Recenzie Snowpiercer: emisiunea TV perfecta pentru moment

Televiziune

(Credit de imagine:

Justina Mintz

)

De Caryn James, 10 mai 2020

Daca doriti sa urmariti ceva care vorbeste despre anxietatile noastre actuale, atunci nu cautati mai departe decat aceasta drama despre o societate post-apocaliptica impachetata pe un tren, scrie Caryn James.

B

Inainte de Parasite, premiat cu Oscarul din acest an, Bong Joon-Ho a regizat Snowpiercer, un mashup volatil, constient social, care joaca de parca George Orwell si Che Guevara ar fi calatorit in timp pentru a scrie un film de actiune. Pamantul a inghetat si un tren numit Snowpiercer, care transporta supravietuitorii, trebuie sa ramana in miscare perpetua in jurul globului. Masinile sale sunt strict impartite in functie de clasa, de la miliardari care traiesc in lux din fata pana la stowaways inghesuiti in masini umede si murdare din spate, planificand rebeliunea impotriva conducatorului autoritar al trenului. A, si din cand in cand trenul se apropie de avalanse sau abia evita deraparea de pe un pod. Snowpiercer afiseaza constientizarea acuta a clasei care a modelat Parazitul, precum si geniul lui Bong pentru amestecarea genurilor.

Mai multe asa:

– Zece emisiuni TV de urmarit in mai

– Poate cea mai mare poveste de dragoste din acest an

– Aceasta fantezie de perioada fastuoasa este un dezastru

Bong nu a fost implicat activ in noua serie bazata pe film, dar ADN-ul filmului sau este peste tot in acest spectacol pentru toti, de la eroul rebel si liderul ca Big Brother pana la designul familiar al masinilor trenului. Seria este mai puternica in drama si actiunea agatata de stanci decat pe personaj. Snobii din prima clasa sunt ticalosi unidimensionali.

Rebelii din clasa inferioara sunt mai variati in motivele lor, totusi raman tipuri. Dar toate sunt tipuri vibrante, mai mult decat suficiente pentru a purta aceasta poveste captivanta de diviziune sociala, nedreptate si inselaciune, cu atractia laterala a unui mister de crima. Snowpiercer ajunge dupa o istorie de productie tumultuoasa, cu showrunner-ul original inlocuit si pilotul rescris si reshot, dar acea tulburare nu este evidenta in rezultatul suspans, absorbant.

Drama il infrunta pe liderul de rezistenta Layton (Daveed Diggs) impotriva stooge-ului Melanie (Jennifer Connelly)

Amplasata la sase ani de calatorie a trenului, seria isi ocupa propriul univers, cu diferite personaje din film. Dar premisa sa este aceeasi. Un plan de inversare a incalzirii globale prin racirea atmosferei a dat inapoi, lasand temperatura Pamantului la o temperatura letala de -120F (-84C). Vinovatul nu este schimbarea climatica in sine, ci alegerile gresite pe care le fac oamenii. „A fi om inseamna a te implica in sine”, spune un personaj de prima clasa, iar diferenta dintre egoist si altruist conduce o mare parte din intriga spectacolului.

Eroii sunt pasagerii din coada trenului, asa-numitii tailies. Lumea lor este atat de vizuala plina de umbre incat chiar si mancarea lor este intunecata, deoarece supravietuiesc cu ratii zilnice de bare negre gelatinoase. Daveed Diggs il interpreteaza pe Layton, liderul rezistentei. Rolul sau este ecoul lui Chris Evans din film, dar fanfaronarea si intensitatea lui Diggs il fac pe Layton mai carismatic. Inainte de inghet, el era un detectiv de omucideri, iar cand autoritatile il cheama sa rezolve o pregatire pentru crima, asa cum se spune in Snowpiercer, el il vede ca fiind acoperirea perfecta pentru a aduna informatii utile in rebeliunea pe care o planifica.

Razboi de clasa bazat pe trasura

Mai departe in tren este o sala de scoala stralucitoare pentru copii privilegiati, vagoane cu efect de sera si o sufragerie eleganta, unde lumina straluceste prin ferestre. Supraveghind totul este Melanie (Jennifer Connelly, in mod ideal distribuita). Nominal sefa serviciului de ospitalitate, ea este de fapt administratorul uber care transmite mesaje de la misteriosul domn Wilford, care a creat trenul si acum ramane ascuns in fata. Melanie este toata deghizata, aratand ca o insotitoare de zbor primara in uniforma ei de costum albastru. Vocea ei rece trece peste sistemul de sunet al trenului, in anunturi menite sa pastreze ierarhia intacta. Dar, in culise, comenzile sefului ei includ pedepse sumbre pentru cozi din afara liniei. Alison Wright este efectiv cu ochi salbatici ca Ruth, al doilea comandant al lui Melanie, un adevarat credincios in „motorul sacru” al lui Wilford, asa cum o numeste ea, si misiunea sa de a tine pe toata lumea la locul sau. (Melanie si Ruth au impartit in esenta rolul pe care Tilda Swinton l-a jucat in film.)

In timp ce Layton si Melanie se lupta pentru putere si influenta, complotul se misca rapid. O dezvaluire imensa despre Wilford la sfarsitul primei transe nu face decat sa intensifice intrebarile despre el. Cand complotul pentru crima este rezolvat, aceasta duce la mai multe probleme legate de inegalitate. Chiar si in tren, justitia este distorsionata de clasa? Spioni si informatori sunt peste tot. Unul dintre cele mai bune dispozitive ale seriei este sa ne lase sa vedem mai mult decat face orice personaj. Suntem alaturi de Melanie si de inginerii trenului si, de asemenea, printre rebeli, ascultand secretele de ambele parti. Mickey Sumner este dur si convingator ca Bess Till, un ofiter de securitate chemat sa-l ajute pe Leyton in ancheta sa. Ea si iubita ei, din clase diferite, nici macar nu isi dau seama ca au secrete unele de la altele.

Mickey Sumner joaca rolul lui Bess Till, un ofiter de securitate numit investigand crima centrala

Scenele de actiune sunt puse in scena in mod eficient, chiar daca sunt putin discordante pe masura ce sunt aruncate. Exista revolte violente, batalii intre rebeli si forta de securitate si o cascadorie in care un membru al echipajului putin probabil face o reparatie in timp ce atarna cu capul in jos sub tren. in echipament de protectie care arata ca un costum spatial. Scenele CGI ale peisajului inzapezit pe masura ce trenul se misca sunt doar adecvate si ne amintesc ca ne aflam intr-o lume inspirata de un roman grafic, sursa atat pentru film, cat si pentru serie.

Night Car, un fel de masina de noapte decadenta, nu pare niciodata atat de ispititoare pe cat este menit sa fie. Si cum ajunge toata lumea de la un capat la altul atat de repede cand are o lungime de 1.001 masini? In ciuda deficientelor sale minore, Snowpiercer este atat un divertisment, cat si un divertisment in timp util. Un pasager din coada este innebunit de lipsa de intimitate din spatiul sau inchis. O femeie din clasa a treia se plange de cat de greu este sa gasesti dragoste cand lumea exterioara dispare. Snowpiercer poate fi departe de viata obisnuita, dar la fel este si realitatea chiar acum.

★★★★

Snowpiercer va avea premiera pe 17 mai pe TNT in SUA si pe 25 mai pe Netflix in restul lumii.

Iti place filmul si televiziunea? Alaturati-va  BBC Culture Film si TV Club  pe Facebook, o comunitate pentru cinefili din intreaga lume.

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina  noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe Twitter .

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit Lista esentiala. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri