De ce nu ar trebui sa ne fie frica de cosmaruri

De ce nu ar trebui sa ne fie frica de cosmaruri

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Intelegerea noastra despre cauza si tratamentul cosmarurilor a schimbat total modul in care psihologii trateaza PTSD.

A

La apogeul pandemiei, a avut loc un fenomen ciudat – oamenii au inceput sa aiba vise ciudate. Efectul pare sa fi fost cel mai pronuntat la cei afectati in mod special de virus si in tarile cu masuri stricte de blocare. Ingrijorarile legate de blocaje, cei dragi si sanatatea personala au fost brusc amestecate cu alte ganduri banale, lasandu-i pe unii sa se trezeasca in confuzie.

Pentru oamenii din prima linie, visele au devenit cosmaruri. Din 114 medici si 414 asistenti medicali care lucreaza in orasul chinez Wuhan, care au participat cu totii la un studiu publicat in ianuarie 2021, mai mult de un sfert au raportat ca au avut cosmaruri frecvente.

Rapoartele despre cosmaruri in randul cetatenilor au crescut, de asemenea, in timpul blocarilor nationale, cu tinerii, femeile si persoanele care sufera de anxietate sau depresie cel mai mare risc. Dar pentru persoanele care cerceteaza traume, cresterea cosmarurilor nu a fost o surpriza.

Pentru cei de pe prima linie a raspunsurilor Covid-19, precum acei medici si asistenti medicali din Wuhan, 2020 a fost o perioada de „stres cronic”, spune Rachelle Ho, doctoranda la Universitatea McMaster din Canada. Perioadele lungi de stres care dureaza luni sau ani si afecteaza populatii intregi sunt destul de neobisnuite – comparabile doar cu razboaiele din istoria recenta, spune Ho – dar stim ca stresul cronic are un efect semnificativ asupra functiei noastre cognitive.

Persoanele care traiesc sub constrangere obisnuita sunt mai susceptibile de a avea cosmaruri.

Array

Un studiu privind elevii cu varste intre 10 si 12 ani din fasia Gaza a constatat ca mai mult de jumatate au avut cosmaruri frecvente si, in medie, au avut loc in mai mult de patru nopti pe saptamana. Copiii sunt deosebit de sensibili, spune Ho, deoarece creierul lor se dezvolta inca.

In timp ce cosmarurile sunt strans legate de o serie de boli mintale, unele vise vii ne ajuta sa procesam emotiile din ziua anterioara, spune Joanne Davis, psiholog clinician la Universitatea din Tulsa. Intelegerea de ce visele rele devin cosmaruri ajuta la tratarea persoanelor care au suferit traume.

Cat ne protejeaza visele rele in viata de veghe

Psihologii precum Davis incep sa dezvaluie legaturile dintre visele noastre, tulburarile psihologice si importanta lor pentru a ne mentine stabili din punct de vedere emotional atunci cand suntem in stare buna de sanatate.

S-ar putea sa-ti placa si:

  • De ce pierzi cuvinte pe varful limbii
  • Ce ne pot invata alte culturi despre iertare
  • De ce sa fii bun cu ceilalti este bine pentru sanatatea ta

In timp ce dormim, ne organizam si ne arhivam amintirile din ziua precedenta si le oferim amintirilor mai vechi un pic de praf si de remaniere. Se crede ca acest lucru se intampla pe tot parcursul somnului, dar in starea de miscare rapida a ochilor (REM) (chiar inainte de a ne trezi sau in timp ce ne adormim) ne pastram cele mai emotionale amintiri. Aceste amintiri incarcate emotional devin apoi subiectul viselor noastre.

Un vis prost ar putea ajuta oamenii in viata de veghe. Ipoteza „somn pentru a uita, somn pentru a-ti aminti” sugereaza ca somnul REM intareste amintirile emotionale, stocandu-le in siguranta si, de asemenea, ajuta la diminuarea reactiilor noastre emotionale ulterioare la acele evenimente.

De exemplu, daca seful tau striga la tine si mai tarziu in noaptea aceea visezi la asta, data viitoare cand il vei vedea pe sef te vei simti mai putin emotionat in legatura cu acel eveniment.

