Dezavantajele periculoase ale perfectionismului

Dezavantajele periculoase ale perfectionismului

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Multi dintre noi credem ca perfectionismul este un lucru pozitiv. Dar cercetatorii constata ca nu este nimic periculos, ceea ce duce la o lista lunga de probleme de sanatate – si ca este in crestere.

Eu

Intr-una dintre primele mele amintiri, desenez. Nu-mi amintesc care ar trebui sa fie imaginea, dar imi amintesc greseala. Marcatorul imi aluneca, apare o linie neintentionata si buzele imi tremura. Imaginea a disparut de mult. Dar acel sentiment de profunda frustrare, chiar de rusine, ramane cu mine.

Mai des decat as vrea sa recunosc, ceva aparent lipsit de consecinte va face ca acelasi sentiment sa-si ridice din nou capul. Ceva la fel de mic ca sa strivesc din greseala panettonul pe care il aduceam familiei iubitului meu de Craciun poate sa-mi cada in minte cateva zile, insotit de voci ocazionale precum „Ce prost!” si „Ar fi trebuit sa stii mai bine”. Daca nu ating un obiectiv mai mare, chiar si atunci cand stiu ca atingerea acestuia ar fi aproape imposibila, ma poate aplatiza temporar. Cand un agent mi-a spus ca stia ca o sa scriu o carte intr-o zi, dar ca ideea pe care i-am propus-o nu se potriveste cu piata, m-am simtit dezumflat intr-un mod care a depasit dezamagirea. Negativul a inecat pozitivul. „Nu vei scrie niciodata o carte”, a spus vocea mea interna. „Nu esti suficient de bun.

Acesta este lucrul despre perfectionism. Nu este nevoie de prizonieri.

S-ar putea sa va placa, de asemenea:

• Social media este rau pentru dvs.?

• De ce epuizarea si epuizarea sunt atat de frecvente

• Dezavantajele surprinzatoare ale faptului de a fi inteligent 

Daca m-am luptat cu perfectionismul, sunt departe de a fi singur. Tendinta incepe tanara – si devine din ce in ce mai frecventa. Meta-analiza recenta a Thomas Curran si Andrew Hill privind ratele perfectionismului din 1989 pana in 2016, primul studiu care a comparat perfectionismul intre generatii, a constatat cresteri semnificative in randul studentilor mai recenti din SUA, Marea Britanie si Canada. Cu alte cuvinte, studentul mediu anul trecut era mult mai probabil sa aiba tendinte perfectioniste decat un student in anii 1990 sau inceputul anilor 2000.

„Pana la doi din cinci copii si adolescenti sunt perfectionisti”, spune Katie Rasmussen, care cerceteaza dezvoltarea si perfectionismul copilului la West Virginia University. „Incepem sa vorbim despre cum se indreapta spre o epidemie si o problema de sanatate publica”.

Cresterea perfectionismului nu inseamna ca fiecare generatie devine mai realizata. Inseamna ca ne imbolnavim, ne intristam si chiar ne subminam propriul potential.

„Viata mea nu a fost altceva decat un esec”, a spus odata perfectionistul Claude Monet. El a distrus adesea picturi cu temperament – inclusiv 15 menite sa deschida o expozitie (Credit: Getty)

Perfectionismul, la urma urmei, este o modalitate in cele din urma de auto-infrangere de a va deplasa prin lume. Este construit pe o ironie chinuitoare: a face si a admite greseli este o parte necesara a cresterii, a invatarii si a fi uman. De asemenea, te face mai bun la cariera, relatii si viata in general. Evitand cu orice pret greselile, un perfectionist poate ingreuna atingerea propriilor lor obiective inalte.

Array

Dar dezavantajul perfectionismului nu este doar faptul ca te impiedica sa fii cel mai de succes, cel mai productiv sinelui tau. Tendintele perfectioniste au fost legate de o lista de probleme clinice: depresie si anxietate (chiar si la copii), auto-vatamare, tulburare de anxietate sociala si agorafobie, tulburare obsesiv-compulsiva, alimentatie excesiva, anorexie, bulimie si alte tulburari alimentare, post -tulburare de stres traumatic, sindrom de oboseala cronica, insomnie, tezaurizare, dispepsie, dureri de cap cronice si, cel mai blestemat dintre toate, chiar si mortalitate timpurie si sinucidere.

