Dezavantajele surprinzatoare ale sederilor

Multi dintre noi consideram ca abdomenele dureroase sunt calea catre abdomenul rupt. Dar este adevarat? Sau ar putea chiar sa ne faca rau?

Eu

Daca nu-ti place sa petreci timp zdrobindu-ti abdomenul, s-ar putea sa avem vesti bune. Cercetatorii nu doar se cearta daca sedintele va fac bine, ci si daca ar putea fi chiar rai pentru dvs.  

Iti dau un pachet intins de sase pe abdomen sau stomacul plat depinde mai mult de dieta si exercitii generale decat de o rutina specifica? O revizuire a tuturor cercetarilor efectuate pe sit-up-uri raporteaza dovezi ca acestea imbunatatesc flexibilitatea si forta musculara si ca la cainii care flexeaza coloana vertebrala s-a demonstrat ca ajuta la livrarea de substante nutritive pe discuri care ar putea preveni rigiditatea.

Pana acum, bine. Dar pentru a obtine pachetul de sase dorit este nevoie de multa munca. Intr-un mic studiu randomizat controlat din Illinois, in 2011, un grup a facut zilnic exercitii abdominale, in timp ce grupul de control norocos nu a facut niciunul.

Array

Dupa sase saptamani au fost luate masuratori detaliate si s-a constatat ca sedintele nu au facut nicio diferenta in ceea ce priveste dimensiunea taliei sau cantitatea de grasime din jurul stomacului lor.

Unii oameni pot fi predispusi genetic sa sufere dureri de spate in urma unor sedinte (Credit: Getty Images)

Multi sportivi fac repausuri ca parte a unei serii de exercitii care urmaresc sa-si imbunatateasca stabilitatea de baza, dar cercetarile efectuate de Thomas Nesser de la Universitatea de Stat din Indiana sugereaza ca imbunatatirea stabilitatii dvs. de baza nu duce neaparat la o performanta atletica mai buna.

Indiferent daca va ofera sau nu exact fizicul sau conditia fizica dorita, sedintele ar putea aduce consecinte neintentionate, cum ar fi durerile de spate? Stuart McGill, profesor de biomecanica a coloanei vertebrale la Universitatea din Waterloo din Canada, studiaza sit-up-urile de ani de zile si este convins ca criza traditionala ne provoaca intr-adevar rau.   

El a efectuat zeci de studii in laboratorul sau de biomecanica a coloanei vertebrale, folosind cadavrele porcilor, flexandu-si in mod repetat coloana vertebrala intr-un mod similar, asa cum ar putea o persoana atunci cand face o asezare, dar pentru multe, multe ore la rand. Cand a examinat apoi discurile din coloana vertebrala, a constatat ca acestea au fost stranse pana la punctul in care au bombat. Daca acelasi lucru s-ar intampla la un om, acest lucru ar apasa pe nervi, provocand dureri de spate si, eventual, chiar o hernie de disc.

Porcii au fost alesi pentru acest experiment, deoarece coloanele lor vertebrale sunt mai asemanatoare cu coloanele umane decat cele ale multor alte animale, dar, desigur, criticii acestor studii subliniaza ca exista inca multe diferente intre oameni si porci. De asemenea, aceste studii au implicat mii de cicluri continue de indoire. Chiar si atunci cand se antreneaza din greu, oamenii fac pauze intre seturi de cranchi.

Testul pe coloanele de porc a aratat ca o activitate similara cu a sedintelor ar putea provoca umflarea discurilor si poate provoca durere (Credit: Getty Images)

Poate ca aceste rezultate ne indica ce s-ar putea intampla la extreme in cazul putin probabil in care ar fi trebuit sa faceti repausuri ora de ora, dar in viata reala nu este clar ca majoritatea oamenilor isi deterioreaza discurile de cele mai multe ori atunci cand fac seturi din 15 sedinte. Cu toate acestea, se pot intampla rani. Cercetarile publicate in 2005 cu privire la soldatii stationati la Fortul Bragg al armatei SUA au atribuit 56% din toate ranile suferite in timpul testului de fitness fizic al armatei de doi ani, la reprize.

Unii oameni par a fi mai predispusi la probleme de spate cauzate de sedinte decat altii. S-ar putea sa fim bine facand 30 de repausuri pe zi timp de decenii, dar s-ar putea sa nu facem si este greu de stiut in ce grup intram. Ar putea ajunge pana la genele noastre. Potrivit unei lucrari, nu uzura cauzeaza majoritatea dificultatilor, ci factorii genetici, care reprezinta trei sferturi din diferentele dintre persoanele care au probleme cu spatele si cele care nu.

Studiul Twin Spine urmareste perechi de gemeni in Finlanda, Canada si SUA din 1991. Cercetatorii au descoperit ca genetica joaca un rol imens in sensibilitatea oamenilor la degenerarea discurilor din spatele lor. Chiar si atunci cand o gemena avea o slujba care necesita ridicari grele, in timp ce cealalta avea o slujba sedentara, frecventa problemelor de spate era cam aceeasi.

Deci, ridicarile ar putea duce la dureri de spate, dar numai la unii oameni. Este o scuza buna pentru a nu le face. Dar, daca doriti sa strangeti abs, exista o modalitate de a limita riscul? Profesorul Stuart McGill recomanda sa va alunecati mainile sub spate pentru a opri aplatizarea pe podea. Acest lucru minimizeaza stresul de pe spate. Indoiti un genunchi in sus si mentineti-l pe celalalt extins. Apoi ridicati capul si umerii de pe sol cu ​​o cantitate foarte mica. El spune sa-ti imaginezi ca capul se sprijina pe cantarul baii si tu doar ridici capul suficient pentru ca cantarul sa arate zero. Acest exercitiu este descris in mai multe detalii in cartea sa Back Mechanic.

In revizuirea sa de cercetare a sedintei, Bret Contreras de la Universitatea de Tehnologie Auckland din Noua Zeelanda recomanda limitarea exercitiilor spinale la 60 de repetari pe sesiune, incepand cu doar 15 si construindu-se treptat. In cele din urma, cand stam intinsi peste noapte sau chiar asezandu-ne mult timp, castigam o cantitate mica de inaltime, ceea ce ingreuneaza sedintele si creste riscul de ranire. Asadar, nu va ridicati in picioare de la orele de sedere la birou si coborati imediat pe podea pentru a face asezari si nu va ridicati din pat si faceti-le prima data dimineata.

Alaturati-va peste 500.000 de fani viitori, placandu-ne pe Facebook sau urmariti-ne pe Twitter , Google+ , LinkedIn si Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „ Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana ”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Earth, Culture, Capital, Travel si Auto, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.