Stresul este bun sau rau? De fapt, sunt ambele

Stresul este bun sau rau? De fapt, sunt ambele

(Credit de imagine:

Getty Images

)

O „lege” veche de 100 de ani sugereaza ca stresul poate fi atat un potentiator de performanta intelectuala, cat si fizica – dar numai pana la un punct. Deci, cum poti gasi locul dulce?

W

Cu birouri inchise in tari din intreaga lume, multi dintre noi ne confruntam cu modul de a ramane productiv si cu sarcini in timp ce lucram de acasa. Pentru a oferi informatii despre cum sa gestionam acest lucru, BBC Worklife actualizeaza unele dintre cele mai populare povesti de productivitate din arhiva noastra.

La fel ca multi respondenti de urgenta, Nicholas Groom este obisnuit sa streseze la locul de munca. Vorbeste repede, cu o urgenta care pare potrivita pentru un paramedic. „Suntem un pic cam ciudat, pentru ca intram in mod voluntar in situatii de care alti oameni fug”, spune Groom, in varsta de 29 de ani, administrator al Colegiului Paramedicilor care locuieste in Oxfordshire, Anglia. „Trebuie sa-ti placa intr-o masura stresul si presiunea.”

Pe de o parte, stresul poate fi de ajutor. „Constat ca atunci cand particip la un incident grav, a avea un anumit stres ma ajuta la luarea deciziilor, deoarece ajuta la mentinerea concentrarii asupra situatiei”, spune Groom. „A te avea„ in picioare ”ajuta usor sa ramai constient de schimbarea circumstantelor din jurul tau.”

Pe de alta parte, lucrarea poate fi foarte presurizata. „Prea mult stres cauzeaza ceea ce numim suprasolicitare cognitiva si apoi iti afecteaza capacitatea de a lua decizii, deoarece ai pierdut aceasta constientizare situationala”, adauga el.

Array

In starile de excitare, resursele corpului sunt realocate celor mai utile pentru o urgenta, rezultand vigilenta mentala si tensiune musculara mai mare (Credit: Getty Images)

Mirele nu este singur in relatia sa complicata cu stresul. Multi oameni lucreaza cel mai bine sub presiune sau presupun ca altii o fac. Dar stresul va poate ajuta intr-adevar sa va descurcati mai bine si daca da, cat este suma corecta?  

„Legea” stresului

Multi oameni cred intr-o abordare Goldilocks a stresului. Prea mult si devii coplesit. Prea putin si esti nemotivat. La urma urmei, o anumita anxietate este motivanta; ganditi-va la adrenalina inainte de un termen limita sau la emotia dinaintea unei competitii.

„Este extrem de functional, motiv pentru care stresul este foarte important implicat in performanta si in sanatate”, comenteaza James C Quick, profesor de management la Universitatea din Texas la Arlington. „Este foarte util pentru situatii de urgenta legitime si pentru a obtine realizari de varf in evenimente de inalta performanta.” Fanii sportului vorbesc uneori chiar despre o „gena clutch” la sportivi care par sa joace cel mai bine in momentele finale climatice ale unui meci.

Desi in mod clar nu exista nicio gena, relatia dintre performanta si presiune este un principiu psihologic atat de bine stabilit incat a fost consacrat ca Legea Yerkes-Dodson. Aceasta lege este numita dupa doi psihologi al caror influent studiu din 1908 a constatat ca soarecii au fost mai rapizi la invatarea unei sarcini (care dintre doua cutii sa aleaga) daca au primit un „soc electric neplacut”.

Un soc „moderat” a condus la o invatare mai rapida decat socul „usor” sau „extrem”. Rezultate similare au fost observate in studiile efectuate pe alte animale – din fericire nu implica intotdeauna socuri electrice.

Lucrarea din 1908 s-a concentrat mai degraba asupra formarii obiceiurilor decat asupra stresului si nu s-a extins la comportamentul uman. Dar in deceniile care au urmat, corpul de cercetare influentat de lucrare a atins treptat statutul de „lege”. In general, este interpretat ca insemnand ca performanta creste odata cu excitarea, dar numai pana la un punct, o relatie adesea descrisa ca o curba U inversata. (Termenii „stres” si „excitare” sunt adesea folositi interschimbabil.)

Gasirea echilibrului dintre stres ca motivator si stres ca sursa de burnout este cheia pentru valorificarea potentialului nostru de performanta (Credit: BBC)

Quick explica faptul ca, in termeni fiziologici, excitatia ar putea lua forma unei frecvente cardiace crescute, a redirectionat fluxul sanguin catre creier si grupuri musculare mari si eliberarea de glucoza pentru a actiona ca combustibil. Resursele corpului sunt realocate pentru a fi cele mai utile pentru o urgenta, de la o vigilenta mentala mai mare la o tensiune musculara mai mare. Creierul si corpul se inalta in esenta.

Acest lucru este util intr-o criza autentica sau ca raspuns la o provocare interesanta. Sub-excitarea este o problema, la urma urmei. Dupa cum mentioneaza Quick, atat „plictiseala insuficienta, cat si provocarea duc la niveluri scazute de performanta si realizare”. A avea prea putin de facut este demoralizant, dar si sentimentul exagerat. Gasirea echilibrului este cheia.  

De ce conteaza tipul de stres

In timp ce principiul Yerkes-Dodson pare sa rezoneze cu multi, au existat si multe critici la adresa acestuia. Detractorii sugereaza ca se aplica prea larg.