Cel mai probabil ne amintim visele pe care le avem chiar inainte de a ne trezi sau in timp ce ne adormim (Credit: Getty Images)

Este o idee interesanta ca visele noastre ne antreneaza sa ne controlam emotiile – dar ce dovezi exista?

Cand creierul nostru se afla in stadiul REM al somnului, atat hipocampul, cat si amigdala sunt extrem de active. Primul este partea din creierul nostru care comanda si stocheaza amintiri, cea din urma este partea care ne ajuta sa procesam emotiile. Acest lucru i-a determinat pe cercetatori sa sugereze ca visele vii, emotionale si memorabile din etapa REM sunt manifestarile creierului nostru care stocheaza amintiri si „scoate eticheta emotionala sau rupe bonul”, spune Ho. Analogia de a scoate o eticheta emotionala este una utilizata pe scara larga in psihologia somnului.

Dupa un vis rau, zona creierului care ne pregateste sa ne fie frica este mai eficienta, de parca visul ne-ar fi antrenat pentru aceasta situatie. Cu cat oamenii au simtit mai multa frica in timpul viselor lor, cu atat mai putin au fost activati centrele lor emotionale atunci cand li s-au aratat imagini stresante. (Un lucru este sa fii mai bine pregatit pentru a te uita la fotografii dureroase si altul sa fii pregatit pentru seful tau care iti striga in realitate, totusi.)

Amigdala noastra ar putea avea nevoie de aceasta perioada de procesare pentru a o reseta inainte de a doua zi. Poate ca aruncarea bagajului emotional din ziua precedenta peste noapte ne permite sa incepem de la o noua linie de baza dimineata. Studiile efectuate pe lucratorii stresati arata ca nivelul nostru de cortizol, hormonul care ajuta la reglarea raspunsului la stres, este cel mai mare dimineata, ceea ce inseamna ca suntem mai capabili sa reactionam bine la stres din timp. In timp ce cortizolul este produs in alta parte, amigdala noastra este utilizata pentru a detecta situatii stresante.

In timpul REM, creierul nostru produce unde theta cu frecventa joasa si lenta in hipocamp, amigdala si neocortex (producem si unde theta in timp ce suntem treaz, dar acestea sunt deosebit de caracteristice somnului REM). Studiile la sobolani, in care unii au fost supusi unor sarcini stresante, au constatat ca sobolanii care au trebuit sa faca ceva neplacut au avut mai multe perioade de REM si au crescut undele theta in timpul REM in somnul din noaptea urmatoare.

Visele emotionale ne-ar putea pregati mai bine pentru stresul zilei viitoare (Credit: Getty Images)

Daniela Popa, neurologa la Institutul de Biologie al Ecole Normale Superieure din Paris si autora a unuia dintre aceste studii care induc stresul, a aratat ca aceleasi zone cerebrale implicate in procesarea evenimentelor emotionale in vise au fost din nou stimulate daca sobolanii erau prezentat cu acelasi factor de stres, ceea ce ar putea insemna ca somnul REM si activitatea theta sunt implicate in mod unic in stocarea pe termen lung si procesarea amintirilor proaste. Desi Popa subliniaza ca este dificil sa cauti stocarea memoriei non-emotionale la sobolani, deoarece este greu sa stii ce gandesc.

Cum tratezi cosmarurile?

Un lucru este sa ai un vis ciudat benefic si altul sa ai cosmaruri cronice. „Cu cosmarurile procesul pare blocat”, spune Davis. „Creierul tau ar putea intentiona sa proceseze acest eveniment emotional, dar se blocheaza pentru ca te trezesti in mijlocul acestuia, astfel incat sa nu-l vezi pana la capat”.

„Odata ce ai avut cosmaruri pe o perioada lunga de timp, acestea devin un fel de obiceiuri similare”, spune Davis, care citeaza ca unii dintre pacientii pe care ii vede au trait cu cosmaruri cronice de zeci de ani inainte de a cauta ajutor. „Iti faci griji ca ai un cosmar, poate eviti somnul sau incerci sa adormi cat mai repede posibil – deci te auto-medicezi pentru a trece peste noapte”.

