Lost in Thought – Los Angeles Review of Books

12 IULIE 2016

„JOCURILE CARE UTILIZEAZA CUVANTURILE sunt cu adevarat singurele jocuri de care te poti bucura pana cand te-ai saturat de ele sau te vei bucura pentru totdeauna fara sa te obosesti”, observa naratorul romanului ciudat si izbitor al lui Jung Young Moon, Vaseline Buddha , tradus din coreeana de Yewon Jung . Aceste jocuri – ale cuvintelor, ale constiintei si ale perceptiei – formeaza motorul care pastreaza romanul lui Jung care se impleteste de-a lungul capului, trimitand cititorilor sa intre in ganduri cu gandurile lui Jung in timp ce amesteca vise, realitate, amintiri si imaginatie pura. Liniile dintre naratiunea, naratorul si autorul inexistent in acest meta-roman sunt atat de incetosate, incat tot ce se poate face este sa renunte la lumea instabila, fascinanta a lui Jung. pbase.com

Ne intalnim naratorul inainte de zori, infiorati despre o poveste pe care vrea sa o scrie, in timp ce cineva incearca sa intre in apartamentul sau prin fereastra dormitorului. „A fost o priveliste uimitoare, dar nu am strigat pentru ca m-am simtit ca si cum as visa”, spune naratorul. Deja, a pus sub semnul intrebarii daca putem avea sau nu incredere in el sau daca chiar ar trebui sa aiba incredere in el insusi. artlifeart1.wordpress.com Sau poate Jung semnaleaza pur si simplu ca are probleme pentru a scrie o poveste. Ceea ce isi doreste cu adevarat este sa isi permita trenul de gandire sa preia, pe care il face, intr-un ritm frenetic. O carte trebuie sa inceapa undeva, asa ca de ce nu acolo?

Intre reamintirile amintirilor ciudate si lucrurile care nu s-au intamplat de fapt in locuri in care nu putem fi siguri ca a fost vreodata, naratorul aminteste constant cititorului ca ceea ce citim nu este tocmai un roman: „Ce pot scrie este o poveste care nu este destul de narativa si este mult prea obscura si instabila. golifeguide5.theburnward.com ” El este destul de corect despre intentiile si procesul sau, mergand chiar pana la inceput pentru a explica:

As putea incepe cu anumite ganduri care au o stapanire puternica sau slabita asupra mea si anumite subiecte formate dintr-o serie de ganduri, lucruri despre care m-am gandit de mult timp si m-am gandit sa leaga impreuna, moartea si calatoria si viata de zi cu zi. De exemplu, si un amestec suprapus al acestor lucruri si vedeti, cu un pic de curiozitate, cum subiectele care cred ca s-ar putea lega se leaga intre ele in poveste. In proces, voi adauga ganduri la anumite amintiri, voi aduce amintiri in anumite idei si voi lega imagini separate in imagini succesive (aceasta poveste este si o poveste despre procesul de scriere a unei povesti). jaidenyfgj093.skyrock.com

Naratorul, scriitorul insusi, rezista oricarui impuls de a impune structura propriului sau roman si chiar sustine ca este dincolo de capacitatea sa. La un moment dat, exista pagini si pagini pe care fiecare alineat incepe cu cuvantul „Si”, in timp ce naratorul, in propozitii necontenite, derapa fara suflare pe suprafata asociatiilor de cuvinte, propulsandu-ne prin amintiri, concepte si idei.

In „ Dreams” , Freud propune ca „daca o incertitudine poate fi rezolvata intr-un„ fie-sau “, trebuie sa o inlocuim in scopul interpretarii cu un„ si ”si sa luam fiecare dintre alternativele aparente ca punct de plecare independent pentru o serie de asociatii. gumroad.com ” S-ar parea ca Jung (romancierul, nu marele contemporan al lui Freud), care a studiat psihologia la Universitatea Nationala din Seul, a avut acest pic de intelepciune zgaltaind in capul sau cand el compunea Vaseline Buddha.Freud a sugerat ca „si” conecteaza ideile sau elementele aparent disparate ale unei lumi de vis si descopera tiparele sau conexiunile unei structuri functionale, interpretabile. La fel cum poetii cauta un cuvant care sa se potriveasca unei scheme de rima, determinand aparitia unor noi sensuri si legaturi surprinzatoare, astfel de asociatii mai putin intamplatoare se intampla in vise si in realitate. onlinelifemagazine5.tearosediner.net

