Fier: valori ale fierului, alimente care contin fier, tablete de fier

Fierul este vital: fara oligoelement, corpul nostru nu ar fi alimentat cu oxigen. Aflati ce niveluri de fier sunt normale, ce cauzeaza nivelurile sa fie prea mari sau prea scazute si cand tabletele de fier au cu adevarat sens.

Fierul (ferul) este unul dintre oligoelementele esentiale. Mijloace esentiale: este esentiala pentru viata si trebuie consumata in mod regulat prin alimente. In corpul unei persoane sanatoase exista in medie 2,5 pana la 4 grame de fier.

Nu toata lumea reuseste sa-si satisfaca nevoile de fier. In special, fetele si femeile pana la menopauza sufera mai des de deficit de fier. Motivul: se pierde mult fier cu sangerarea menstruala. www.racing-form.com Femeile insarcinate si postpartum au nevoie si de mai mult fier, astfel incat nivelurile lor sunt adesea mai mici decat cele recomandate.

Seria foto cu 12 poze

Anumite boli pot fi, de asemenea, motivul pentru nivelurile de fier care sunt prea scazute sau prea mari. Un deficit de fier, de exemplu, poate indica o perturbare a absorbtiei fierului. Si asa-numita boala de depozitare a fierului este uneori ascunsa in spatele unor valori prea mari.

Functii in organism: ce este fierul?

Fierul (Ferrum, simbol Fe) este deosebit de important pentru furnizarea de oxigen a organismului. Aproximativ doua treimi din fierul gasit in organism face parte din hemoglobina – pigmentul din sange care da culoarea celulelor rosii din sange, printre altele. Globulele rosii din sange absorb oxigenul cu ajutorul hemoglobinei si il transporta in toate organele si tesuturile.

Daca exista prea putin fier, organismul nu poate produce suficienta hemoglobina. note-art.com Atunci globulele rosii nu mai pot furniza organismului suficient oxigen.

Mioglobina pigmentului muscular contine si fier. Mioglobina este responsabila pentru stocarea oxigenului in muschi.

Informatii importante

Daca exista o lipsa de fier, organele si tesuturile primesc mai putin oxigen, ceea ce poate duce la diverse plangeri.

Pe langa functia sa de furnizor de oxigen, fierul este implicat in numeroase alte procese. Cuplat cu anumite enzime, joaca un rol, de exemplu, in furnizarea de energie in celule si in producerea de ADN.

Fierul de calcat care nu este necesar ajunge in depozit

Fierul, care nu este necesar pentru producerea hemoglobinei sau a altor substante, este depozitat in depozite de fier. Aproximativ 20% din fierul prezent in organism se afla sub forma acestui fier de depozitare. baddates.com

Deoarece fierul liber este toxic in organism, acesta este stocat in proteine ​​de depozitare: Acestea includ feritina si – cand rezervele de feritina sunt pline – hemosiderina. Ambele protejeaza impotriva efectelor toxice ale fierului.

Feritina si hemosiderina se gasesc in special in ficat, splina, maduva osoasa si mucoasa intestinala. Cand exista o nevoie crescuta, organismul foloseste fierul de depozitare in feritina si il face din nou disponibil.

Necesarul zilnic: Acesta este de cat fier are nevoie o persoana

Urmatoarele se aplica ca un ghid aproximativ pentru necesarul zilnic de fier: barbatii ar trebui sa consume in jur de 10 miligrame de fier zilnic cu alimentele lor, iar femeile pana la menopauza in jur de 15 miligrame.

De exemplu, 15 miligrame de fier sunt continute in:

  • 400 de grame de spanac
  • 100 de grame de ficat de porc
  • 200 de grame de leguminoase
  • 350 de grame de nuci

Femeile si fetele aflate la varsta fertila au un necesar zilnic mai mare decat barbatii, deoarece se pierde mai mult fier odata cu sangerarea lunara. Femeile insarcinate si care alapteaza au nevoie, de asemenea, de mai mult fier in fiecare zi. Un aport putin mai mare de fier este recomandat si barbatilor adolescenti cu varste cuprinse intre 15 si 18 ani. imagez.com

Deja stiam?

Barbatii si baietii reusesc, de obicei, sa isi indeplineasca cu usurinta necesarul zilnic de fier: in medie, chiar consuma putin mai mult fier decat este recomandat. Femeile si fetele, pe de alta parte, sunt adesea sub valorile recomandate.

