Faceti si nu faceti pentru a va pastra puterea creierului

In adancime | Biologie

Faceti si nu faceti pentru a va pastra puterea creierului

(Credit de imagine:

Getty Images

)

De David Robson, 28 august 2015

De la schimbarea dietei la petreceri ca si cum ai avea 21 de ani, iata sase sfaturi pentru a-ti proteja creierul de devastarile timpului.

L

La fel ca orice masina buna, creierul are nevoie de putina grija si atentie pe masura ce imbatraneste pentru a se asigura ca functioneaza in continuare in stare buna de functionare. Daca ar exista un manual pentru intretinerea acestuia, care ne-ar putea spune cum sa-i reglam circuitele. Din pacate, sfaturile disponibile sunt adesea contradictorii si confuze, dar BBC Future a cercetat dovezile. Cititi mai departe pentru a descoperi cele sase modalitati cele mai promitatoare de a va ascuti inteligenta.

Nu … pierdeti increderea in abilitatile voastre

Ai intrat vreodata intr-o camera, doar pentru a descoperi ca ai uitat de ce ai fost acolo? Pe masura ce oamenii imbatranesc, este usor sa presupunem ca este un semn ca memoria dvs. se estompeaza deja. De fapt, este la fel de probabil sa se intample atat la tineri, cat si la batrani.

Array

Si nu ar trebui sa fim atat de repezi sa ajungem la cea mai proasta concluzie, deoarece indoielile pot deveni o profetie care se implineste.

In ultimii 10 ani, Dayna Touron de la Universitatea din Carolina de Nord a constatat ca odata cu varsta, avem tendinta de a pierde increderea in abilitatile noastre mentale, chiar daca acestea sunt adesea in stare de functionare. Rezultatul este ca ne bazam pe carje, cum ar fi GPS-ul masinii noastre sau blocnotesul telefonului nostru. In mod ironic, esuand in a ne testa, putem accelera propriul declin. Asadar, daca te afli intr-o usa fara sa stii cu adevarat unde esti menit sa fii, vezi-l ca pe un memento pentru a-ti impinge memoria putin mai tare.

(Credit: Thinkstock)

… protejeaza-ti urechile

Mintea sufera daca devine izolata de simturile sale. Poate ca punand o tensiune suplimentara pe care o pune in atentia dvs.

si ne blocheaza stimularea utila, pierderea auzului pare sa declanseze pierderea substantei gri a creierului; potrivit unui studiu, a crescut riscul de afectare cognitiva pe o perioada de sase ani cu 24%.

Folosirea unui uscator de par timp de 15 minute pe zi va poate afecta urechile – si creierul  

Indiferent de varsta dvs., merita sa luati nota de situatiile care ar putea contribui la uzura urechilor. Ascultarea muzicii rock puternice timp de doar 15 secunde pe zi ar fi suficienta pentru a va deteriora auzul; chiar si utilizarea unui uscator de par timp de 15 minute pe zi ar putea dauna celulelor mici care captau sunete. Si daca credeti ca sunteti deja cu deficiente de auz, incercati sa cautati ajutor medical – intelegerea problemei in mugur ar putea impiedica scaderea in continuare.

(Credit: Thinkstock)

Invata … o limba sau un instrument muzical

In loc sa va jucati cu o aplicatie de formare a creierului sau cu un cuvant incrucisat (care adesea par a avea beneficii generale limitate), va recomandam sa va ganditi la un antrenament mental mai ambitios, cum ar fi invatarea pianului sau alegerea unui nou limbaj. Ambele se bazeaza pe un set larg de abilitati, exercitandu-va memoria, atentia, perceptia senzoriala si controlul motor in timp ce incercati sa luptati cu scale noi sau sunetele necunoscute ale cuvintelor noi. 

