De ce ii place creierului tau atunci cand faci mai multe sarcini

De ce ii place creierului tau atunci cand faci mai multe sarcini

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Ni se spune ca multi-tasking ne poate lasa cu un deficit de atentie si ne poate face mai putin eficienti. BBC Future investigheaza.

W

Stim cu totii sentimentul. Esti intr-un birou zgomotos, incercand sa te concentrezi. Ecranul computerului dvs. arata ca aveti opt site-uri web diferite deschise, impreuna cu doua conturi de e-mail, trei documente, o foaie de calcul, doua fisiere pdf si cel putin un site de retele sociale. Se pare ca lucrati la cel putin cinci lucruri diferite si, exact cand intrati intr-unul dintre ele, primiti un e-mail sau un mesaj despre altul si, in schimb, treceti la asta. Ati fost la computer de ore intregi, dar nu se simte ca si cum ati fi terminat ceva.

Si nu doar la locul de munca, tendinta pentru multi-tasking creste. In 2014 s-a constatat ca 99% dintre adulti folosesc simultan doua forme de suport media la un moment dat in fiecare saptamana. In medie, oamenii fac asta timp de doua ore si trei minute in fiecare zi. Cea mai populara combinatie este vizionarea la televizor in acelasi timp cu conversatia prin telefon.

Am putea decide sa nu ne verificam e-mailul atat de des sau sa dezactivam alertele, dar, in general, tindem sa nu.

Array

Facand doua lucruri in acelasi timp ne face sa simtim ca am economisit cumva timp, totusi exista inca o senzatie coplesitoare ca terminarea unei lucrari inainte de a incepe alta ar putea fi mai eficienta.

Ne face sa credem ca incercarea de a jongla prea mult simultan inseamna ca nu acordam suficienta atentie fiecarei sarcini (Credit: iStock)

In psihologie, presupunerea monocronica este ideea ca este intotdeauna mai bine sa finalizati o sarcina inainte de a incepe pe urmatoarea. In cercetarile efectuate de-a lungul mai multor decenii, Allen Bluedorn a constatat ca, in mod surprinzator, este o chestiune de preferinta personala. Unii oameni favorizeaza monocronicitatea si se simt mai fericiti indeplinind o sarcina inainte de a incepe urmatoarea. Altii sunt policronici si au performante mai bune atunci cand fac o multime de lucruri simultan si pot excela in locuri de munca care le impun sa faca exact asta.

Gestionarea unei cafenele aglomerate ar fi un bun exemplu – desi acest lucru nu inseamna ca ei realizeaza neaparat lucrarile mai repede. Intr-o cafenea nu exista alta optiune decat sa treci de la o sarcina la alta.

Cercetarea privind multi-sarcinile obligatorii este descurajanta la prima vedere. Multi-tasking are un nume rau. Unele studii ofera oamenilor doua sarcini de indeplinit simultan. In altele, multi-tasking inseamna comutarea inapoi si inainte intre diferite sarcini pana cand acestea sunt terminate. Deci, nu le faceti in acelasi timp, ci in acelasi bloc de timp, lucru care se intampla adesea la locul de munca.

Problema aici este ceva cunoscut sub numele de reziduuri de atentie. Experimentele au demonstrat ca atunci cand iti schimbi atentia de la o sarcina la alta, o parte din mintea ta este inca concentrata asupra sarcinii anterioare. De fiecare data cand va intoarceti din nou, trebuie sa va reamintiti ce faceati, in timp ce va confruntati cu o usoara distragere de la cealalta sarcina. Acest lucru va poate creste incarcatura cognitiva.

Uneori, cand va concentrati asupra mai multor sarcini la un moment dat, pur si simplu nu exista suficienta resursa cognitiva pentru a merge in jur. Trebuie sa folositi atentia, memoria de lucru si functia executiva, iar cu cat sarcinile sunt mai grele, cu atat este mai probabil sa va depasiti limita. Atunci performanta ta va avea de suferit.