Tabel: Cerintele de fier ale femeilor

Varsta sau grup de persoane Necesarul zilnic de fier15-50 ani15 mg ≥ 51 ani10 mg Femei insarcinate 30 mg Femei dupa nastere / in timpul alaptarii 20 mg

Tabel: Cerintele de fier ale barbatilor

Varsta Necesarul zilnic de fier15-18 ani12 mg ≥ 19 ani10 mg

Pentru bebelusi, copii si adolescenti, necesarul zilnic se bazeaza pe varsta si – de la varsta de 10 ani – si pe sex.

Tabel: Cerinte de fier ale bebelusilor, copiilor si adolescentilor

Varsta sau sex Necesarul zilnic de fier0 pana la <4 luni0,5 mg4 pana la <12 luni8 mg1 pana la <4 ani8 mg4 pana la <7 ani8 mg7 pana la <10 ani10 mgbaieti, 10 pana la <13 ani12 mgfeta, 10 pana la <13 ani15 mgbaieti, 13 pana la < 15 ani 12 mg fete, 13 pana la <15 ani 15 mg

Necesarul de fier este deosebit de mare in timpul sarcinii

Necesarul zilnic de fier creste in timpul sarcinii: uterul si placenta trebuie aprovizionate in mod adecvat cu fier. In plus, copilul nenascut isi construieste propria memorie.

Prin urmare, femeile insarcinate ar trebui sa consume in jur de 30 de miligrame de fier pe zi, daca este posibil. Chiar si dupa sarcina, necesarul de fier este inca crescut. Motivul: depozitele de fier s-au golit prin sarcina si nastere si trebuie completate. insightbb.info

Cele 30 de miligrame recomandate nu sunt de obicei atinse in ciuda unei diete echilibrate. Din acest motiv, medicii obisnuiau sa prescrie aproape fiecarei gravide un supliment de fier ca masura preventiva – chiar si cu valori normale ale fierului.

Suplimente de fier numai in caz de deficit sever de fier

Astazi, expertii presupun din ce in ce mai mult ca suplimentele de fier au sens numai in timpul sarcinii daca exista o deficienta pronuntata de fier cu anemie persistenta. Constatarile care sugereaza ca un nivel de fier prea mare poate fi daunator sanatatii vorbesc impotriva utilizarii preventive a suplimentelor de fier in timpul sarcinii.

Informatii importante Este

putin probabil ca femeile insarcinate cu niveluri normale de fier sa beneficieze de un aport suplimentar de fier. Prin urmare, nu le sunt recomandate suplimente suplimentare de fier. Chiar si cu o usoara deficienta de fier, de obicei nu este necesar ca femeile insarcinate sa ia suplimente suplimentare de fier.

O femeie insarcinata toaca legumele intr-un blender: femeile in mod normal nu au nevoie de suplimente suplimentare de fier in timpul sarcinii. www.aristechchem.com (Sursa: nerudol / Getty Images)

Doar in cazul unei deficiente severe de fier este indicat sa luati suplimente speciale de fier dupa consultarea medicului. Cu toate acestea, rareori apar deficiente pronuntate. In cazul anemiei prin deficit de fier, femeile insarcinate se confrunta adesea cu oboseala si epuizare.

Deficitul sever de fier in timpul sarcinii creste si riscul de infectii, deoarece propriile aparari ale organismului sunt slabite. Nu in ultimul rand, deficitul pronuntat de fier poate duce la o greutate mica la nastere a bebelusului. Daca valorile fierului sunt doar putin mai mici, acest risc nu exista. Pentru a verifica nivelurile de fier, este recomandabil sa se efectueze un test de sange de catre medicul curant.

Alimente feroase

Organismul isi satisface necesarul zilnic de fier prin alimente care contin fier. floridafilmofficeinc.com Oligoelementul este continut in aproape fiecare aliment.

Produsele din carne si carnati sunt alimente deosebit de bogate in fier, in special sub forma de ficat. Hemoglobina pigmentului rosu din sange se gaseste in carne. Fierul care se afla in el (asa-numitul fier hem) poate fi folosit deosebit de bine de catre organism.

Necesarul de fier poate fi satisfacut si cu alimente pe baza de plante. Furnizorii buni de fier sunt, de exemplu

  • Leguminoase, cum ar fi linte sau fasole
  • Cereale precum fulgii de cereale integrale
  • legume cu frunze verzi, cum ar fi spanacul

Cu toate acestea, organismul este mai putin capabil sa absoarba fierul din alimentele de origine vegetala decat din alimentele de origine animala. In special femeile insarcinate care urmeaza o dieta vegetariana trebuie sa aiba o grija deosebita sa consume suficient fier.

Deja stiam?