Ca intr-un vis, cititorul se poate arunca oriunde in acest roman pentru a urmari cum se dezvolta fluxul de constiinta al lui Jung si asociatiile sale se acumuleaza, aparent fara structura. Rondele necherificate, labirintice ale naratorului tradeaza o constientizare de sine care sta la baza; el este nejustificat de neregulat, dar remarcabil de logic si tocmai atunci cand credeti ca veti fi blocat in peisajul sau de vis pentru totdeauna, naratorul se va prinde de sine si va incepe sa interpreteze sau sa puna la indoiala propriile sale rataciri mentale in numele cititorului. Cumva, acest lucru inainte si inapoi sfarseste constituind o poveste. www.aeriagames.com

Vaselina Buddha se presupune a fi o scriere automata, dar aceasta pare o intindere avand in vedere cat de lucid este naratorul lui Jung. Desi scrisul se bazeaza adesea pe suprarealist, romanul lui Jung nu se potriveste cu fondatorul suprarealismului definitia lui Andre Breton – „gandirea dictata in absenta tuturor controlului exercitat de ratiune si in afara tuturor preocuparilor estetice sau morale.” Doar de cateva ori se simte ca si cum Jung ar intra complet in acest mod, avertizand intotdeauna cititorul ca urmeaza sa faca acest lucru. www.popteen.net In timp ce hraneste caisele la o vaca, naratorul muzica:

[T] Vedeti gandurile pe care le aveam acum ar putea fi incluse si dezvoltate in continuare in ceea ce scriam si m-am gandit sa merg la nesfarsit cu astfel de propozitii si sa scriu un roman facand acest lucru si, mai ales, sa ma simt tentat sa fac si sa ma angajez intentionat. greseli in scrisul meu si m-am gandit daca este posibil sau nu sa faca greseli intentionate.

Aceasta nu este perceptia fara „preocuparile estetice sau morale” pe care le-a descris Breton, iar gandurile sale nu se indeparteaza niciodata departe de sarcina de la indemana. www.akwaibomnewsonline.com Anume: alcatuirea unui roman ciudat, instabil, care trebuie scazut ori de cate ori devine prea nou. Lipsa de structura si de complot poate fi la inceput distrugatoare, iar nivelul de constientizare de sine tipizat de metaidee excesive poate fi ocazional repetitiv, dar Jung a creat o voce unica care eclipseaza lipsa de structura narativa a romanului. Intr-adevar, tehnica sa devine din ce in ce mai familiara si placuta cu cat adanc in cartea pe care o primeste. sociallessonsoft6.raidersfanteamshop.com Se poate ierta chiar si repetitivitatea, pentru ca la fel ca si laitmotivele la care se intoarce Jung, nu toti revenim la aceleasi idei sau preocupari atunci cand ne lasam mintile sa rataceasca? Unele lucruri se dovedesc a fi mai presante, pentru mintea noastra inconstienta,

Stilistic, Vaseline Buddha isi are radacinile in carti precum Fyodor Dostoievski Notes from Underground, pe care savantul de limba slava Victor Erlich l-a descris ca un solilochi fictiv in care „I-ul” nu este doar subiectul principal al rostirii, ci si isi indeplineste singurul destinatar, singurul public posibil sau disponibil. Monologul devine astfel o problema de a vorbi despre sine despre sine ”. Naratorul lui Jung impartaseste acest mod de a vorbi cu Omul subteran al lui Dostoievski si impartaseste si unele dintre preocuparile sale, inclusiv o obsesie pentru propria sa boala, eventual ipohondriaca, „un ciclu de recidiva, imbunatatire temporara si recidiva brusca. hubpages.com ” El nu arunca acid ca Omul subteran, dar poarta o resentimentare usoara a lumii, pe care o numeste o „stare groaznica, obscura in care nu voiam sa fac nimic pentru mine si [… livelovespace6.iamarrows.com ] M-am gandit cat se poate de negativ, de parca intentionat, desi nu era intentionat. ”Povestitorul lui Jung nu pare niciodata sa controleze in totalitate situatia sa, prins intr-o retea de vise, realitate si memorie care supravietuieste propria agentie. Incapacitatea sa de a ramane cu o poveste este singurul conflict real al naratorului. gumroad.com Este tinut la capriciul propriilor ganduri – sau al autorului -.

In timp ce sta in tara franceza, gandindu-se la Razboiul de Sute de Ani, naratorul isi leaga centura in jurul unui copac pe care crede ca imbatraneste. „Ma gandeam din cand in cand la copacul in jurul caruia infasuram o centura”, isi aminteste el, „si m-am simtit fericit sa cred ca undeva, exista un copac care purta o centura, unul dintre putinii copaci din lume care purta o centura. devinnzqw826.simplesite.com Poate singurul. Naratorul gaseste adesea placere in momente atat de ciudate, mici, care sfideaza logica, momente care dezvaluie adevarata esenta a romanului, nu la fel de suprarealist, ci existentialist, in care cateva leitmotive sunt cele mai apropiate pe care le ajungem la un complot. Naratorul lui Jung se dezvaluie in absurd, cautand placere si sens in banale non-secvente, gandindu-se constant „despre cat de mult [ii] face placere facand lucruri care nu sunt lipsite de sens in ele. zenwriting.net