Studiile privind relatia dintre stres si performanta arata ca rezultatele depind de o serie complexa de factori. Acestea includ modul in care se masoara performanta si natura factorului de stres. Privarea de somn poate afecta viteza, dar nu si precizia (asa ca un sprinter nu ar trebui sa stea afara tarziu in fiecare seara). Zgomotul poate afecta precizia, dar nu viteza (deci un reporter ar trebui sa incerce sa gaseasca un spatiu linistit).

Si aceasta perie larga nu reflecta nuantele obiectivelor si personalitatii unui individ, cum ar fi introversiunea. De exemplu, unii oameni pot fi galvanizati de presiune, deoarece sunt „pesimisti defensivi”, care au performante mai bune atunci cand se ingrijoreaza putin. Altii considera ca intarirea pozitiva este mai motivanta. 

Desigur, orice stres poate provoca daune atunci cand este prelungit. Pentru a lua doar un exemplu, o frecventa cardiaca cronica ridicata este legata de riscul cardiovascular. Si factorii de stres suplimentari, cum ar fi presiunile financiare sau problemele psihiatrice, afecteaza in mod clar cat de benefic poate raspunde cineva la stres.

Crystal Wernicke, in varsta de 30 de ani, a folosit intotdeauna stresul ca motivator. Ca scoala plictisita si apoi angajata Disney World, ea a creat moduri pline de presiune pentru a se mentine interesata, cum ar fi sa te inghesuie la examene sau sa iti asumi responsabilitati suplimentare la locul de munca. „Oamenii au o mentalitate negativa cand vine vorba de stres”, spune ea. „Dar cred ca poate fi folosit ca instrument daca este facut corect.”

In ciuda dezavantajelor stresului, poate fi un instrument util in situatii de urgenta si evenimente de inalta performanta (credit: Getty Images)

Dar jonglarea cu parintii, un loc de munca cu norma intreaga, un rol voluntar si probleme financiare care au lasat-o sa locuiasca temporar din masina au devenit prea mari. In cele din urma, acest lucru a dus la o perioada de doua luni de boala, o tulburare autoimuna declansata de stres. Acum, student la inginerie software cu norma intreaga, Wernicke incearca sa-si re-proiecteze relatia cu stresul si sa schimbe obiceiurile de-a lungul vietii. 

Cum se foloseste cel mai bine Yerkes-Dodson

Deci, exista o modalitate de a valorifica stresul in avantajul tau, in timp ce esti atent la efectele sale daunatoare pe termen lung?

Un factor cheie este evitarea, acolo unde este posibil, a varfului cand stresul duce la epuizare. Burnout-ul, cu daunele sale fizice si mentale, este probabil mai ales atunci cand stresul este cronic. In cazul lui Groom, desi varfurile de stres pe termen scurt in situatii de urgenta l-ar fi putut ajuta sa-si faca treaba mai bine, el a gasit ture de noapte istovitoare. „Pana la sfarsitul turei mele, as simti ca as avea o mahmureala de somn si as avea nevoie de doua zile pentru a ma recupera”, spune el. Dupa ce a inceput sa manifeste oboseala compasiunii, si-a schimbat tiparul de lucru si a gasit sprijinul colegilor.

Un alt factor este prezenta controlului. Pentru cei care se simt neputinciosi in situatia lor, este putin probabil ca stresul sa fie benefic. Studiile arata ca stresul acut, incontrolabil, limiteaza functiile gestionate de cortexul prefrontal, care este responsabil pentru memoria de lucru (si, astfel, de rationament si luarea deciziilor). Dar, cu o oarecare autonomie fata de sarcinile stresante, soarecii si oamenii sunt mai capabili sa transforme aceasta presiune in performante mai mari.

Cercetarile efectuate de Sian Beilock, un om de stiinta cognitiv si presedintele Colegiului Barnard, arata ca rolul memoriei de lucru difera in functie de sarcina. Pentru o activitate intelectuala sub presiune, cum ar fi o examinare, testarii sunt susceptibili sa se sufoce daca se ingrijoreaza, deoarece ingrijorarea epuizeaza memoria de lucru. Pentru o activitate fizica de inalta presiune, cum ar fi un meci sportiv mare, anxietatile de performanta se pot traduce in hiperconstientizarea paralizanta a ceea ce se intampla fizic. Asadar, testatorii ar trebui sa incerce sa nu-si epuizeze pretioasa memorie de lucru ingrijorandu-se, iar sportivii ar trebui sa se concentreze pe rezultate (de exemplu, unde ar trebui sa mearga mingea), mai degraba decat pe corpurile lor.

Factori externi, cum ar fi stabilitatea financiara sau amenajarea vietii, pot afecta cat de benefic poate raspunde o persoana la stres (Credit: Getty Images)

Beilock a mai descoperit ca modul in care oamenii isi interpreteaza raspunsurile corporale la stres ar putea schimba modul in care se comporta. Cand ea si colegii ei au examinat anxietatea la testul STEM in randul elevilor de liceu, au descoperit ca elevii din familiile cu venituri mai mari erau mai predispusi sa creada ca un pic de stres este motivant.

Cercetarile lui Beilock sugereaza ca elevii din familiile cu venituri mai mici pot obtine scoruri mai bune la astfel de teste daca sunt incurajati sa vada raspunsurile lor corporale – palmele transpirante, bataile inimilor si toate celelalte – ca fiind pozitive.  

Cand vine vorba de stres si cum va afecteaza performanta, este util sa recunoasteti variatiile de personalitate, tipul de stres si sarcina care afecteaza locul in care va asezati pe curba clopotului, precum si instrumentele de intelegere pe care le puteti utiliza pentru a controla sau valorifica stresul .

In cele din urma, nu este util sa luati o viziune unilaterala, fie demonizand, fie glorificand stresul. Dupa cum rezuma Quick: „Stresul poate fi si sarutul mortii, precum si condimentul vietii”.