„Este ceva care trece peste tot, in ceea ce priveste problemele psihologice”, spune Sarah Egan, cercetator principal la Curtin University din Perth, specializata in perfectionism, tulburari alimentare si anxietate. „Nu sunt atat de multe alte lucruri care fac asta.

„Exista studii care sugereaza ca cu cat este mai mare perfectionismul, cu atat vei suferi mai multe tulburari psihologice”.

*

Din punct de vedere cultural, vedem adesea perfectionismul ca pe un lucru pozitiv. Chiar si a spune ca aveti tendinte perfectioniste se poate desprinde ca un compliment plictisitor pentru dvs.; este practic un raspuns general la „Care este cea mai proasta trasatura a ta?” intrebare in interviurile de angajare. (Angajatori din trecut, acum stiti! Nu eram doar dragut).

Aici perfectionismul devine complicat – si controversat. Unii cercetatori spun ca exista un perfectionism adaptativ sau „sanatos” (caracterizat prin standarde ridicate, motivatie si disciplina) fata de o versiune dezadaptativa sau „nesanatoasa” (cand cel mai bun lucru nu pare niciodata suficient de bun si nu iti atinge obiectivele te frustreaza). Intr-un studiu realizat pe mai mult de 1.000 de studenti chinezi, cercetatorii au descoperit ca studentii supradotati erau mai perfectionati in modurile adaptative. (Pe de alta parte, perfectionistii maladaptivi au fost mai predispusi sa nu fie dotati). Si, in timp ce cercetarile arata ca atributele dezadaptative, cum ar fi sa te bati pentru greseli sau sa simti ca nu poti fi la inaltimea asteptarilor parintilor, te fac mai vulnerabil la depresie,

Fotbalistul Cristiano Ronaldo spune ca se straduieste spre excelenta, nu pentru perfectiune: „Nu sunt perfectionist, dar imi place sa simt ca lucrurile sunt facute bine” (Credit: Getty Images)

Dar nu este intotdeauna cazul. Pur si simplu a avea standarde personale ridicate a fost legat de ideea sinuciderii, de exemplu. Si chiar daca uneori pot exista avantaje in gandirea perfectionista, acestea sunt minore – si, sustin cercetatorii, intelese gresit.

Intr-o meta-analiza din 2016 a 43 de studii despre perfectionism si burnout, de exemplu, Hill si Curran au descoperit ca sportivii, angajatii si studentii au beneficiat fie de un avantaj mic, fie deloc de la aspecte cum ar fi standarde personale foarte ridicate, in comparatie cu persoanele care nu le am. Pe de alta parte, persoanele care si-au exprimat mai mult perfectionismul „inadaptativ” au experimentat mult mai multe epuizari.

„Au existat unele sugestii ca, in unele cazuri, perfectionismul ar putea fi sanatos si de dorit. Pe baza celor 60 de studii pe care le-am facut, credem ca este o neintelegere ”, spune York St John University’s Hill. „Sa lucrezi din greu, sa fii angajat, harnic si asa mai departe – toate acestea sunt caracteristici de dorit. Dar pentru un perfectionist, acestea sunt intr-adevar un simptom sau un produs secundar al ceea ce este perfectionismul. Perfectionismul nu inseamna standarde inalte. Este vorba despre standarde nerealiste.

„Perfectionismul nu este un comportament. Este un mod de a te gandi la tine. ”

Din exterior, poate fi dificil de spus cine este motivat si constiincios si cine este perfectionist (Credit: Getty Images)

De fapt, multi cercetatori spun ca factorii numiti adesea perfectionism „sanatos”, cum ar fi lupta pentru excelenta, nu sunt deloc perfectionism. Sunt doar constiinciozitate – ceea ce explica de ce persoanele cu aceste tendinte au adesea rezultate diferite in studii.

Perfectionismul, sustin ei, nu este definit prin munca grea sau stabilirea unor obiective inalte. Este acea voce interioara critica.