Literatura absurda sau strident anti-realista are o traditie puternica in Coreea, care dateaza cel putin din Yi Sang (1910-1937), posibil cea mai grava figura a modernismului coreean. Yi, care a fost influentat atat de dadaism, cat si de suprarealism, a scris in timpul culmii primei mari schisme moderne a Coreei, cauzata de stapanirea coloniala japoneza. Dupa cum a mentionat poetul Ji Yoon Lee, „Deoarece poeziile [lui Yi] nu erau stabile sau in siguranta interpretabile, ei erau suspectati ca erau motivati politic si, asadar, o amenintare pentru sistemul de opresiune coloniala. www.gamespot.com ” Angajamentul lui Yi de a produce o lucrare care a fost supusa mai multor interpretari a lasat o impresie de durata asupra literaturii care a urmat.

O mare parte din aceasta literatura trateaza, implicit si explicit, circumstantele unice din istoria recenta a Coreei. In cazul lui Yi a fost constiinta duala a mintii colonizate, o despartire catastrofica a psihicului. fernandotxzk067.bravesites.com Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, aceasta partitie s-a mutat doar la una delimitata printr-o zona demilitarizata arbitrara, in care Coreea de Nord si Coreea de Sud se privesc reciproc. In Coreea de Sud, in plus, o schisma profunda a aparut, de asemenea, ca traditie si modernitate se ciocnesc. Economia Sudului nu a avut nimic scurt intr-o crestere meteorica, dar a lasat o inegalitate profunda si structuri sociale traditionale fragmentate, la care a participat represiunea si exploatarea. laneakzy749.jigsy.com Multi scriitori contemporani, precum poetii Kim Hyesoon, Kim Yideum si Kim Kyung Ju, si romancierii Park Min-gyu, Hwang Sok-Yong si Han Kang,

Romanul lui Jung este neobisnuit in contextul literaturii populare coreene, prin faptul ca naratorul sau abia atinge cultura si istoria coreeana. Nici macar nu este clar daca povestea are loc in Coreea. Adanc in roman este un singur pasaj care sare de la Stalin la conferinta de la Yalta la Razboiul din Coreea, dar, dupa cum naratorul lui Jung nu va face, el lasa repede acest lucru in urma, astfel incat sa se intrebe despre obsesiile lui Hitler despre igiena si pisici si ce cred dictatorii. sulainbdwt.doodlekit.com cam inainte de a adormi. Cu toate acestea, Jung foloseste o tehnica schismatica in care realitatea si fictiunea, naratorul si autorul, se prabusesc in singularitate, reflectand psihicul Coreei moderne, intrucat se prabuseste cu ciocnirea traditiei si a tehnologiei inalte, a structurilor confuciene si a conceptiilor moderne ale individului.

Naratorul lui Jung este un calator mintal sau, dupa cum prefera un „ratacitor” si unul global. issuu.com „M-am gandit sa ma pierd in propria poveste despre calatorie”, scrie el, „sau cu alte cuvinte, facand ca povestea sa continue sa se abata”, deoarece vrea „sa obtina gustul dificultatii, necazurilor si placerii de a se pierde in o poveste.” Cand nu ratacim intr-o lume inventata, sarim in Europa in cautarea a ceva ce Jung nu gaseste niciodata, desi gaseste multe alte lucruri interesante acolo. Aceasta este crucea pe care o poarta un scriitor – si cititorul lor. Te indrepti intr-o poveste crezand ca va merge intr-un fel, dar pana la sfarsit te-ai regasit undeva complet diferit, cu un zambet bemused, intrebandu-te cum ai ajuns acolo si fericit ca ai luat calatoria.

Romanul ridica intrebari despre poveste si despre cum sunt create povestile. Este vorba de unde provin gandurile, cum actioneaza asupra noastra si cum sa traim o viata care nu se ia prea in serios, in timp ce se angajeaza cu seriozitate cu lumea. Opera lui Jung este ca un hibrid de fictiune, jurnal si aforisme filozofice. Incepe intr-un loc in care sensul are o mica preocupare si se termina prin a cere cititorului sa-si construiasca propriul sens in timp ce se bucura de fragmentele lui Jung pentru placerile mici si pretioase pe care le ofera. Dupa cum remarca povestitorul lui Jung: „Mi s-a parut brusc ca nu a existat niciodata un moment in viata mea cand am fost cu adevarat fericit, cu exceptia momentelor in care eram fericit, fara niciun motiv. ”

¤

John WW Zeiser este un poet, jurnalist si critic. Locuieste in Los Angeles.