Ingredientele pentru o viata mai lunga

Ingredientele pentru o viata mai lunga

O mana de orase mici au o longevitate remarcabila. Ce inseamna stilul lor de viata care iti poate creste sansele de a trai la 100?

Unul este un oras inconjurat de paduri tropicale si plaje populare printre surferi, doua sunt insule crapate in apele turcoaz ale Mediteranei, a patra este la coada arhipelagului japonez, in timp ce ultimul este un oras mic din California al carui nume inseamna „ deal frumos ”.

La prima vedere, s-ar putea sa nu para prea multe legaturi intre aceste cinci locatii – Nicoya in Costa Rica, Sardinia in Italia, Ikaria in Grecia, Okinawa in Japonia si Loma Linda in California. Acestea sunt imprastiate in diferite colturi ale lumii si nu ar putea arata mai diferit.

Dar pentru oricine doreste sa duca o viata lunga si sanatoasa, acestea sunt probabil cele mai bune cinci locuri unde s-au nascut. Acestea sunt asa-numitele Zone Albastre, unde sansele oamenilor de a trai pana la 100 de ani sunt de zece ori mai mari decat media SUA.

S-ar putea sa-ti placa si:

• De ce ne simtim mai frumos pe masura ce imbatranim

• Cum se schimba gusturile noastre pe masura ce imbatranim

• Planul Costa Rica pentru o viata lunga si fericita

Termenul „Zona albastra” a aparut pentru prima data de epidemiologul italian Gianni Pes si de demograful belgian Michel Poulain, care investigau ratele mortalitatii in Sardinia. Marcand regiunile cu longevitate ridicata in albastru la inceputul anilor 2000, au gasit un grup de sperante de viata deosebit de ridicate in provincia Nuoro de pe insula. Lucrand cu jurnalistul american Dan Buettner, acestia au identificat de atunci o mana de alte regiuni din intreaga lume – lucrare care a dat nastere unei carti best-seller pe aceasta tema in 2008.

Exercitiul fizic zilnic poate fi una dintre cheile vietii indelungate de care se bucura centenarii din zonele albastre din intreaga lume (Credit Alamy)

In urmatorii 12 ani, multi oameni de stiinta si-au continuat cercetarile in zonele albastre, cu multe ipoteze interesante despre ceea ce ar putea explica longevitatea in aceste regiuni.

Loteria cu durata de viata

Sa exploram mai intai tiparele generale. Dupa cum a explorat Buettner in cartea sa originala, stilul de viata al oamenilor din zonele albastre are anumite caracteristici.

Primul este dieta. In special in trecut, multi oameni din zonele albastre tindeau sa manance cu masura.

Array

In Okinawa, de exemplu, persoanele in varsta respecta vechea regula a „ Hara hachi bu” – mananca numai pana cand stomacul este 80% plin. (Potrivit studiilor stiintifice, acest lucru se traduce cu aproximativ 10% mai putine calorii decat recomandarile actuale pentru un adult mediu.)

Si acest lucru pare sa incetineasca imbatranirea.

Studiile pe termen lung efectuate pe animale de Rozalyn Anderson, care cerceteaza metabolismul si imbatranirea la Universitatea din Wisconsin, au aratat ca macacii care urmeaza diete similare „cu restrictii calorice” si prezinta un risc semnificativ mai scazut de boli legate de varsta, cum ar fi cancerul, diabetul si bolile de inima . Arata chiar mai tineri – blana macacilor a durat mai mult sa devina gri, de exemplu.

Nu intelegem inca mecanismele complete care stau la baza acestor efecte, desi restrictia calorica pare sa reduca acumularea de radicali liberi toxici care sunt in mod normal rezultatul metabolismului nostru si care ne pot afecta celulele. Unii oameni de stiinta au sustinut ca organismul se confrunta, de asemenea, cu un consum redus de calorii ca un stres foarte usor, care isi schimba semnalizarea pentru a se concentra asupra intretinerii celulelor (mai degraba decat, sa zicem, construirea de tesuturi noi).