Concentrarea mintii

Multe studii de-a lungul anilor au constatat ca, in general, oamenii sunt mai incet si mai putin exacti atunci cand fac doua sarcini simultan. Acest lucru ar putea sugera ca raspunsul este sa finalizati fiecare sarcina pe rand, dar acest lucru nu este intotdeauna cazul. In experimentele lui Sophie Leroy privind reziduurile de atentie, aceasta mahmureala din sarcina anterioara a disparut daca ar fi fost facuta sub presiunea timpului.

Atunci cand oamenii au primit un termen greu, sunt obligati sa isi restranga optiunile si sa ia decizii care sunt cognitiv mai putin complexe. La randul sau, acest lucru scade mahmureala din prima sarcina, permitandu-le sa o lase in spatele lor si sa continue cu urmatoarea lucrare. Asadar, un termen care se apropie nu numai ca concentreaza mintea, ci ii permite sa se curate mai usor dupa ce a trecut, lasandu-ne sa ne ingrijoram in legatura cu urmatorul termen.

Uneori, cand va concentrati asupra mai multor sarcini la un moment dat, pur si simplu nu exista suficienta resursa cognitiva pentru a face o runda (Credit: Getty Images)

Multi-tasking-ul este cel mai greu atunci cand sarcinile sunt similare, dar putin mai usor daca sunt diferite. Deci, in timp ce vorbesti la telefon si scrii un e-mail este dificil, deoarece implica procese de gandire similare pentru a genera propozitii semnificative, a vorbi in timp ce canti la pian nu este la fel de greu.

Daca sarcinile sunt suficient de diferite, atunci multitasking-ul poate chiar sa va imbunatateasca performanta. Un studiu realizat in 2015 la Universitatea din Florida i-a surprins chiar si pe autorii sai. Oamenii au fost rugati sa stea pe bicicletele de exercitii si sa circule cu bicicleta timp de doua minute la o viteza pe care au considerat-o confortabila. Mai tarziu au mers din nou cu bicicleta, de data aceasta cu un ecran in fata lor, care le-a prezentat 12 tipuri diferite de teste cognitive, unele dintre ele destul de dure.

La testele usoare, au trebuit sa spuna cuvantul „du-te” ori de cate ori au vazut pe ecran o stea albastra; in sarcinile mai grele trebuiau sa memoreze liste lungi de numere si apoi sa le reciteze in ordine inversa. Au efectuat teste cognitive similare in timp ce stateau pe un scaun intr-o camera, iar cercetatorii au comparat rezultatele.

Cand oamenii stateau pe o bicicleta de exercitii, pedalau cu 25% mai repede cand li se dadeau probleme mentale de rezolvat simultan, fara a face ceva mai rau in privinta problemelor. Acesta este un caz in care distragerea pare sa fie utila. Autorii speculeaza ca anticiparea sarcinilor ar fi putut creste excitatia in creier, ceea ce a facut, de asemenea, oamenii mai eficienti la mersul pe bicicleta.

Aproximativ 2% din populatie este „supertasker” – capabil sa faca mai multe lucruri simultan fara niciun efect asupra calitatii (Credit: iStock)

Si daca sunteti supertasker, atunci nu aveti aceleasi probleme ca si ceilalti dintre noi. Putin peste 2% dintre oameni sunt geniali la multi-tasking si nu sufera o scadere a performantei. Acest grup special a fost descoperit accidental de catre psihologii de la Universitatea din Utah. David Strayer si Jason Watson investigau de ce sa vorbim la telefonul mobil intr-o masina este mult mai periculos decat sa vorbim cu un pasager care se afla in masina cu tine (motivul este ca pasagerii inceteaza in mod firesc conversatia ori de cate ori lucrurile sunt dificile).

Au observat ceea ce credeau ca trebuie sa fie o greseala in datele lor – o persoana care era la fel de buna la conducere, indiferent de distractii. Au verificat din nou datele si apoi si-au dat seama ca acest individ nu era singur. Doi oameni din fiecare suta sunt supertaskers, capabili sa-si imparta concentrarea fara efort fara ca performanta lor sa sufere.