Luati elevul care lucreaza din greu si obtine o nota slaba. Daca isi spune: „Sunt dezamagit, dar este in regula; In general, sunt inca o persoana buna ”, este sanatos. Daca mesajul este: „Sunt un esec. Nu sunt suficient de bun ”, acesta este perfectionismul.

Acea voce interioara critica diferite lucruri pentru diferite persoane – munca, relatii, curatenie, fitness. Propriile mele tendinte pot diferi foarte mult de ale altcuiva. Poate fi nevoie de cineva care ma cunoaste bine sa-l ia. (Cand i-am trimis un mesaj partenerului meu, scrieam aceasta poveste, el mi-a trimis imediat un lung sir de emoji care radea).

Ca urmare, perfectionistii si non-perfectionistii „ar putea arata la fel pentru o perioada scurta de timp de la distanta. Dar cand va apropiati si ii observati in timp, oamenii constiinciosi au modalitati mai adaptative de a face fata lucrurilor atunci cand lucrurile merg prost ”, spune Hill. „Perfectionistii simt fiecare umflatura pe drum. Sunt destul de sensibili la stres. ”

Perfectionistii pot face o navigatie lina intr-o furtuna, un scurt vant bolnav intr-un uragan de categoria cinci. Cel putin, ei o percep asa. Si, pentru ca ironiile nu se termina niciodata, comportamentele perfectionistilor se adapteaza in cele din urma, de fapt, le fac mai susceptibile de a esua.

Vedeta de tenis Serena Williams este o perfectionista auto-descrisa care distruge rachetele si da vina atunci cand lucrurile merg prost – izbucniri care i-au costat jocul (Credit: Alamy)

Intr-un experiment de laborator, de exemplu, Hill si-a oferit atat perfectionistilor, cat si non-perfectionistilor obiective specifice. Ceea ce nu le-a spus a fost ca testul a fost trucat: niciunul dintre ei nu va reusi. Interesant este ca ambele grupuri au depus tot efortul. Dar un grup s-a simtit mult mai nefericit in legatura cu totul – si a renuntat mai devreme. Ghici care.

Confruntati cu esecul, „perfectionistii tind sa raspunda mai dur in ceea ce priveste emotiile. Ei experimenteaza mai multa vinovatie, mai mult rusine ”, spune Hill. De asemenea, experimenteaza mai multa furie.

„Renunta mai usor. Au tendinte de evitare destul de evitante atunci cand lucrurile nu pot fi perfecte ”.

Asta, desigur, ii impiedica de la succesul pe care doresc sa-l obtina. In studiile sale de peste 60 de ani axate pe sportivi, de exemplu, Hill a descoperit ca cel mai mare predictor al succesului in sport este pur si simplu practica. Dar daca practica nu merge bine, perfectionistii s-ar putea opri.

Ma face sa ma gandesc la propria copilarie condimentata cu evitarea (sau pornirea si renuntarea) la aproape orice sport existent. Daca nu eram priceput la ceva aproape de la inceput, nu as fi vrut sa continui – mai ales daca era un public care urmarea. De fapt, mai multe studii au gasit o corelatie intre perfectionism si anxietate de performanta chiar si la copiii de pana la 10 ani.

Perfectionismul si anxietatea de performanta sunt adesea impletite la adolescenti si copii, au descoperit cercetarile (Credit: Getty Images)

Problema este ca, pentru perfectionistii, performanta este impletita cu simtul lor de sine. Cand nu reusesc, nu simt doar dezamagirea cu privire la modul in care au reusit. Se simt rusinati de cine sunt. In mod ironic, perfectionismul devine atunci o tactica de aparare pentru a tine la distanta rusinea: daca esti perfect, nu esuezi niciodata si daca nu esuezi niciodata, nu exista rusine.

Ca urmare, cautarea perfectiunii devine un cerc vicios – si, pentru ca este imposibil sa fii perfect, unul infructuos.

*

Perfectionismul este, de asemenea, periculos. Un numar record de tineri se confrunta cu boli mintale, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Depresia, anxietatea si ideea de sinucidere sunt mai frecvente in SUA, Canada si Marea Britanie acum decat acum un deceniu. Cercetarile arata ca tendintele perfectioniste prezic probleme precum depresia, anxietatea si stresul – chiar si atunci cand cercetatorii au controlat trasaturi precum nevrotismul. Inrautatirea problemelor, autocritica poate duce la simptome depresive, dar aceste simptome pot inrautati autocritica, inchizand o bucla dureroasa.

