Recenzie de film: Podul Spionilor „nu este unul dintre cei mai buni ai lui Spielberg”

(Credit de imagine:

Secolul al XX-lea

)

Ultimul mare regizor, Bridge of Spies, este un thriller din Razboiul Rece cu Tom Hanks in rol principal. Criticul nostru Owen Gleiberman crede ca ii lipseste gravitatea celei mai bune lucrari a lui Spielberg.

T

Numele lui Steven Spielberg insemna un anumit spectacol cinematografic fara suflare. Personajele au iesit si iesit din fotografiile sale cu camera plana cu un flux atat de organic incat a fost greu de crezut ca imaginile au fost coregrafiate; chiar si in mijlocul abisului Listei lui Schindler, spectacolul pur si simplu al geniului lui Spielberg ar putea sa-ti scada maxilarul. In ultimii ani, totusi, el a evoluat intr-un alt tip de producator de filme – un fel de virtuoz retinut. Mai mult ca oricand, Spielberg este atras de subiectele istorice, pe care le foloseste pentru relevanta lor pentru propria noastra conditie.

Dar acum este dispus sa lase adevarul istoriei sa se exprime prin cuvinte la fel de mult ca prin imagini. A devenit o noua rasa de clasicist de studio.

Rezultatele au fost uneori stralucitoare. Munchen, thrillerul sau magistral din 2005, a transformat consecintele crizei ostaticilor din Jocurile Olimpice din 1972 intr-o meditatie hitchcockiana pe tema razbunarii nationale si de ce incercarile de a fi destinate – politic si spiritual – sa esueze. Lincoln, biopicul sau prezidential serios, dar revelator, a folosit lupta lui Abraham Lincoln pentru a pune capat sclaviei ca o modalitate de a dramatiza despre ce este cu adevarat politica: razboiul cu miscarea lenta realizat prin orice mijloace necesare.

Acest videoclip nu mai este disponibil

Noul film al lui Spielberg, Podul spionilor, este o drama de spionaj din Razboiul Rece care incepe in 1957 si ar dori sa fie dintr-o piesa cu aceste doua repere anterioare.

Dar acesta, atat de artizanat, este putin prea confortabil si subtire in perceptiile sale. Se concentreaza pe un avocat al asigurarilor din New York, James Donovan (Tom Hanks), care este exploatat de CIA pentru a apara un spion sovietic acuzat: Rudolf Abel (Mark Rylance), un artist trist, care a fost urmarit in apartamentul sau din Brooklyn si dus la inchisoare. Nimeni nu crede ca Abel este nevinovat, dar Donovan, cel putin, isi vede umanitatea, iar guvernul trebuie sa arate ca primeste un proces echitabil.

Donovan, insa, refuza pur si simplu sa treaca prin miscarile justitiei. La proces, el lupta pentru clientul sau, facand o cerere de respingere a probelor cheie, deoarece nu s-a obtinut niciodata un mandat de perchezitie. Cand un agent al CIA (Scott Shepherd) il vaneaza pe Donovan si ii da o certare, explicand ca problema la indemana este mult mai mare decat orice proces, Donovan batjocoreste, explicand ca ceea ce defineste Statele Unite este disponibilitatea sa de a respecta regulile. Este un semn al a ceea ce este corect – si gresit – cu Bridge of Spies ca am urmarit acea scena cu simpatiile mele impartite intre Donovan si reprezentantul curioasa CIA al puterii SUA (filmul, desigur, vrea sa te alaturi lui Donovan).

Hanks isi livreaza replicile in spiritul concis, dar ludic al lui Henry Fonda. Dar implicatia – ca toata lumea, in afara de Donovan, si-a ingropat sinele mai bun – apare ca o simplificare excesiva didactica. Nu este ca si cum spionii de pe ambele parti ale Razboiului Rece ar fi fost tratati uman. Spielberg vrea sa faca un film care sa sustina idealismul Statelor Unite, dar se apropie in mod periculos de a spune ca Razboiul Rece ar putea fi castigat ca joc al unui gentleman.

‘Prea usor’

Cautand sa injecteze un proces exploziv de actiune in procedura, Spielberg urmareste lansarea avionului spion U2, cu camerele sale gigantice de supraveghere. Este rapid – si spectaculos – doborat, iar Francis Gary Powers (Austin Stowell), unul dintre primii sai piloti, devine un captiv al sovieticilor. Donovan este insarcinat sa mearga in spatele Cortinei de Fier si sa negocieze un schimb de prizonieri: Abel pentru Puteri. Ridul este ca exista un alt captiv american, un student de grad Yale in Berlinul de Est si, desi lui Donovan i s-au dat ordine directe de a nu incerca sa-l recupereze, el nu va urma aceste ordine. El angajeaza negociatorii sovietici si est-germani intr-o confruntare letala, cerand ca ambii prizonieri americani sa fie renuntati in schimbul lui Abel.

Asigurarea uscata a lui Hanks ne conduce; el este cetateanul obisnuit ca superstar etic. Filmul se transforma intr-un joc de sah birocratic cu miza mare: poate Donovan, jucand tensiunea dintre rusi si est-germani, sa recupereze nu doar unul, ci ambii prizonieri – cu riscul de a nu-i primi nici pe unul? Toate acestea s-au intamplat de fapt, totusi, pe masura ce se desfasoara in Bridge of Spies, Donovan pare sa-si asume un risc iresponsabil pe care stie ca il va scapa pentru ca – ei bine, este Tom Hanks intr-un mare film de la Hollywood. Nu exista niciodata multe indoieli – si, prin urmare, suspans – cu privire la ceea ce se va intampla.

Podul Spionilor este un referendum organizat somptuos asupra idealurilor SUA. Cu toate acestea, celebrarea filmului asupra puterii decentei politice – in raport cu Razboiul Rece si in ceea ce priveste implicatia sa pentru modul in care ar trebui sa actionam astazi – se dovedeste a fi prea ordonata. La Munchen si Lincoln, Spielberg a dramatizat provocarea ranitoare a luptei impotriva rautatii organizate. In Bridge of Spies, risca sa faca sa para prea usor.

★★★ ☆☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe  Twitter .