In calitate de psiholog clinic, Davis trateaza supravietuitorii traumei, care ar putea include veterani, personal de serviciu activ, copii sau persoane cu afectiuni precum tulburarea bipolara, folosind terapia de expunere, relaxare si rescriere (ERRT). In ERRT, pacientul isi scrie cosmarul exact asa cum isi aminteste (expunerea – care functioneaza deosebit de bine cu persoanele care au anxietate, spune ea) sau isi scrie cosmarul cu un nou final (rescriere).

Terapiile de expunere si rescriere au ajutat persoanele cu cosmaruri sa doarma toata noaptea (Credit: Getty Images)

Odata cu rescrierea, pacientul nu incepe neaparat sa-si incorporeze noul sfarsit in vis, ci „ceea ce tinde sa se intample este ca pur si simplu nu au cosmarul sau il au in continuare, dar nu este la fel de puternic sau mai neclar. Apoi doar scade in frecventa si dispare. Este aproape ca si cum rezolvam problema in ziua in care rezolva nevoia de a o retrai iar si iar noaptea “, spune ea.

Psihologii ca Davis au considerat acum cosmarurile o preocupare principala atunci cand trateaza PTSD, mai degraba decat doar un simptom (Credit: Getty Images)

Davis spune ca este important sa privim cosmarurile ca un indicator timpuriu al problemelor viitoare. Visele emotionale apar uneori in noaptea de dupa evenimentul semnificativ si uneori cinci pana la sapte zile mai tarziu. Penny Lewis, profesor de psihologie la Universitatea Cardiff, si colegii ei ne propun sa pastram amintirile de zi cu zi imediat dupa ce acestea se intampla, dar exista un „decalaj de vis” atunci cand vine vorba de lucruri cu o semnificatie personala profunda.

Invatarea celor care sufera de cosmaruri cronice cum sa preia controlul asupra viselor lor proaste prin vise lucide pare sa le reduca si ele frecventa. Acest tip de tratament se numeste Imagery Rehearsal Therapy (IRT) si a avut succes in grupuri mici, desi cercetatorii din acest studiu nu stiu exact cum functioneaza, iar studii de acest gen sunt adesea nenaturale. In toate cazurile, aceste tratamente se concentreaza pe gasirea unor modalitati prin care pacientii dorm doar noaptea fara a se trezi, oferindu-le creierului restul de care au nevoie pentru a-si imbunatati functia cognitiva.

In timp ce intelegerea noastra despre cauza si tratamentul cosmarurilor s-a imbunatatit considerabil in ultimii cativa ani, blocajele stricte de la debutul pandemiei de coronavirus au lansat noi provocari pentru persoanele supuse tratamentului.

Intr-un mic sondaj al pacientilor francezi care au fost supusi IRT pentru a trata cauza cosmarurilor lor recurente, a aparut ca pandemia Covid-19 a provocat o recidiva in doua treimi dintre ei. Acesti pacienti au redus cu succes aparitiile cosmarurilor lor (in medie de la aproape noapte la aproximativ de doua ori pe saptamana) folosind terapia. Dar in 2020, la patru ani dupa ce au fost supusi terapiei, majoritatea raportasera in medie 19 cosmaruri pe luna.

Benjamin Putois, neurolog la Universitatea din Lyon, si coautorii sai Caroline Sierro si Wendy Leslie scriu ca in timpul crizei „frecventa crescuta a cosmarului poate fi interpretata nu numai ca reactivare a amintirilor traumatice, ci si ca o nevoie crescuta de reglare emotionala” .

Asadar, data viitoare cand dormi prost, gandeste-te la el ca la modul creierului tau de a-ti regla emotiile, rupand incasarile pentru stresurile din ziua anterioara. Davis spune ca ar trebui sa va ingrijorati numai daca cosmarurile sunt obisnuite sau daca incep sa va afecteze sanatatea. Pentru majoritatea oamenilor, ciudatul vis rau ar putea fi un lucru bun.

William Park este jurnalist senior pentru BBC Future si publica pe Twitter  @williamhpark.

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.