Muzicienii sunt cu 60% mai putin susceptibili de a dezvolta dementa

Practica ar trebui sa va ajute sa deveniti mai agili din punct de vedere mental, cu beneficii potentiale de durata pana la batranete. Un studiu realizat anul trecut a constatat ca muzicienii aveau cu 60% mai putine sanse de a dezvolta dementa decat persoanele care nu cantau la un instrument muzical; un altul a aratat ca vorbirea intr-o alta limba poate intarzia aparitia bolii Alzheimer cu cinci ani.  

Cel putin, sa te impingi in acest fel ar trebui sa te ajute sa iti apreciezi abilitatile actuale. Si daca descoperiti ca slujba dvs. este prea exigenta pentru a va permite sa dobanditi o noua abilitate, considerati-va norocosi: ocupatii mai stimulatoare par sa va ajute sa va pastrati puterile mentale, desi beneficiile nu pot dura pana la pensionare.

(Credit: Thinkstock)

Nu … sarbatoriti cu mancare junk

Obezitatea va poate afecta creierul in multe feluri. Acumularea de colesterol in artere poate restrictiona fluxul de sange catre creier, infometandu-l de alimente si oxigen de care are nevoie pentru a functiona. Mai mult, neuronii sunt extrem de sensibili la nivelurile insulinei hormon intestinale. O dieta obisnuita cu alimente dulci si calorice poate perturba semnalizarea insulinei, declansand o reactie in lant care duce la placi mortale care se acumuleaza in creier.

Vestea buna este ca anumiti nutrienti – cum ar fi acizii grasi omega 3 si vitaminele D si B12 – par sa diminueze daunele cerebrale legate de varsta. Acest lucru poate explica de ce persoanele in varsta care consuma o dieta tipic mediteraneana au avut tendinta de a prezenta aceleasi abilitati cognitive ca si persoanele cu 7,5 ani mai mici.

(Credit: Thinkstock)

Fa … construieste-ti corpul

De multe ori facem o distinctie intre creier si brawn. De fapt, intrarea in forma este una dintre cele mai sigure modalitati de a-ti construi mintea. Activitatea fizica nu numai ca stabileste un flux sanguin mai bun catre creier; de asemenea, declanseaza un val de proteine, cum ar fi „factorul de crestere a nervilor”, care poate ajuta la stimularea cresterii si mentinerii conexiunilor neuronale din creier.

Intrarea in forma este una dintre cele mai sigure modalitati de a-ti construi mintea

Beneficiile par sa se intinda de la leagan la mormant: copiii care merg la scoala primesc note mai bune, in timp ce o plimbare pe indelete parea sa stimuleze concentrarea si memoria pensionarilor. Mai mult, o mare varietate de exercitii va pot ajuta, de la exercitii aerobice usoare pana la antrenamente cu greutati si culturism; alege doar un regim de antrenament care se potriveste fitnessului tau actual.

Fa … petrecere de parca ai avea 21 de ani

Daca toate acestea suna ca o munca grea, una dintre cele mai bune modalitati de a va proteja creierul este sa socializati. Pur si simplu, oamenii sunt creaturi sociale, iar prietenii si rudele noastre ne stimuleaza, ne provoaca sa incercam noi experiente si ne scutesc de stres si nefericire. In mod uimitor, un studiu realizat pe varstnici de 70 de ani a constatat ca persoanele cele mai active din punct de vedere social au fost cu aproximativ 70% mai putine sanse de a experimenta un declin cognitiv pe o perioada de 12 ani, comparativ cu persoanele cu cele mai putin active vieti sociale. Totul, de la memorie si atentie la viteza generala de procesare mentala, pare sa fi beneficiat de contactul regulat cu alte persoane.

In cele din urma, oamenii de stiinta suspecteaza ca nu exista un glont magic care sa va antreneze creierul. Oamenii care imbatranesc cel mai bine au un stil de viata care incorporeaza putin din toate: o dieta variata, activitati stimulante si un cerc de prieteni iubitori. Si asta nu este atat o reteta pentru un creier inteligent, cat o viata sanatoasa si fericita.

David Robson este scenaristul BBC Future. El este @d_a_robson pe Twitter.

Urmariti BBC Future pe Facebook , Twitter , Google+ si LinkedIn .