Problemele de sanatate mintala nu sunt cauzate doar de perfectionism; unele dintre aceste probleme pot duce si la perfectionism. Un studiu recent, de exemplu, a constatat ca pe o perioada de un an, studentii care aveau anxietate sociala aveau mai multe sanse sa devina perfectionisti – dar nu si invers.

De asemenea, s-a aratat ca una dintre cele mai robuste protectii impotriva anxietatii si depresiei este autocompasiunea – chiar lucrul care lipseste perfectionistilor. Iar autocritica, la care perfectionistii sunt atat de buni, prezice depresia.

Gwyneth Paltrow o interpreteaza pe perfectionista Sylvia Plath in filmul din 2003 Sylvia (Credit: Alamy)

Cand vine vorba de cel mai dramatic exemplu, sinuciderea, numeroase studii au descoperit, de asemenea, ca perfectionismul este un contribuitor letal, singur. Unul a descoperit ca perfectionismul a facut ca pacientii deprimati sa aiba mai multe sanse sa se gandeasca la sinucidere chiar si dincolo de sentimentele de deznadejde. O meta-analiza recenta, cea mai completa legatura dintre sinucidere si perfectionism pana in prezent, a constatat ca aproape orice tendinta perfectionista – inclusiv preocuparea fata de greseli, sentimentul ca nu esti niciodata suficient de bun, avand parinti critici sau pur si simplu avand standarde personale ridicate – a fost corelat cu gandirea mai frecvent la sinucidere. (Cele doua exceptii: a fi organizat sau exigent fata de ceilalti).

Unele dintre aceste criterii, in special presiunea parintilor si preocuparile perfectioniste, au fost, de asemenea, corelate cu mai multe incercari de sinucidere.

„Gandirea alb-negru ii poate determina pe perfectionisti sa interpreteze esecurile ca fiind catastrofe care, in circumstante extreme, sunt vazute ca justificand moartea”, au scris cercetatorii. „Descoperirile noastre se alatura, de asemenea, unei literaturi mai largi, sugerand ca atunci cand oamenii isi experimenteaza lumea sociala ca fiind plina de presiune, judecata si hipercritica, se gandesc si / sau se angajeaza in diferite mijloace potentiale de evadare (de exemplu, abuzul de alcool si consumul excesiv), inclusiv sinucidere.”

Poate pentru ca corpul unui perfectionist este adesea plin de stres, perfectionismul este corelat cu moartea anterioara (Credit: Getty)

Si in timp ce oamenii constiinciosi tind sa traiasca mai mult, perfectionistii mor mai devreme.

In multe privinte, rezultatele mai slabe ale sanatatii pentru perfectionisti nu sunt atat de surprinzatoare. „Perfectionistii sunt cam inundati de stres. Chiar si atunci cand nu este stresant, de obicei vor gasi o modalitate de a-l face stresant ”, spune Gordon Flett, care a studiat perfectionismul de mai bine de 30 de ani si a carui scara de evaluare dezvoltata impreuna cu Paul Hewitt este considerata un standard de aur

In plus, spune el, daca perfectionismul dvs. gaseste o iesire in, sa zicem, workaholism, este putin probabil sa faceti multe pauze pentru a va relaxa – ceea ce acum stim ca atat corpul nostru, cat si creierul necesita pentru o functionare sanatoasa.

*

Oricat ar parea perfectionismul de auto-infrangere, este o tendinta impartasita de tot mai multi oameni. Metaanaliza de Hill si Curran este prima care analizeaza in mod cuprinzator ratele perfectionismului pe o perioada lunga de timp. (Exista atat de multe modalitati de a masura perfectionismul acolo, cercetatorii au trebuit sa astepte pana cand unul solid – in acest caz, al lui Flett si al lui Hewitt – a fost suficient de lung si a fost folosit in suficiente studii). In total, studiile s-au adaugat la un fond de peste 40.000 de studenti americani, britanici si canadieni.

