Recenzie de film: Merita vertijul lui The Walk de Robert Zemeckis?

(Credit de imagine:

Sony Pictures Entertainment

)

Un nou film despre omul care s-a plimbat intre turnurile World Trade Center pe o franghie este inducator de vertij, dar extraordinar, spune Owen Gleiberman.

A

In zorii zilei de 7 august 1974, artistul francez Philippe Petit a pasit pe un cablu legat intre turnurile gemene ale World Trade Center. El a continuat, timp de 45 de minute, sa mearga inainte si inapoi intre cele doua cladiri, suspendate la mai mult de 1.300 de metri deasupra solului. Intrebarile pluteau in aer in jurul sau: de ce a facut-o? A fost el versiunea contemporana a unui acrobat clasic? O noua rasa de performanti existentiali? Un nebun cu o dorinta de moarte?

In scena de deschidere a The Walk, docudrama magica si fascinanta a lui Robert Zemeckis, Petit (Joseph Gordon-Levitt) ne vorbeste direct in timp ce sta pe torta Statuii Libertatii, cu turnurile gemene pregatite in spatele lui. El spune ca intrebarea de ce este una la care nu va raspunde niciodata, iar frumusetea filmului este ca ii face pe public sa raspunda pentru el – sa ne simtim drumul chiar in pantofii moi ai lui Petit.

Acest videoclip nu mai este disponibil

Documentarul din 2008 Man on Wire a povestit aceeasi poveste cu mare suspans, dar cand a ajuns in cele din urma la plimbare, nu a existat nicio filmare filmata; trebuia sa se bazeze in intregime pe fotografii statice.

Si asta inseamna ca, pe cat de bun a fost, Man on Wire nu a atins niciodata pe deplin catharsis-ul venerarii pe care le-a promis.

Walk, spre deosebire, da. Cand zariti de departe adevaratul Petit pe fir, mersul sau poarta un element inconfundabil al kitsch-ului din anii 1970: pare o cascadorie anti-autoritate in spiritul anarhic, dar benign al streakingului sau un salt al motocicletei Evel Knievel. Dar in filmul lui Zemeckis, cand Petit se intoarce pe firul acela, suntem chiar acolo sus cu el, iar efectul este mult diferit; pare mult mai incredibil in indrazneala sa.

Inaltimea turnurilor este doar jumatate din motivul pentru care plimbarea este atat de infricosatoare. Cealalta jumatate este distanta dintre ele – 140 de metri de spatiu de intindere si scufundare care arata ca golul suprem.

Inchizandu-se inainte pe coarda sa metalica, Petit pare ca danseaza in miscare lenta in splendoarea usor ireala a luminii diminetii. El locuieste intr-o zona de seninatate periculoasa, iar imaginile 3D ale filmului arunca o vraja, chiar daca te lasa sa tremure de vertij.

Oricine poate folosi inselaciunea digitala pentru a recrea turnurile gemene, dar a fost nevoie de un poet-magician tehnologic precum Zemeckis pentru a te face sa te simti ca si cum ar fi cu adevarat acolo si ca si noi suntem acolo. Cand Petit isi termina plimbarea, apoi decide, cu impulsul momentului, sa se intoarca , trecand din nou peste sarma, nu ne vine sa credem ca alege pericolul atat de bland si curajul sau incepe sa para si mai maret. Este intr-adevar o stare de gratie.

Atingerea golului

O vreme, aspectul lui Gordon-Levitt este un pic distractiv. Parul sau, dintr-un anumit motiv, arata ca un tupeu rau si, daca accentul sau francez este util, il poate face sa para si o caricatura de Saturday Night Live a unui imp parizian exces de zelos si auto-adorat. Prima parte a filmului, care schiteaza in viata lui Petit ca mima de strada si acrobat, este scrisa subtire si slaba. Niciunul dintre oamenii din jurul sau, precum prietena (Charlotte Le Bon) pe care o intalneste cand o spioneaza interpretand o piesa a lui Leonard Cohen, nu are multa greutate. Dar este in regula, pentru ca Petit, descris ca un filozof al spectacolului – PT Barnum intr-un guler negru – este toata personalitatea de care are nevoie filmul. Gordon-Levitt are o jucausa ganditoare care te surprinde in continuare, iar Petit, ca personaj, capata putere si suflet pe masura ce filmul continua.

Petit primeste mai intai titlurile insirandu-si firul intre turnurile Notre Dame si, de indata ce vede o fotografie a World Trade Center in constructie, stie ca acolo trebuie sa-si atarne firul. Cum sa-l puneti acolo si sa executati mersul pe jos, dureaza cateva luni de planificare si pentru o vreme The Walk devine un caper captivant.

Petit ia sfaturi despre cum sa-si aranjeze firul de la un mentor veteran de circ, interpretat de Ben Kingsley cu un accent ceh ciudat si o palarie de porc care il face sa arate ca Freddy Krueger. Apoi isi asambleaza complicii, o echipa de personaje joviale cu o singura nota, inclusiv un matematician francez care sufera – da – frica de inaltimi. Ati crede ca asta l-ar descalifica, dar tocmai asa este o operatiune nenorocita. Apoi incepe plimbarea in sine si, pentru restul filmului, esti atat de captivat de tensiune incat poti simti ca ai incetat sa respiri; aproape ca nu indraznesti.

Deci, de ce o face Petit? Ca orice indraznet, vrea sa arate lumii cum arata atunci cand o fiinta umana este curatata de orice frica. Motivatia sa are legatura si cu turnurile in sine. Abia fusesera ridicate si erau monumente ale unui nou spirit corporativ rece si dominator. Douazeci si sapte de ani mai tarziu, puterea americana de otel pe care o simbolizau i-a facut o tinta pe 11 septembrie, iar The Walk ne arata ca Petit – care se refera la planul sau ca o „lovitura de stat” – si-a intentionat mersul si ca un fel de „atac” asupra turnurilor. Doar el i-a atacat cu dragoste.

Actiunea de echilibrare a orizontului lui Petit a fost absurda si nebuna, eroica si frumoasa si, in realizarea ei, a botezat acele cladiri intr-o umanitate pe care nu o aveau inainte. El a spus – fara sa spuna asta – ca fiintele umane erau mai mari decat erau. Walk, desi ar fi putut folosi un scenariu mai bun, este o experienta de transport, iar motivul final al acestui fapt este ca Philippe Petit pe care il vedem ofera spectacolul sau care sfideaza moartea ca un act de credinta, nu doar pentru el insusi, ci pentru toata lumea . Ne ridica pe toti putin mai sus.

★★★★ ☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe  Twitter .