Recenzie de film: Patru stele pentru palpitanta Anihilare

Filmul Natalie Portman al regizorului Ex Machina este cam la fel de inteligent pe cat poate obtine filmul stiintific de astazi, scrie Caryn James.

In urma concentrarii sale puternice pe inteligenta artificiala din Ex Machina, Garland a scris si a regizat un film care este mai larg, dar scena pentru scena la fel de magistral. Anihilarea este filosofica despre natura si identitatea umana, fara a fi in cele mai putin pretentioase. Se adreseaza psihologiei comportamentului autodistructiv. Si scade in sperieturi eficiente. Fiarele mutante, inclusiv un urs si un aligator alb enorm, se arunca asupra echipei aparent de nicaieri. De-a lungul timpului, Garland umple ecranul cu imagini care devin din ce in ce mai fascinante pe masura ce echipa se apropie de unele raspunsuri.

– Isle of Dogs este stop-motion la maxim

– Fifty Shades Freed este un dezastru total

– Black Panther: cel mai radical blockbuster de pana acum?

Garland prezinta inteligent complotul, din cel mai bine vandut roman al lui Jeff VanderMeer.

Mai intai il vedem pe Portman fiind chestionat de barbati in costume HazMat dupa intoarcerea ei din The Shimmer si aflam ca este singura supravietuitoare a expeditiei sale. Filmul este un flashback lung in care aflam ca personajul lui Portman, Lena, este un veteran al armatei, acum profesor de biologie la Universitatea Johns Hopkins.

Sotul ei, Kane (Oscar Isaac), care a disparut intr-o misiune militara secreta cu un an inainte, vine acasa ca un om aproape catatonic, schimbat. Privirea moarta din ochii lui Isaac este o dovada a cat de mult poate face actorul dintr-o privire si a cat de eficient foloseste Garland prim-planuri extreme. Ochii conteaza in acest film, de la privirile opace sau revelatoare ale personajelor la imagini abstracte care il fac sa se simta ca si cum am privi in ochiul soarelui sau al lunii.

Cand se dovedeste ca Kane este singurul supravietuitor al propriei sale calatorii in The Shimmer, Portman se alatura urmatoarei echipe, condusa de un psiholog concis, dr. Ventress (Jennifer Jason Leigh).

Gina Rodriquez devine cel mai stralucit rol si vine ca paramedica dura, rapida la manie, Anya. Tuva Novotny il interpreteaza pe Cass, un antropolog. Josie, un fizician, este interpretat de Tessa Thompson, care este intotdeauna atat de buna incat ti-ai dori ca rolul ei aici sa nu fie atat de subscris (sau supraeditat).

Faptul ca aceasta este o echipa feminina este tratat perfect intr-o parte. “Toate femeile?” Lena intreaba cand ii intalneste pe ceilalti membri. „Toti oamenii de stiinta”, i se spune, si acesta este sfarsitul.

In zona

In The Shimmer, femeile folosesc arme si, uneori, sufera pierderea memoriei de grup. Ei gasesc dovezi ingrozitoare ale experientei echipei anterioare, care nu face decat sa adanceasca misterul. Si Lena descopera repede ca toate formele de viata, nu doar animalele amenintatoare, muta. Flori multicolore de diferite specii urca pe un trunchi de copac. Cerbul alb are coarne facute din ramuri de copaci cu flori roz. Sau femeile se confrunta cu halucinatii comune? Pe masura ce Lena se apropie de un far presupus a fi sursa The Shimmer, ea intalneste o plaja pe care copaci din bucati de sticla sau gheata se ridica din nisip. Rob Hardy, care a fost si directorul de film la Ex Machina, face ca fiecare imagine sa fie gratioasa si fiecare moment infricosator sa fie visceral.

Cu cat echipa exploreaza mai mult, cu atat vedem mai mult vulnerabilitatea particulara a fiecarui personaj. Cass se intristeaza pentru un copil mort. Anya este un dependent sobru. In flashback aflam ca casatoria Lenei nu a fost la fel de perfecta pe cat parea la inceput. „Aproape niciunul dintre noi nu se sinucide”, spune Ventress despre aparenta misiune de sinucidere a echipei, extinzand-o la o evaluare cuprinzatoare a naturii umane. „Aproape toti ne autodistrugem.”

Garland imprumuta in mod jucaus din filme de gen clasic si le face proprii acele referinte si influente. Exista scene care evoca 2001, Intalniri apropiate de al treilea fel, Alien si orice numar de filme Terrence Malick. Partitura electronica minimalista de Geoff Barrow (a grupului Portishead) si Ben Salisbury adauga un strat subtil de mister.

Concluzia minunata a filmului este extraordinar de deschisa. Acesta sugereaza cat de mult din ceea ce am vazut a fost modelat de punctele de vedere ale personajelor si cat de delicat si-a modelat Portman rolul. Finalul si toate aceste imagini poetice fac Annihilation coapte pentru interpretare alegorica, dar aceasta abordare cu pumnul de sunca ar reduce viziunea expansiva a lui Garland.

In perioada premergatoare deschiderii filmului, sa raportat pe scara larga ca Garland si producatorul sau, Scott Rudin, au rezistat schimbarilor bazate pe raspunsuri negative la o proiectie de testare. Este usor sa vezi sursa acestei probleme. Anihilarea are sensibilitatea indie a unui autor, un buget mediu de aproximativ 40 de milioane de dolari si o lansare larga in studio in SUA. (Paramount a vandut-o Netflix la nivel international.) Aceasta nu este niciodata o combinatie usoara, dar un film atat de ambitios, suspans si frumos realizat este sigur ca isi va gasi publicul.

★★★★ ☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina  noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe Twitter .

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital and Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.