Frontiera salbatica a Canadei: unde se intalnesc ghetarii si padurile tropicale

Dupa o calatorie accidentata de 90 de minute pe o pista de pamant care strabatea padurea deasa si traversa paraurile care se grabeau, am iesit dintr-o camioneta – langa o cabina care purta dintii si semnele ghearelor unor ursi grizzly excesiv de zelosi. Parcul National Kluane, am aflat mai tarziu, are cea mai mare concentratie de grizzlies din Canada.

• Articol asociat: Canada Majestic, de la coasta la coasta

Din fericire, ma indreptam spre apa. Urcand intr-o mica barca de tabla, eu si ghidul nostru ne-am intors pe Mush Lake. Lung de treisprezece kilometri, inconjurat de munti maiestuosi si plin de pesti, lacul este genul de loc care ar atrage razboinici in weekend, daca ar fi situat aproape de orice asezare cu mai mult de cateva sute de locuitori. „Uita-te in jur”, mi-a spus ghidul, Allan Hansen. „Suntem singurii oameni din acest mare lac.”

Parcul National Kluane este unul dintre cele mai frumoase si izolate locuri de pe Pamant. Parcul este situat in coltul extrem de sud-vest al vastului teritoriu Yukon al Canadei, un loc renumit pentru istoricul sau Gold Rush si un teritoriu de 10 ori mai mare decat Elvetia in zona terestra, dar gazduieste populatia unui oras mic.

Atat un parc national canadian, cat si un sit al Patrimoniului Mondial UNESCO, cei 22.000 mp ai lui Kluane sunt acoperiti 80% de zapada si gheata.

Array

O mare parte din rest este padure tropicala temperata, datorita apelor relativ calde ale Oceanului Pacific situate chiar la sud-vest de granitele Kluane. Desi minunat de urias, Kluane (un cuvant al Primelor Natiuni care inseamna „pesti abundenti” si pronuntat kloo-wan-ay ) este, de asemenea, remarcabil de accesibil, bine conectat la o retea de drumuri pavate, inclusiv autostrada Alaska. Am fost aici pentru a experimenta tot ce e mai bun.

In timp ce Hansen pilota barca noastra pe langa o serie de varfuri cu zapada, mi-a aratat pachetul de supravietuire pe care l-a aruncat la bord. „Daca mor, aceasta geanta are tot ce ai nevoie pentru a trai”, a spus el. „Fa doar un foc, racoreste-te si nu-ti face griji. Vor veni dupa tine de la loja pana la ora noua. ”

Din fericire, am ajuns amandoi la pranz. La unul dintre locurile preferate de pescuit ale lui Hansen, mi-a oferit sa-mi acorde 30 de minute pentru a ne prinde un peste inainte de a-si arunca propria linie. Am primit o lovitura la prima mea distributie si am transportat intr-un pastrav de lac la scurt timp.

– Patru minute – nu-i rau, spuse el cu un zambet ironic, uitandu-se la ceas.

In jumatate de ora, prinsesem trei pastravi si ne-am instalat pe o plaja din apropiere, in mijlocul unei frumuseti accidentate, direct dintr-un roman al lui Jack London: nisip rosu, cabana de busteni si peste coapta la un foc trosnet. In timp ce Hansen pregatea masa, am intrebat daca mai pot face ceva pentru a ajuta. „Da”, a spus el, oferindu-mi o cutie albastra de bere Kokanee, un brand popular canadian. „Poti sa bei asta.”

Dupa pranzul nostru proaspat de pastrav, ceapa prajita si ananas, am facut o scurta drumetie, folosind vadusii de sold pentru a merge in cursul rece care a golit lacul. Cautam graylingul, o rasa de peste gasita doar in apele reci subarctice. Hansen mi-a aratat o serie de distributii diferite si – pe masura ce incercam totul, de la o simpla rola turnata la o carena dubla complexa – am invatat modul greu in care pescuitul cu muste este mai multa arta decat stiinta. Numarul de pesti si dorinta lor aparenta de a ajunge pe carligul meu au compensat neajunsurile mele. Uneori, doi grayling ar sari in zbor. Intr-o ora sau cam asa, ma dadusem in vreo 40 de pesti; la un moment dat, am pierdut numarul.

