Gradinaritul ar putea fi hobby-ul care te ajuta sa traiesti pana la 100 de ani

Gradinaritul ar putea fi hobby-ul care te ajuta sa traiesti pana la 100 de ani

Multi dintre centenarii lumii impartasesc un hobby comun: gradinaritul. Ai putea sa-ti extinzi viata si sa-ti scapi stresul si prin reluarea urmaririi?

D

Dan Buettner a studiat cinci locuri din intreaga lume in care locuitorii sunt renumiti pentru longevitate: Okinawa in Japonia, Nicoya in Costa Rica, Icaria in Grecia si Loma Linda in California si Sardinia in Italia.

Oamenii care locuiesc in aceste asa-numite „zone albastre” au in comun anumiti factori – retele de sprijin social, obiceiuri zilnice de exercitii si o dieta pe baza de plante, pentru inceput. Dar impartasesc o alta comunitate neasteptata. In fiecare comunitate, oamenii fac gradinarit pana la batranete – 80, 90 si peste.

Hranirea degetului mare verde te-ar putea ajuta sa traiesti pana la 100 de ani?

Ascensor de dispozitie

Este bine cunoscut faptul ca un stil de viata in aer liber, cu activitate fizica moderata, este legat de o viata mai lunga, iar gradinaritul este o modalitate usoara de realizare a ambelor. „Daca faceti gradina, obtineti o activitate fizica de intensitate scazuta in majoritatea zilelor si aveti tendinta de a lucra in mod obisnuit”, spune Buettner.

El spune ca exista dovezi ca gradinarii traiesc mai mult si sunt mai putin stresati. O varietate de studii confirma acest lucru, indicand atat beneficiile fizice, cat si cele psihice ale gradinaritului.

Okinawa, in Japonia, are una dintre cele mai mari concentratii de centenari din lume (Credit: Getty Images)

In studiul recent olandez, cercetatorii au cerut participantilor sa finalizeze o sarcina stresanta, apoi i-au impartit in doua grupuri.

Array

Un grup a citit in interior si celalalt a facut gradina in aer liber timp de 30 de minute. Grupul care a citit a raportat ca starea lor de spirit „s-a deteriorat si mai mult”, in timp ce gradinarii nu numai ca au avut niveluri mai scazute ale cortizolului hormonului stresului, dar s-au simtit si „complet restabiliti” la o dispozitie buna.

Cercetatorii australieni care urmareau barbati si femei in varsta de 60 de ani au descoperit ca cei care faceau gradina in mod regulat aveau un risc de dementa cu 36% mai mic decat omologii lor care nu faceau gradina.

Si studiile preliminare in randul persoanelor in varsta care sufera de probleme cognitive (cum ar fi dementa si Alzheimer) raporteaza beneficii din gradina si terapia horticulturii. Lumina soarelui si aerul proaspat, de exemplu, ajuta batranii agitati sa se simta mai calmi, in timp ce culorile si texturile diferitelor plante si legume pot imbunatati capacitatea vizuala si tactila.

Nu exista panaceu pentru imbatranire, dar, sugereaza stiinta, gradinaritul pare sa ne imbunatateasca calitatea vietii pe masura ce imbatranim.

Lasa natura sa te hraneasca

Nu este vorba doar de efecte asupra sanatatii: beneficiile sociale ale gradinaritului pot creste si longevitatea. Dr. Bradley Willcox de la Universitatea din Hawaii studiaza centenarii din Okinawa, care are cel mai mare raport de centenari din lume, la aproximativ 50 la 100.000 de oameni.

Multi locuitori intretin mici gradini personale pana la batranete.

Unele cercetari, inclusiv studii efectuate in Franta, au aratat ca fermierii sunt mai sanatosi decat cei care nu sunt fermieri (Credit: Alamy)

El spune ca gradinaritul ajuta la alti factori esentiali, chiar daca sunt ceva mai efemeri, in cresterea longevitatii. „In Okinawa, ei spun ca oricine imbatraneste sanatos are nevoie de un ikigai sau de un motiv de viata. Gradinaritul iti ofera acel ceva pentru care sa te trezesti in fiecare zi. ”

In plus, explica Willcox, Okinawanii apreciaza conceptul de yuimaru sau un nivel ridicat de conectare sociala. „Adunarea pe o piata locala, aducerea produselor si partajarea celor mai recente creatii din gradina este o mare activitate sociala”, spune el. „Acest lucru ii ajuta cu siguranta pe oameni sa se simta legati si conectati.”

Simtul legaturii cu alte persoane este important, dar la fel este si legatura individuala cu natura. Un studiu de la Universitatea Harvard a aratat ca oamenii care erau inconjurati de verdeata luxurianta traiau mai mult, cu sanse mai mici de a dezvolta cancer sau boli respiratorii.

Medicii din Scotia pot prescrie acum o plimbare in natura pentru a trata o varietate de afectiuni, inclusiv reducerea tensiunii arteriale si a anxietatii si pentru a imbunatati fericirea generala. Gradinaritul – chiar si pe un teren mic intr-o zona urbana – este un mod simplu de a incorpora mai multa natura in viata ta de zi cu zi.