Intr-o anumita masura, organismul regleaza cat de mult fier absoarbe. waterplowpress.net Daca depozitele de fier se epuizeaza, organismul castiga mai mult fier din alimente decat cu un depozit plin de fier.

Tabel: Continutul de fier al carnatilor si carnii (exemple)

AlimenteContinut de fier in miligrameFicat de porc, fiert, 125 g24,4Ficat de vita, fiert, 125 g11,3Ficat de vita, fiert, 125 g9,7Carne de vita, fiert, 150 g4,9Carne de porc, fiert, 150 g3,9 Carnati de sange (sunca gatita,30) carne de porc), 30 g0, 7 salam, 30 g 0,5

Tabel: continutul de fier al pestelui (exemple)

Alimente Continut de fier in miligrame Midii, fierte, 100 g3,8 Crabi, 100 g1,8 Ton, fiert, 130 g1,3 Eel, afumat, 75 g0,5 Somon, 150 g0,4

Tabel: Continutul de fier din fructe, legume, ierburi si nuci (exemple)

Alimente Continut de fier in miligrame Chanterelles, aburite, 200 g11,6 Fistic, 60 g4,4 Nuci caju, 60 g3,8 Chard, abur, 150 g3,6 Naut, 150 g (conserve) 3,3 Mazare verde, aburita, 250 g2. 5 Capsuni, 250 g1,6 Zmeura, 125 g1,3 sfecla rosie, fiarta, 150 g 1,2 cimbru proaspat, 5 g1 kiwi, 125 g1 nectarina, 125 g0,6 patrunjel, 15 g0,5 creson, 15 g.

Tabel: Continutul de fier din cereale, tofu, oua si paste (exemple)

AlimenteContinut de fier in miligrameTofu, 100 g2.8Orez natural, gatit, 180 g2.2Paine cu spelta, 1 felie2.1Muesli, 50 g1.7Titei, cereale integrale, gatite, 125 g1. www.earthshots.com 6Ou de gaina, 60 g1,25fadei coapti1, cu oua1,25grajiti1 paine de grau, 1 felie1 paste fara ou, fierte, 200 g0,9 fulgi de cereale, 20 g0,8 paine bruna, 1 felie 0,6 orez alb, fiert, 180 g0,5

Aceste alimente impiedica absorbtia fierului

Pentru a obtine suficient fier, nu este vorba doar de ce mananca o persoana, ci si de modul in care alimentele individuale sunt combinate intre ele.

Unele ingrediente din alimente pot inhiba absorbtia fierului din alimentele vegetale, in special. Ele leaga fierul absorbit in intestin, astfel incat organismul sa nu-l mai poata folosi bine.

Componentele alimentare care inhiba fierul includ, printre altele

  • Taninurile gasite in vinul rosu sau ceaiul negru/verde, de exemplu,
  • Fitat continut in cereale, de exemplu,
  • Acidul oxalic, care se gaseste in spanac, rubarba, sfecla rosie sau cacao si
  • Fosfatul gasit in branza procesata, de exemplu.

Cafeaua, lactatele si produsele din soia si taratele de grau pot, de asemenea, inhiba absorbtia fierului.

Vitamina C promoveaza absorbtia fierului

Vitamina C (acidul ascorbic) ajuta organismul sa absoarba fierul din alimentele pe baza de plante.Pentru persoanele care nu mananca carne, poate fi utila combinarea alimentelor bogate in vitamina C cu alimente bogate in fier. O multime de vitamina C poate fi gasita in ardei rosu, broccoli si portocale, de exemplu. anlun.com

Pe langa vitamina C, alimentele cu acizi organici precum acidul citric sau lactic pot creste absorbtia fierului.

Ardei rosu: Leguma mareste absorbtia fierului prin intestine. (Sursa: Olesia Shadrina / Getty Images)

Ce niveluri de fier sunt normale?

Nivelul de fier al unei persoane poate fi masurat in sangele acesteia. In mod normal, angajatii unui laborator determina valoarea fierului in partea lichida a sangelui (ser).



  • fortuna bet
  • prosport
  • food panda
  • porntube
  • poČ›i
  • sepsi osk
  • stiri ultima ora
  • news
  • urgent cargus awb
  • ebay
  • asus
  • reincarcare orange
  • idea bank
  • vremea beius
  • ziua
  • land rover
  • gazeta noua
  • glume amuzante
  • program amc
  • prajitura tosca




Nivelul de fier din sange considerat normal difera in functie de varsta si sex. Expertii nu vorbesc despre valori normale sau valori normale, ci despre intervale de referinta: Un interval de referinta include valorile pe care le au majoritatea oamenilor sanatosi.