Potrivit Diddahally Govindaraju, genetician la Universitatea Harvard, din Boston, Massachusetts, acest lucru scade riscul de a forma mutatii daunatoare in ADN-ul nostru, care ar putea duce la boli precum cancerul. „Restrictia calorica pare sa reduca deteriorarea ADN-ului si sa imbunatateasca repararea ADN-ului”, spune el. „Si integritatea genomului pare a fi o caracteristica printre centenari”. Pe langa faptul ca sunt destul de cumpatate, dietele din zonele albastre sunt in mare parte pe baza de plante, ceea ce poate contribui la o mai buna sanatate a inimii.

Conexiune spirituala

Pe langa obiceiurile lor alimentare, de aceeasi importanta sunt vietile sociale de care se bucura acesti centenari: oamenii din zonele albastre tind sa traiasca in comunitati extrem de integrate. Acum este bine acceptat faptul ca un sentiment de conexiune sociala ajuta la reducerea efectelor stresului, in timp ce responsabilitatea mentinerii acestor prietenii incurajeaza o activitate mentala si fizica generala mai mare.

Intr-o meta-analiza, Julianne Holt-Lunstad, psiholog la Universitatea Brigham Young, din Provo, Utah, a constatat ca calitatea relatiilor noastre este la fel de importanta pentru sanatatea noastra ca exercitiile fizice sau dieta.

Urmariti seria de trei filme a BBC Reel care exploreaza vietile centenarilor din Sardinia si beneficiile unice ale izolarii lor genetice si culturale.

Religia ofera o sursa importanta de conexiune sociala in zonele albastre. Locuitorii din Loma Linda sunt in mare parte adventisti de ziua a saptea, de exemplu, in timp ce nicoyanii si sardinii sunt catolici, ikarienii sunt ortodocsi greci, iar in Okinawa, localnicii practica religia Ryukyuan. Scriind o lucrare pentru American Journal of Lifestyle Medicine , Buettner a descris modul in care toti cei 263 de centenari din Zona Albastra, cu exceptia a cinci, pe care ii intervievase, faceau parte dintr-un fel de comunitate spirituala. ( Cititi mai multe despre modul in care modul de viata nicoyan contribuie la longevitatea lor.)

Interactiunea sociala si spiritualitatea s-au dovedit a fi comune la copiii de 100 de ani in locuri precum Okinawa (Credit: Alamy)

In plus fata de conexiunea sociala pe care o pot oferi, practicile religioase ofera, de asemenea, un sentiment de scop vietii si ofera consolare in timpul supararii, care impreuna se crede ca adauga intre un si cinci ani speranta de viata a credinciosilor. Aceasta este o veste proasta pentru atei, desigur, dar pot exista si alte modalitati prin care oamenii fara credinta se pot bucura de aceleasi beneficii. Unele orase au deja adunari seculare care ofera timp pentru contemplare, meditatie si sprijin social de la indivizi care au aceeasi idee, care ar trebui, teoretic, sa aiba multe dintre aceleasi efecte de imbunatatire a vietii fara credinta interventiei divine. Uimirea pe care o experimentam in natura poate avea, de asemenea, beneficii similare.

E timpul pentru o bere?

Dincolo de aceste asemanari largi intre zonele albastre, unele dintre ciudatenii lor mai unice ne pot oferi si cateva indicii despre secretele longevitatii exceptionale.

Cand vine vorba de elementele specifice dietei, de exemplu, este interesant de observat ca pe insula greceasca Ikaria, populatia este cunoscuta pentru a bea cateva cani de ceai si cafea pe zi, iar acest lucru pare a fi asociat cu reducerea boli cardiovasculare in regiune. Descoperirea pare sa se potriveasca cu studii longitudinale din alte parti care arata ca consumul a cateva cani din aceste bauturi calde pe zi poate reduce riscul aparitiei unor probleme precum bolile cardiovasculare. Acest lucru se poate datora faptului ca contin multi micronutrienti, cum ar fi magneziu, potasiu, niacina si vitamina E, care actioneaza ca antioxidanti, eliminand radicalii liberi toxici care pot sta in spatele multor boli.

