Fiintele umane sunt lenese in mod natural?

Fiintele umane sunt lenese in mod natural?

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Pandemia actuala forteaza o mare parte a populatiei lumii sa ramana acasa si sa o ia usor. Dar este posibil sa nu fim conectati asa.

Da

Ati putea fi printre cei peste trei milioane de oameni care au vazut un scurtmetraj emis de biroul guvernatorului Californiei. Este peste tot pe retelele sociale. In videoclip, comediantul Larry David, in stilul sau sardonic, ii indeamna pe oameni sa urmeze sfaturile oficiale si sa ramana acasa pentru a opri raspandirea Covid-19. Ce se intampla cu voi „idiotii”, spune el, treceti peste o ocazie fantastica de a va aseza intr-un fotoliu si de a va uita la televizor toata ziua!

Suntem obisnuiti cu avertismentele de sanatate care ne indeamna sa facem lucruri pe care nu prea le dorim sa facem: sa facem mai mult exercitiu, sa mancam cinci sau opt sau chiar 10 portii de fructe si legume pe zi. Dar pentru o data sfatul oficial suna usor; paine pe canapea, seturi de cutii pentru ceasuri, stati acasa. Toate acestea suna de parca ar trebui sa atraga partile noastre mai lenese.

De fapt, nu este atat de simplu, asa cum probabil ati aflat deja, dupa cateva saptamani de blocare. Se pare ca nu suntem programati biologic sa facem cat mai putin posibil. Intr-adevar, prosperam cu activitatea.

Array

Sau cel putin, un bun echilibru intre a fi ocupat si a te putea odihni. 

S-ar putea sa-ti placa si:

  • Opt moduri de a va impiedica amanarea
  • Ce gresim in legatura cu timpul
  • Modul in care mentalitatea dvs. va determina sanatatea

Este adevarat ca de multe ori cautam optiunea usoara, calea celei mai putin rezistente, scurtatura catre succes. Daca aveti o telecomanda, de ce sa va ridicati si sa comutati canalele de pe televizor? Daca aveti o masina, de ce mergeti cu bicicleta la supermarket? Daca reusiti sa faceti jumatate din munca mai mult decat un coleg, atunci de ce nu?

Orice fel de munca sau efort implica incordare mentala si fizica, deci are sens sa o evitam acolo unde este posibil. Si uneori facem exact asta. Acest lucru este uneori cunoscut ca principiul efortului minim sau Legea lui Zipf, o lege pe care s-ar putea crede ca nimeni nu este vreodata tentat sa o incalce. Cu exceptia faptului ca o rupem tot timpul.  

Dupa cum s-ar putea sa va fi aratat blocarea, se dovedeste ca nu suntem programati biologic sa facem cat mai putin posibil (Credit: Getty Images)

Visezi vreodata sa nu faci absolut nimic? Culcat intr-un hamac pentru o dupa-amiaza intreaga. Privind doar tavanul, ascultand tacerea. Poate suna ca o idee minunata, dar, de fapt, putem gasi sa nu facem nimic – si sa scoatem somnul din ecuatie – foarte greu de facut. Intr-un studiu celebru realizat acum cativa ani la Universitatea din Virginia, participantii au fost condusi unul cate unul intr-o camera complet goala, cu toate distractiile indepartate.

Nu aveau niciun telefon, nici carti, nici ecrane – si nu aveau voie sa faca un pui de somn. Electrozii au fost montati pe glezne si au ramas singuri timp de 15 minute. A fost o ocazie de a ne relaxa pentru o scurta perioada.

Deci, cum a mers? Ei bine, inainte de a fi lasati singuri, participantilor li s-a aratat cum sa apese o tasta de computer care a fost conectata la o masina care a produs un soc electric. Ati putea presupune ca, incercand o data, nimeni nu ar mai dori sa o faca din nou. Gresit. De fapt, 71% dintre barbati si 25% dintre femei si-au dat cel putin un soc electric in timpul petrecut in solitar – iar un barbat s-a socat de 190 de ori. Se pare ca a nu avea nimic de facut a fost atat de chinuitor, incat multi dintre participanti au preferat, de fapt, sa se tortureze decat sa se supuna fara nici o distractie.

Acest experiment este un exemplu extrem, dar stim din viata de zi cu zi ca oamenii aleg in mod constant sa faca lucruri pe care nu trebuie sa le faca si care uneori sunt dureroase. Ganditi-va la toti prietenii dvs. care alearga maratoane sau au regimuri de pedepse la sala de sport. Ele depasesc cu mult ceea ce este necesar pentru sanatate si fitness. Si ce zici de oamenii care calatoresc pe gheata pentru a ajunge la polii Pamantului sau pentru a naviga in jurul lumii?