Kluane ofera, de asemenea, aproximativ 160 km de trasee de backcountry, variind de la excursii de cinci zile pana la torturi de jumatate de ora. Pentru a experimenta cele mai pitoresti atractii non-acvatice ale parcului, m-am alaturat ghidului parcului Brent Little pentru o plimbare pe indelete.

Little a venit pentru prima data in Yukon in 1975 pentru a ajuta la pregatirea parcului pentru deschiderea sa in anul urmator. El mi-a spus ca parcul gazduieste cei mai tineri si inalti munti din America de Nord, inclusiv Muntele Logan, inaltimea de 5.959 m, cel mai inalt varf din Canada. Deoarece Kluane se afla pe o linie de eroare majora, frecarea celor doua placi conduce in mod constant muntii si mai sus, astfel incat acestea se ridica la o viteza similara cu viteza de crestere a unghiilor. „Este greu sa te gandesti la miscarea terenului, dar acesta este un peisaj in miscare”, a spus Little.

Am inteles si mai bine formarea continua a peisajului de pe Rock Glacier Trail, cu faimosul sau ghetar nascut pe versantii Muntilor Saint Elias din apropiere, ale caror varfuri vertiginoase s-au inaltat peste noi. Am intrat intr-un lot mic cu doar patru sau cinci masini parcate („Uau, astazi e o nebunie ocupata”, a spus Little, fara un indiciu de ironie). In decurs de 15 minute, faceam drumetii de-a lungul unui trotuar de lemn si pe o panta, deasupra liniei copacilor, pana la ghetarul de stanca – o forma de relief creata atunci cand gheata glaciara muta bucati de piatra intr-o zona vasta. Mergand printr-un camp de bolovani, am admirat lacurile albastre, padurea verde si varfurile acoperite de zapada. – Asta este Dalton Trail, spuse Little aratand. „A fost cea mai lunga, dar cea mai joasa dintre rutele Klondike. In timpul goanei dupa aur, prospectorii au petrecut cinci zile lungi pe ea,

Pentru a aprecia cu adevarat atat dimensiunea cat si maretia parcului, Little mi-a sugerat sa-l vad de sus. Asa ca m-am indreptat catre mica pista de aterizare din Haines Junction, cel mai apropiat sat de Kluane si am urcat la bordul unui avion Cessna 207 cu sase locuri. In timp ce urcam peste munti si coboram intr-o vale adanca, pilotul meu, Melissa Hough, a aratat raul Dezamagire. „A fost numita de mineri deprimati care au ajuns la Rush Gold prea tarziu”, a spus ea.

Soarele abia incepuse sa scada. Ghetarii masivi, care aratau ca niste urme uriase de cauciuc care strabat muntii, se reflectau in portocaliu. La scurt timp zburam deasupra inimii parcului, cu doar zapada si gheata dedesubt. Muntele Logan statea in fata noastra la orizont. Hough a subliniat diviziunea continentala (invizibila); Varful Pinnacle, care avea o asemanare extraordinara cu Cervinul; si ghetarii Kaskawalsh, South Arm si Lowell, plini de crevase latime de 1 km in punctele lor cele mai groase.

In timp ce ne pregateam pentru aterizare, m-am minunat. Aici, in acest colt putin cunoscut al Canadei, se afla unul dintre cele mai mari parcuri din America de Nord. Si a trebuit sa explorez in trei moduri – prin apa, uscat si aer – pentru a incepe chiar sa-i inteleg magnitudinea si maretia.

Aspecte practice

Vara (iulie si august) este cel mai bun moment pentru a vizita Parcul National Kluane. Deoarece se afla intr-o zona climatica subarctica, sezonul este scurt, cu temperaturi calde care dureaza doar doua luni.

Ambii mari transportatori din Canada – Air Canada si WestJet – zboara in capitala teritoriala, Whitehorse, din Calgary, Edmonton si Vancouver. De acolo, parcul se afla la doua ore (150 de kilometri) cu masina spre vest de-a lungul drumurilor bine intretinute (inclusiv o parte a autostrazii Alaska).

Dalton Trail Lodge este situat langa limita parcului. Ofera cazare confortabila, mese bune si unele dintre cele mai legendare ghiduri de pescuit si drumetii din Yukon. Cabana ofera, de asemenea, o serie de pachete de pescuit si eco-aventura.

CORECTIE: O versiune anterioara a acestui articol a declarat incorect dimensiunea Parcului National Kluane. Acest lucru a fost remediat.