Valorile de referinta pentru fier sunt:

  • pentru femei: valori ale sangelui intre 60 si 140 µg/dl (11 pana la 25 micromoli (µmol/l))
  • pentru barbati: valori ale sangelui intre 80 si 150 µg/dl (14 pana la 27 µmol/l)

Nota: Pentru grupuri speciale de persoane, cum ar fi femeile insarcinate, se aplica diferite valori normale.

Informatiile privind intervalele de referinta pot varia usor de la laborator la laborator, in functie de metoda de testare. drugdeliveryasia.com Valorile normale enumerate aici sunt, prin urmare, doar o orientare – este important sa folositi intotdeauna valorile de referinta date de laborator atunci cand interpretati valorile.

Diagnostic: Numai valoarea fierului nu este suficienta

Nivelul de fier singur nu este util in diagnosticarea unei boli cum ar fi anemia cu deficit de fier.

Mai degraba, daca se suspecteaza o boala, trebuie determinate valori suplimentare. Acestea includ feritina, hemoglobina pigmentului rosu din sange si transferrina. Ele ofera medicului informatii importante despre metabolismul fierului:

  • Feritina stocheaza fier in organism. Valoarea feritinei spune ceva despre cat de goale sau pline sunt depozitele de fier ale corpului.
  • Fierul este necesar pentru a produce hemoglobina. Daca exista o deficienta de fier, nivelul hemoglobinei din sange scade. www.red-dot.com
  • Transferrina este substanta care transporta fierul prin sange. Daca sangele contine multe particule de transferina care nu contin fier, ar putea exista o deficienta de fier.

Testele de sange suplimentare pot oferi informatii suplimentare despre starea de fier a unei persoane. De exemplu, poate fi util sa se determine dimensiunea globulelor rosii (valoarea MCV): Daca exista o deficienta de fier, celulele sanguine sunt mai mici decat in ​​mod normal. Informatiile despre cantitatea de hemoglobina leaga de celulele rosii din sange (valoarea MCH) pot oferi, de asemenea, indicii importante.

Prelevarea unei probe de sange de la o tanara: Pe langa valoarea fierului, alte valori ale sangelui pot indica o deficienta / boala. (Sursa: vitapix / Getty Images)

Nivelul de fier prea scazut: ce este deficitul de fier?

Daca exista o lipsa de fier, proportia hemoglobinei pigmentului rosu din sange scade. Atunci sangele nu mai poate absorbi si transporta suficient oxigen. events-azalea.outpace.com

Daca nivelul de fier din sange este prea scazut, pot exista diverse cauze. Pe de o parte poate exista o deficienta reala de fier, pe de alta parte poate fi o tulburare de distributie a fierului.

Cauzele posibile ale nivelului scazut de fier sunt, de exemplu

  • Dieta saraca in fier, de exemplu prin evitarea carnii
  • sangerari menstruale abundente
  • Sangerare in tractul gastrointestinal
  • boala inflamatorie intestinala
  • Tulburari digestive cu scaderea absorbtiei fierului
  • o nevoie crescuta de fier, de exemplu in timpul sarcinii sau al cresterii
  • afectiuni cronice cum ar fi artrita reumatoida
  • Tumori

Deficienta severa de fier duce la simptome precum performanta slaba, oboseala si oboseala. Cei afectati ingheata adesea si sunt predispusi la infectii. Pielea este crapata, uscata si aspra. Modificarile inflamatorii/crapaturile la colturile gurii pot indica, de asemenea, o deficienta de fier.

Daca deficitul de fier este foarte pronuntat, expertii vorbesc de anemie feripriva (anemie).

Informatii importante

Nivelul de fier din sange poate fluctua foarte mult. www.parenteducation.com In cazul unor plangeri sau suspiciuni de deficienta de fier, medicul va lua, prin urmare, nu numai valoarea fierului, ci si alte constatari de laborator privind metabolismul fierului.

Valoarea fierului prea mare: ce inseamna?

In mod normal, organismul primeste doar atat cat are nevoie de fier. In unele cazuri, insa, acest proces este perturbat. Valoarea fierului este atunci prea mare.

O posibila cauza este boala de depozitare a fierului (hemocromatoza): Din cauza unui defect genetic, la cei afectati se acumuleaza tot mai mult fier, de exemplu in ficat. Odata cu cresterea in varsta, acest lucru duce la numeroase plangeri – de la oboseala la diabet si probleme articulare pana la ciroza hepatica si probleme cardiace.