Cafeaua greaca – facuta prin fierberea unei macinari fine intr-o oala inalta si ingusta – este considerata a fi deosebit de buna pentru organism, deoarece elibereaza polifenoli, cunoscuti sub numele de acizi clorogeni, care reduc inflamatia in tot corpul. Inflamatia contribuie la multe boli legate de varsta, cum ar fi promovarea cresterii placilor in arterele care duc la atacuri de cord si accidente vasculare cerebrale, astfel incat consumul regulat de polifenoli antiinflamatori precum acizii clorogeni ar putea reduce acele daune.

Aceste bauturi sunt, de asemenea, asociate cu un risc mai mic de diabet de tip II. Prin diferite cai, compusii care au proprietati antiinflamatorii si antioxidante – cum ar fi acizii clorogeni – par sa ne stabilizeze nivelul zaharului din sange, regland absorbtia de energie a celulelor noastre si impiedicandu-le sa dezvolte rezistenta la insulina – un precursor al diabetului. „Promoveaza metabolismul benefic al glucozei”, spune Christina Chrysohoou de la Universitatea din Atena, Grecia, care a fost autor principal in studiul bolilor cardiovasculare din Ikaria.

Bauturile cu cafeina nu sunt cu siguranta un elixir garantat al vietii. Dar, combinate cu o dieta moderata, cu continut scazut de calorii, pot contribui la o existenta mai lunga si mai sanatoasa. La fel ca alimentele din Okinawa si Sardinia, dieta din Ikaria este in mod special saraca in carne si bogata in fructe si legume proaspete. „Nici macar nu mananca atat de mult peste pe cat te-ai putea astepta pentru oamenii care traiesc pe o insula”, spune Chrysohoou.

Solutii amare-dulci

Pe o linie similara, longevitatea exceptionala a locuitorilor din Okinawa a generat mult interes pentru doua dintre cele mai comune ingrediente ale sale: cartoful dulce si pepenele amar – care pot avea proprietati care le extind viata.

In timp ce orezul este carbohidratii de baza pentru cea mai mare parte a Japoniei, cartoful dulce a fost mult timp cel mai frecvent carbohidrat de pe Okinawa de cand a fost introdus pentru prima data in anii 1600. Spre deosebire de alimentele precum painea alba, are un indice glicemic scazut, ceea ce inseamna ca energia sa este eliberata incet in sange. De asemenea, este dens cu substante nutritive precum vitaminele A, C si E: antioxidanti care pot elimina radicalii liberi daunatori si care reduc si inflamatia.

Continutul de potasiu al cartofilor dulci ajuta la reducerea tensiunii arteriale. Tuberculul este, de asemenea, bogat in fibre (care este esential pentru un microbiom intestinal sanatos) si scazut in colesterol si grasimi saturate, toate acestea ar trebui sa reduca riscul de boli cronice. ( Cititi mai multe despre modul in care o dieta bogata in carbohidrati poate explica de ce traiesc atat de mult Okinawanii. )

Cafeaua greaca este considerata a fi deosebit de buna pentru sanatatea umana datorita compusilor antiinflamatori pe care ii contine (Credit: Alamy)

Intre timp, pepenele amar arata un pic ca un castravete noduros, cu un gust un pic ca ceaiul negru. Se foloseste intr-o varietate de feluri de mancare – de la salate si tempura la bauturi cu suc. La fel ca cafeaua greaca bauta in Ikaria, contine compusi care pot stabiliza absorbtia si metabolismul glucozei, reducand riscul de rezistenta la insulina si diabet de tip II.

Pot exista multe alte exemple in anii urmatori. Organismele marine dense in nutrienti, cum ar fi algele marine, algele si algele – toate acestea sunt consumate in Okinawa – atrag, de asemenea, un interes tot mai mare pentru potentialul lor de a preveni bolile legate de varsta, de exemplu.