Au existat cresteri generale intre 1989 si 2016. Dar cea mai mare crestere a fost in „perfectionismul prescris social”, caracterizat prin sentimentul ca altii au cerinte mari: 32%. „Motivul care este atat de problematic este ca dimensiunea este cea mai puternic corelata cu boala mintala grava”, spune Curran.

Descoperirile se aliniaza cu cele raportate anterior. Un studiu din 2015 al adolescentilor suburbani supradotati, de exemplu, a gasit „scoruri semnificativ mai mari de perfectionism (in special dimensiuni nesanatoase) decat studiile anterioare”. O privire de-a lungul unui deceniu la adolescentele cehesti din matematica au gasit acelasi lucru.

In practica sa clinica, unde lucreaza adesea cu pacienti cu tulburari de alimentatie, Egan a vazut-o si ea. „Sunt socat constant de intervalele de varsta. Vedem prezentari din ce in ce mai tinere de fete: sapte ani, opt ani ”, spune ea. „Acest lucru este adesea condus de perfectionism. Deci, cred, da: fiecare generatie devine probabil mai perfectionista. ” 

Tulburarile de alimentatie, care sunt adesea conduse de perfectionism, sunt in crestere pe tot globul (Credit: Getty Images)

De unde vine aceasta crestere? Cand tii cont de ideea ca perfectionismul provine din casatoria identitatii tale cu realizarile tale, intrebarea ar putea deveni: de unde nu vine?

La urma urmei, multi dintre noi traim in societati in care prima intrebare cand intalnesti pe cineva este ce faci pentru a trai. Acolo unde suntem atat de apreciati literalmente pentru calitatea si amploarea realizarilor noastre, incat aceste realizari se coreleaza adesea, direct, cu capacitatea noastra de a plati chirie sau de a pune mancare pe masa. In cazul in care strainii complet cantaresc aceste valori pe hartie pentru a determina totul, de la posibilitatea de a inchiria acel apartament sau de a cumpara masina respectiva sau de a primi imprumutul respectiv. Atunci cand semnalam accesul la resursele respective cu aspectul nostru – acesti pantofi, acel fizic – si alti oameni cantaresc, la randul lor, pentru a vedea daca suntem persoana potrivita pentru un interviu de angajare sau o invitatie la cina.

Curran si Hill au o presimtire similara. “Esecul este atat de sever intr-o societate bazata pe piata”, subliniaza Curran, adaugand ca acest lucru a fost intensificat pe masura ce guvernele au eliminat plasele de protectie sociala. Concurenta chiar a fost incorporata in scoli: faceti teste standardizate si intrari la universitate de inalta presiune. Ca urmare, spune Curran, nu este de mirare ca parintii pun mai multa presiune pe ei insisi – si pe copiii lor – pentru a obtine din ce in ce mai mult.

Mai degraba decat perfectionismul care duce la succesul academic, cercetatorii au descoperit ca adolescentii cu performante ridicate sunt mai predispusi sa devina perfectionisti (Credit: Getty Images)

„Daca accentul este pus pe realizare, atunci copiii devin foarte aversi la greseli”, spune Curran. „Daca copiii ajung sa interiorizeze acest lucru – ideea ca noi nu ne putem defini decat in ​​termeni stricti si restransi de realizare – atunci vedeti ca incep sa apara tendinte perfectioniste.” Un studiu longitudinal, de exemplu, a constatat ca concentrarea asupra realizarilor academice prezice o crestere ulterioara a perfectionismului.

In mod similar, metoda stelei de aur a parintilor si a scolii ar fi putut avea un efect. Daca esti laudat ori de cate ori faci ceva bine si nu e laudat cand nu faci, poti afla ca merita ceva cu adevarat doar atunci cand ai primit aprobarea altora.

Daca apar alte strategii, cum ar fi sa-i faci pe copii sa se simta vinovati pentru ca au facut o greseala, poate deveni si mai problematic. Cercetarile au descoperit ca aceste tipuri de tactici parentale ii fac pe copii mai predispusi sa fie perfectionisti – si, mai tarziu, sa dezvolte depresie.

Frica de esec se mareste si in alte moduri. Luati retelele de socializare: faceti o greseala astazi si teama dvs. ca ar putea fi difuzata, chiar si la nivel global, nu este irationala. In acelasi timp, toate aceste feed-uri lucioase consolideaza standardele nerealiste.

