doar 5.500 – iar castigurile incrementale in etape au contat. Femeile care au facut mai mult de 4.000 de pasi pe zi au fost mult mai susceptibile de a fi inca in viata decat cele care au facut doar 2.700 de pasi. Este surprinzator faptul ca o diferenta atat de mica ar putea avea consecinte pentru ceva la fel de critic precum longevitatea. 

Dupa aceasta logica, ati putea presupune ca cu cat au facut mai multi pasi, cu atat mai bine. Pentru o serie de pasi, acest lucru era adevarat – dar numai pana la 7.500 de pasi pe zi, dupa care beneficiile s-au aplecat. Mai mult decat atat nu a facut nicio diferenta in speranta de viata.

Intr-un studiu al femeilor de 70 de ani, beneficiile s-au platit dupa 7.500 de pasi, nu 10.000 (Credit: Getty Images)

Desigur, un dezavantaj al acestui studiu este ca nu putem fi siguri ca pasii au precedat boala care i-a ucis. Cercetatorii au inclus doar femei care erau suficient de apte sa mearga in afara casei lor si au cerut oamenilor sa-si evalueze propria sanatate, dar poate ca au existat unii participanti care au fost suficient de bine pentru a merge, dar deja nu suficient de bine pentru a merge foarte departe. Cu alte cuvinte, au mers mai putini pasi, deoarece erau deja rau, iar pasii in sine nu au facut nicio diferenta.

Dar pentru aceasta grupa de varsta, acest studiu sugereaza ca poate este suficient 7.500 – desi este posibil ca pasi suplimentari sa confere o protectie suplimentara impotriva unor conditii specifice. Numarul mai mare de trepte ar fi putut fi, de asemenea, un indicator al femeilor care, in general, fusesera mai active de-a lungul vietii si tocmai acest lucru le-a ajutat sa traiasca mai mult. Din acest motiv, este greu sa descoperiti singur beneficiile exacte pentru sanatate ale pasilor suplimentari.

Apoi, se pune problema numarului optim de pasi in termeni psihologici. Tinta de 10.000 poate parea un obiectiv inalt de atins in fiecare zi, ceea ce ar putea sa va ispiteasca sa nu va deranjati. Nerespectarea consecventa a obiectivului dvs. zi dupa zi este descurajant. Intr-un studiu realizat pe adolescenti britanici, la inceput, tinerii de 13 si 14 ani s-au bucurat de noutatea de a li se acorda tinta, dar in curand si-au dat seama cat de greu era sa se mentina si s-au plans ca nu este corect.

Mi-am facut propriul experiment psihologic asupra mea schimband obiectivul implicit al aplicatiei mele la 9.000 de pasi. Imi spun ca fac celelalte mii de mers pe jos acasa cand nu imi duc telefonul, dar, in adevar, vreau doar sa ma incurajez reusind mai des.

Pentru a creste numarul de pasi al celor mai sedentari, un obiectiv mai mic ar putea fi mai bun din punct de vedere psihologic.

Exista o anumita placere sa mergi pur si simplu fara sa-ti faci griji pentru binele pe care ni-l face (Credit: Getty Images)

Dar chiar si atunci, numararea tuturor pasilor risca sa ne fure placerea intrinseca a mersului. Jordan Etkin, psiholog la Universitatea Duke din SUA, a descoperit ca oamenii care si-au urmarit pasii au mers mai departe, dar le-a placut mai putin, spunand ca se simte ca si cum ar functiona. Cand au fost evaluati la sfarsitul zilei, nivelurile lor de fericire erau mai mici decat la cei care umblasera fara urmarirea pasilor lor.

Numararea pasilor ar putea fi contraproductiva si pentru cei mai in forma – semnaland ca acestia ar trebui sa se opreasca odata ce au atins magia 10.000 in loc sa se potriveasca, sa zicem, facand mai mult.

Ce putem concluziona din toate acestea? Numarati daca gasiti ca va motiveaza, dar nu uitati ca nu este nimic special in legatura cu 10.000 de pasi. Stabiliti obiectivul potrivit pentru dvs. Ar putea fi mai mult, ar putea fi mai putin – sau ar putea arunca complet trackerul.

Declinare de responsabilitate

Intregul continut din aceasta coloana este furnizat doar cu titlu de informatii generale si nu ar trebui tratat ca inlocuitor al sfaturilor medicului propriului medic sau al oricarui alt profesionist din domeniul sanatatii. BBC nu este responsabil sau raspunzator pentru orice diagnostic pus de un utilizator pe baza continutului acestui site. BBC nu este responsabil pentru continutul site-urilor de internet externe enumerate si nici nu sustine niciun produs sau serviciu comercial mentionat sau recomandat pe niciunul dintre site-uri. Consultati-va intotdeauna propriul medic de familie daca sunteti preocupat in vreun fel de sanatatea dumneavoastra.

Alaturati-va mai mult de un milion de fani ai viitorului apreciindu-ne pe  Facebook sau urmariti-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.