Michael Inzlicht de la Universitatea din Toronto numeste acest lucru paradoxul efortului. Uneori luam calea usoara si facem cat de putin putem scapa, dar alteori pretuim mai mult situatiile daca trebuie sa depunem eforturi considerabile. Bucuria intrinseca a efortului ne da atat de multa placere incat nu luam scurtatura. S-ar putea sa petrecem ore intregi nedumerind peste un cuvant incrucisat criptic in loc sa folosim un motor de cautare pentru a gasi solutia.

Aflam acest lucru devreme in viata. In calitate de copii, suntem invatati prin experienta si convingere ca efortul duce la recompensare si, in timp, acest lucru ne conditioneaza sa ne bucuram de efort de dragul sau. Acest lucru este cunoscut sub numele de harnicie invatata. In timp ce faceam rucsac, acum mai bine de 20 de ani, am vizitat uimitoarele lacuri colorate din Kelimutu de pe insula Flores din Indonezia. Lacurile isi schimba culoarea la fiecare cativa ani, facandu-le o priveliste misterioasa si spectaculoasa. 

Multe varfuri montane pot fi atinse astazi fara prea multa tensiune, dar multi vad efortul ca parte a recompensei (Credit: Getty Images)

Dar cel putin o parte din motivul pentru care aceasta calatorie imi ramane in memorie este efortul pe care am avut-o si partenerul meu pentru a ajunge acolo. Am calatorit cu barca si autobuzul zile intregi, incluzand o calatorie de cateva ore intr-o mica duba, o calatorie atat de vanta si accidentata incat un barbat a fost angajat sa imparta sacii bolnavi pe care apoi i-a adunat si i-a aruncat pe usa. Aceasta a fost urmata de o noapte intr-un hostel transpirat, fetid, cu saltele accidentate si gandaci si un start de 4 dimineata intr-un alt microbuz pentru a face ultima calatorie pana la lacuri. Am suferit pentru a ajunge la Kelimutu – dar asta a facut parte din experienta.

Nu departe de zona de vizionare era un tampon de elicopter, unde probabil aterizau turistii mai bogati. Dar nu i-am invidiat. Au apreciat lacurile la fel de mult ca noi? Probabil ca nu.

La varfurile multor munti din lume se poate ajunge cu telecabina sau telescaunul. Dar, bineinteles, alpinistii ar prefera mult mai mult sa se invarta peste noapte pe o parte a unei stanci, suspendata in conditii de inghet, riscand sa intepe inghetul, decat sa ia ruta turistica. Economistul comportamental George Loewenstein si-a numit lucrarea despre acest sindrom „Pentru ca este acolo” dupa celebrul citat al lui George Mallory. El explica faptul ca oamenii pur si simplu nu pot rezista sansei de a atinge obiective si de a stapani situatii, chiar si atunci cand nu au nevoie.

Si chiar daca nu va identificati personal cu alpinistii care primesc un astfel de fior din cauza eforturilor si pericolelor catararii, majoritatea dintre noi ne putem identifica cu „efectul Ikea”, constatarea ca oamenii apreciaza mai mult obiectele de uz casnic daca le-au construit. insisi.

Toate acestea inseamna ca, in timp ce ramanem acasa si ne autoizolam, culcatul pe canapea si privirea la televizor vor forma doar o parte din modul in care trecem timpul. Am putea crede ca este distractiv sa lenevim cateva saptamani, dar, de fapt, ne va conduce la distragere. Odihna fortata si extinsa, cu exceptia cazului in care suntem bolnavi si corpurile noastre o cer, nu duce la sentimente de relaxare, ci de neliniste si iritabilitate. In timpul blocarii, trebuie sa gasim modalitati de a reproduce cat mai mult posibil ritmurile si sentimentul de echilibru pe care le realizam, in cel mai bun caz, in viata obisnuita. 

In perioadele normale, multi dintre noi nu iau destul de in serios ideea de odihna (Credit: Getty Images)

Asadar, este important sa facem exercitii, sa ne stabilim sarcini, sa facem lucruri dificile si dificile. Si ar trebui sa cautam cu totii activitati sau experiente care sa promoveze ceea ce psihologul Mihaly Csikszentmihalyi numeste flux, in cartea sa Flow: The Psychology of Optimal Experience. Acestea sunt sarcini, cum ar fi vopsirea sau gradinaritul sau realizarea de puzzle-uri, care ne absorb atat de mult incat nu observam ca timpul trece si nu ne mai ingrijoram de orice altceva.

In perioadele normale, majoritatea dintre noi nu luam odihna suficient de in serios. Deci, in aceasta perioada exceptionala, ar trebui sa imbratisam oportunitatea de a ne odihni mai mult daca putem – si, intr-adevar, sa luam acele ritmuri mai echilibrate de odihna si ocupare in viata noastra dupa inchidere. Dar in acest moment dificil, vom constata ca nu suntem creaturi lenese instinctiv. Intr-adevar, intr-un mod ciudat, am putea constata ca a face mai putin si a te odihni mai mult necesita initial mult efort.

Claudia Hammond este autoarea cartii The Art of Rest: How to Find Respite in the Modern Age.

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.