Pe langa consolidarea standardelor nerealiste, social media ne ofera mai multe motive sa ne temem sa nu gresim (Credit: Getty Images)

Un anumit perfectionism este mostenitor. Dar apare si din cauza mediului (la urma urmei, daca ar fi doar genetic, pare putin probabil sa creasca atat de mult). Deci, cum pot contracara parintii? Modeleaza comportamentul bun urmarindu-si propriile tendinte perfectioniste, spun cercetatorii. Si manifesta dragoste si afectiune neconditionate.

„Spune lucruri de genul„ Chiar ai incercat din greu la asta. Sunt mandru de efortul depus. Este vorba despre crearea unui mediu in care imperfectiunea nu este doar acceptata, ci este celebrata – pentru ca inseamna ca suntem oameni ”, spune Rasmussen, care a fost co-autor al unei analize a modului in care sistemele familiale pot genera perfectionismul. „Sau comunicarea copilului ca dragostea si grija nu sunt conditionate de performanta.

„Este ideea ca nu trebuie sa fii perfect pentru a fi iubit sau pentru a fi iubit.”

*

Perfectionismul poate fi o provocare speciala de tratat. Puteti instrui pe cineva sa fie mai autocompatimitor intr-un cadru terapeutic. Dar daca se intorc la birou, sa zicem, cu acelasi sef exigent si aceleasi comportamente adanci, multe din acestea pot iesi pe usa.

Apoi, desigur, exista acea convingere larg raspandita (daca este eronata) ca a fi perfectionist ne face sa fim mai buni muncitori (sau parinti, sau sportivi, sau oricare ar fi sarcina la indemana).

„Partea dificila a acesteia si ceea ce o face diferita de depresie sau anxietate, este ca persoana o apreciaza adesea”, spune Egan. „Daca avem anxietate sau depresie, nu apreciem aceste simptome. Vrem sa scapam de ele. Cand vedem o persoana cu perfectionism, aceasta poate fi adesea ambivalenta fata de schimbare. Oamenii spun ca le aduce beneficii. ”

Ea si-a ajutat pacientii, ajutandu-i sa-si dovedeasca singuri ca nu este cazul. Daca cineva spune, de exemplu, ca trebuie sa faca trei ore suplimentare de munca acasa in fiecare seara pentru a fi bun la slujba lor, ar putea experimenta sa nu faca asta timp de o saptamana. De obicei, pacientul constata nu doar ca nu face nicio diferenta – ci ca odihna suplimentara ar putea chiar sa le imbunatateasca performanta.

Am experimentat cu o parte din aceasta eliberare. A mers mana in mana cu constientizarea cand iau prea mult si ma epuizez in incercarea mea de a face „suficient” (o suma, mi-am dat seama, ca pentru mine nu exista de fapt).

Piesa cea mai mare, totusi, inlocuieste acea caseta critica cu mesaje mai amabile – atat pentru mine, cat si pentru ceilalti. Am inceput (cu succes variabil) ma opresc in mod constient sa nu reactionez excesiv la greselile altor persoane. Mai dificil, dar si important, a fost sa ma opresc sa reactionez exagerat fata de al meu. In mod ironic, asta include incercarea de a nu ma critica atunci cand nu reusesc sa ating acest obiectiv in sine.

Este o lucrare in desfasurare. Dar ceea ce am observat este ca, de fiecare data cand sunt in masura sa inlocuiesc critica si perfectionarea cu compasiune, ma simt nu numai mai putin stresat, ci mai liber. Aparent, nu este ceva neobisnuit.

„Poate fi eliberator, permitand sa se intample imperfectiunea si sa o accepte si sa o sarbatoreasca”, spune Rasmussen. „Pentru ca este epuizant, mentinand toate acestea.”

Amanda Ruggeri este editorul de proiecte speciale si jurnalist senior la BBC.com. O puteti urmari pe Twitter la @amanda_ruggeri .

Alaturati-va peste 800.000 de fani viitori, placandu-ne pe Facebook sau urmariti-ne pe Twitter .

Daca ti-a placut aceasta poveste, inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com, numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Earth, Culture, Capital si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.