Problema este ca majoritatea dintre noi nu suntem prea priceputi sa stim daca ne incadram sau nu in acest grup. Aceiasi psihologi au descoperit ca cu cat oamenii sunt mai buni credeau ca participa la mai multe sarcini, cu atat au realizat mai rau la un test care le-a cerut sa memoreze o lista de cuvinte in timp ce, de asemenea, fac probleme de matematica.

Dar chiar daca nu sunteti supertasker, navigarea pe web in acelasi timp cu raspunsurile la e-mailuri, jocul pe computer sau ascultarea de muzica ar putea aduce un alt beneficiu. Kelvin Lui si Alan Wong de la Universitatea chineza din Hong Kong au oferit participantilor o sarcina pe computer care presupunea cautarea informatiilor vizuale, raspunzand in acelasi timp la anumite sunete care i-ar putea ajuta la cautare. Au descoperit ca oamenii care foloseau in mod regulat trei sau mai multe medii diferite la un moment dat erau mai capabili sa integreze informatiile care le intrau prin urechi si ochi. Deoarece viata reala implica o multime de integrare a diferitelor simturi, aceasta ar putea fi o abilitate buna de a avea.

Exista si alte studii care arata ca oamenii care folosesc o multime de medii diferite simultan ar putea avea amintiri de lucru mai proaste, dar cu acestea si studiul din Hong Kong exista intotdeauna aceeasi problema. Care a venit primul? Abilitatile necesare pentru a integra informatiile si memoria de lucru mai proasta sau multi-tasking? Este imposibil sa aleatorizezi pe cineva la multi ani petrecuti folosind anumite tipuri de mass-media. Deci, se aleg mereu de la sine.

Ne intrerupem sa ne uitam la e-mail sau la telefon, dar sa nu fim eficienti, dar ar putea face sarcinile mai placute (Credit: Getty Images)

Lucrul interesant despre multi-tasking este ca, desi va poate creste sarcina cognitiva, multi dintre noi inca nu putem rezista sa lucram in acest fel. Cand am inceput sa scriu acest articol in aceasta dimineata, am decis sa numar cat de des am ales sa imi verific e-mailul sau sa privesc un site irelevant. Cand am ajuns la 20 de ani am incetat sa mai numar. Deci, de ce ne place? Se pare chiar daca nu este cel mai eficient mod de a lucra, se simte mai putin efort. Cu siguranta ne poate distra in timp ce lucram daca facem alte lucruri decat sa ne concentram asupra sarcinii in mana.

Deci, multitasking-ul poate avea dezavantajele sale, dar nu este intotdeauna rau. Exista anumite circumstante in care suntem mai buni la multi-tasking – atunci cand ne simtim relaxati si cand am facut un exercitiu mental creativ care ne incurajeaza sa gandim pe larg. (In acest studiu a implicat gandirea la cat mai multe utilizari posibile pentru o agrafa de hartie, un ziar, putina lana si putina spuma de tapiterie.) Dupa acest tip de activitate, oamenii au devenit mai buni la multi-tasking. Cand experimentatorii i-au facut in mod deliberat sa se simta stresati, au fost mai rai la asta.

Un ultim cuvant pe aceasta tema – cu toate discutiile de astazi despre echilibrul dintre viata profesionala si viata profesionala si programele de 24 de ore, merita sa ne amintim ca multitasking-ul si presiunile timpului nu se limiteaza la viata moderna. In 1887, Nietzsche insusi a descris un sentiment care pare familiar acum: „Se gandeste cu un ceas in mana chiar si atunci cand se mananca masa de pranz in timp ce citeste ultimele stiri despre bursa”.

Alaturati-va peste 500.000 de fani viitori, placandu-ne pe  Facebook sau urmariti-ne pe Twitter , Google+ , LinkedIn si Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „ Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana ”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Earth, Culture, Capital, Travel si Auto, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.