Pentru a reduce rezervele de fier supraumplute, medicii se bazeaza in principal pe sangerare. O cantitate mai mare de sange este luata la intervale regulate, astfel incat fierul sa fie eliberat din nou din depozite. www.1stepsolutions.net Diverse medicamente pot creste, de asemenea, excretia de fier. Nu in ultimul rand, o dieta saraca in fier este importanta.

Alte cauze posibile pentru o valoare excesiva a fierului sunt, de exemplu:

  • anemie hemolitica, un tip de anemie in care celulele rosii din sange se descompun
  • Tulburari ale utilizarii fierului
  • leziuni hepatice severe, cum ar fi cauzate de alcoolism sau inflamatie a ficatului
  • Inflamatia ficatului
  • Supradoza de suplimente de fier
  • transfuzii de sange frecvente

Cand sunt utile tabletele de fier?

Suplimentele de fier sunt disponibile sub forma de picaturi, capsule sau tablete de fier. Ca supliment alimentar, sunt disponibile in farmacii sau farmacii fara prescriptie medicala. Dar: sunt si ele utile?

In majoritatea cazurilor nu. De regula, necesarul zilnic de fier poate fi satisfacut cu o dieta echilibrata. Prin urmare, de obicei, nu este necesar sa folositi suplimente alimentare care contin fier.

Tablete de fier numai dupa consultare

Institutul Federal pentru Evaluarea Riscurilor (BfR) recomanda administrarea suplimentelor alimentare cu fier numai dupa sfatul medicului. orientpointexpress.com

Ce este corect in cazul unei supradoze de fier?

Potrivit motto-ului „multe ajuta foarte mult”, unii oameni exagereaza atunci cand iau suplimente de fier. Apoi exista riscul de supradozaj. Cei care iau tablete, capsule sau picaturi de fier in doze mari trebuie sa se lupte ulterior cu tulburarile gastro-intestinale. Simptomele comune ale supradozajului sunt greata, varsaturile, constipatia si diareea. Daca suplimentele de fier sunt luate pe stomacul gol, mucoasa sensibila a stomacului poate fi deteriorata.

Sticla cu comprimate filmate: Daca doriti sa luati comprimate de fier, trebuie sa consultati in prealabil un medic. (Sursa: iamnoonmai / Getty Images)

Expertii discuta in ce masura utilizarea necontrolata si pe termen lung a suplimentelor de fier ar putea fi daunatoare sanatatii. Pana acum nu exista un raspuns definitiv la aceasta intrebare. communityholdingscorp.com Aportul excesiv de fier poate creste riscul de boli de inima si/sau cancer.

Numai in cazuri pronuntate exista riscul de otravire de la o supradoza de fier. Acest lucru se poate intampla, de exemplu, daca copiii iau accidental o cantitate mare de suplimente de fier. Simptome precum varsaturi, diaree si febra indica otravire acuta cu fier. Supradozajul poate duce la afectarea rinichilor si ficatului si la afectarea coagularii sangelui.

Surse folosite:

  • Biesalski, H., et al .: Pocket Atlas Nutrition. outreachhope.com Thieme, Stuttgart 2020
  • Fier. Informatii online de la Pschyrembel: www.pschyrembel.de (din iulie 2019)
  • Fier (FE). Informatii online de pe portalul austriac de sanatate publica: www.gesundheit.gv.at (din 14 iunie 2018)
  • Cum imi pot satisface nevoile de fier? Informatii online de la Institutul pentru Calitate si Eficienta in Ingrijirea Sanatatii (IQWiG): www. www.radiospeak.com gesundheitsinformation.de (din 7 martie 2018)
  • Toate femeile insarcinate au nevoie de suplimente de fier? Informatii online de la Institutul pentru Calitate si Eficienta in Ingrijirea Sanatatii (IQWiG): www.gesundheitsinformation.de (din 7 martie 2018)
  • Hahn, J.: Lista de verificare pentru medicina interna. Thieme, Stuttgart 2018
  • Fier. Informatii online de la Deximed: deximed.de (din 13 decembrie 2017)
  • Biesalski, H. fitch.rxaccess.org , et al .: Nutritional Medicine. Thieme, Stuttgart 2017
  • Societatea Germana de Nutritie: Valori de referinta pentru aportul de nutrienti. Umschau / Braus, Frankfurt pe Main 2017
  • Intrebari si raspunsuri despre fierul din alimente. Informatii online de la Institutul Federal pentru Evaluarea Riscurilor: www.bfr.bund.de (din 2008)
  • surse suplimentare

    arata mai putine surse