In cele din urma, exista si o componenta dietetica a longevitatii cu care gradinaritul poate ajuta. Cercetatorii au demonstrat o legatura intre „dieta mediteraneana” – bogata in legume, fructe, cereale integrale, leguminoase, nuci, peste si ulei de masline – si imbatranirea mai lenta.

Willcox spune ca principiul fundamental al consumului de legume proaspete din abundenta, in mod ideal din gradinile si pietele locale, este important pentru longevitate, indiferent daca dieta este sau nu tehnic mediteraneana. In Okinawa, de exemplu, majoritatea oamenilor cultiva legume precum pepene amar si cartofi dulci in gradinile lor.

„Cand mananci legume pe care le-ai cultivat singur, schimba totul – au un gust mai delicios si intr-adevar face o diferenta in calitatile de sanatate (vitamine, minerale, compusi fitoactivi etc.) ai alimentelor in sine”, spune Willcox. Buettner, expertul in „zonele albastre”, recomanda o dieta de „90% plante, in special verdeata si fasole” si subliniaza un adevar simplu: gradinarii sunt mai predispusi sa planteze ceea ce vor sa manance.

Agricultura pentru o viata mai lunga?

Daca gradinaritul este bun, agricultura este chiar mai buna? Multi dintre factorii stilului de viata asociati cu longevitatea – cum ar fi trairea in tara si exercitiile fizice – se aplica si fermierilor.

Unele dovezi sugereaza ca agricultura este una dintre cele mai sanatoase ocupatii. Un studiu australian a aratat ca fermierii au o treime mai putine sanse de a suferi de o boala cronica si cu 40% mai putine sanse de a vizita un medic de familie decat muncitorii non-agricoli. Cercetatorii din SUA au comparat ratele mortalitatii in randul fermierilor cu ratele pentru populatia generala si au descoperit ca fermierii sunt mai putin susceptibili de a muri de cancer, boli de inima sau diabet. Si studiile din Suedia si Franta au aratat, de asemenea, ca fermierii sunt mai sanatosi decat cei care nu sunt fermieri.

Dr. Masahiko Gemma de la Universitatea Waseda din Tokyo a studiat fermierii care desfasoara activitati independente in provincia centrala Saitama, despre care s-a dovedit ca au o speranta de viata mai lunga decat cea a fermierilor si care lucreaza mai tarziu in viata. Multi dintre respondentii Gemmei erau fermieri sau pensionari cu jumatate de norma si el descrie multe dintre responsabilitatile lor ca „similare cu munca de intretinere a unei gradini”.

„Fermele familiale mici sunt comune in agricultura japoneza”, spune Gemma, explicand ca ancheta sa nu a inclus fermierii care lucreaza pentru operatiuni corporative la scara larga. El a constatat ca fermierii care desfasoara activitati independente s-au bucurat de schimbari statistice semnificative si pozitive in conditiile psihologice si fizice inainte si dupa angajarea in activitati agricole usoare. „Presupunem ca munca agricola contribuie la mentinerea sanatatii si a spiritelor”, spune el.

Cercetatorii au demonstrat o legatura intre o dieta bogata in legume, fructe, cereale integrale, leguminoase, nuci, peste si ulei de masline cu o imbatranire mai lenta (Credit: Alamy)

Analiza a realitatii

Desi descoperirile Gemmei sunt incurajatoare, nu toate agriculturile seamana cu modelul traditional japonez cu tehnologie redusa pe care il descrie. Agricultura este o industrie in cea mai mare parte a lumii occidentale, iar fermierii pot experimenta conditii de munca dificile sau periculoase, datorii mari si procese din ce in ce mai automatizate.

„Realitatea a ceea ce este agricultura, cel putin in America, se uita la computer atat timp cat toti ceilalti, ruleaza sisteme pentru case de pui sau instalatii de izolare a porcilor sau stand in combinatia dvs. cu aer conditionat, urmarind videoclipuri in timp ce traversati campuri monotone ghidate de precizie prin GPS ”, spune Thomas Forester, consultant in politica alimentara cu sediul in New York pentru organizatiile de cercetare si agentiile ONU.

Asadar, este dificil sa privim agricultura ca pe un glont magic impotriva imbatranirii.

Nici agricultura, nici gradinaritul nu vor garanta in cele din urma o durata de viata mai lunga. Dar unii dintre factorii de stil de viata asociati cu ambii – si anume iesirea in afara, angajarea intr-o activitate fizica usoara si consumul unei diete sanatoase pe baza de plante – ar putea chiar.

In cele din urma, totul este despre echilibru.

„Folosesc analogia unui scaun”, spune Willcox. „Dieta, activitatea fizica, angajamentul mental si conexiunea sociala sunt cele patru picioare. Daca nu aveti una dintre ele, va dezechilibrati si poate scurta speranta de viata. Longevitatea nu este despre un singur factor – este despre a nu lucra prea mult pentru a impartasi o constelatie a tuturor ”.

Pentru a comenta aceasta poveste sau orice altceva ati vazut pe BBC Capital, va rugam sa accesati    pagina noastra de Facebook sau sa ne trimiteti un mesaj pe Twitter .

Daca ti-a placut aceasta poveste, inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com   numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital and Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.