Un peisaj care da viata

Mai putin cercetata, dar la fel de tentanta, este posibilitatea ca locul in care traiesc acesti oameni sa detina cateva indicii privind longevitatea lor exceptionala.

Zona Albastra Sardiniana, de exemplu, se afla in regiuni incredibil de muntoase si uimitor de frumoase, ale insulei – adesea numita „Selvaggio Blu” (Albastru salbatic) pentru a descrie terenul accidentat care se indreapta direct de pe coasta. Majoritatea centenarilor care locuiau in Sardinia erau muncitori agricoli, ceea ce i-a determinat pe Pes si Poulain sa speculeze ca pantele abrupte au sporit activitatea fizica a vietii lor deja solicitante de zi cu zi. Au fost sportivi datorita peisajului natural si unui mod de viata traditional.

Satul cu cheia vietii lungi

De-a lungul Marii Egee, Chrysohoou a fost intrigat de prezenta nivelurilor scazute, dar semnificative de radioactivitate in Zona Albastra din Ikaria. Insula este esential impartita in doua zone distincte din punct de vedere geologic: estul, format din roci metamorfice sedimentare, si vestul, care se afla pe un pat de granit care scurge radon radioactiv in celebrele sale izvoare.

In mod uimitor, longevitatea populatiei pare a fi cea mai mare in acele regiuni usor radioactive, in timp ce oamenii din est au o durata de viata usor mai mica. (Se spune ca acele izvoare din vestul insulei produc chiar „apa nemuritoare” de catre localnici.) Aceasta ar putea fi o simpla coincidenta, dar Chrysohoou indica cercetari din SUA, care au gasit, de asemenea, aceasta corelatie nedumeritoare intre nivelurile scazute de radiatii ale mediului. si longevitate.

„Statele Rocky Mountain, de exemplu, au o prevalenta mai scazuta a deceselor provocate de cancer in comparatie cu statele din Golf”, spune Chrysohoou – cu toate acestea, radiatiile de fundal din Idaho, Colorado si New Mexico sunt de aproximativ trei ori mai mari decat radiatiile naturale de fond din Louisiana , Mississippi si Alabama. Cateva studii pe animale au descoperit, de asemenea, ca o doza foarte mica de radiatii poate induce un raspuns antiinflamator si repararea ADN – posibil in acelasi mod in care stresul mic, dar benefic al restrictiei calorice poate declansa mecanisme de protectie in interiorul celulelor.

Deocamdata, descoperirea ramane o curiozitate. Mult mai multe studii ar trebui sa confirme ca aceste tipare nu pot fi explicate de alti factori si de mecanismele lor potentiale; Chrysohoou cu siguranta nu sugereaza ca bauturile radioactive ar putea fi elixirul evaziv al tineretii. „Este destul de periculos sa te astepti ca radioactivitatea sa fie buna pentru sanatatea ta”, recunoaste ea.

Principiul moderatiei

In mod clar, longevitatea exceptionala a zonelor albastre nu poate fi limitata la un singur ingredient magic, ci este combinatia a mai multi factori – dintre care unii sunt impartiti intre regiuni, iar unii dintre acestia sunt unici pentru fiecare loc individual. Desi s-ar putea sa nu fie la fel de atragator ca descoperirea unui elixir sau superaliment miraculos anti-imbatranire, exista totusi multe modalitati prin care am putea invata din aceste descoperiri.

Manancand moderat cu multe fructe si legume, facand multa miscare, band cafea si ceai si gasind spatiu pentru consolare spirituala (fie ca este vorba de o biserica sau o plimbare lunga pe munte) – acestea sunt lucruri pe care le putem construi cu totii in viata noastra de zi cu zi.

* David Robson este autorul cartii The Intelligence Trap , care examineaza de ce oamenii inteligenti actioneaza prostesc si modalitatile prin care putem lua cu totii decizii mai intelepte. El este @d_a_robson pe Twitter.

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.