Cum sa te antrenezi ca un olimpic grecesc antic

Cum sa te antrenezi ca un olimpic grecesc antic

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Fie ca a citit filosofia, a transporta animale grele sau a se abtine de la sex, sportivul antic grec a depus la fel de mult efort ca un olimpic actual. Iata ghidul in 10 pasi pentru antrenamentul de fitness elen.

L

Legenda spune ca atletul grecesc antic Milo din Croton a fost atat de puternic incat a putut rupe o franghie legata in jurul capului doar cu forta sprancenelor. In secolul al VI-lea i.Hr., a castigat faima ca un luptator redutabil, castigand de sase ori la Jocurile Olimpice. Se presupune ca avea un control complet al muschilor sai, incordandu-i sau relaxandu-i in functie de miscarile adversarului sau.

Cum a devenit atat de puternic? Povestile spun ca a folosit o metoda neobisnuita. Fara scuturi de proteine ​​sau gantere disponibile, s-a antrenat ridicand un vitel mascul. Pe masura ce animalul a crescut, a repetat ridicarea pana cand a avut dimensiunea unui taur. Se presupune ca l-a purtat apoi pe umeri in jurul Olimpiei, inainte sa-l macelareasca si sa-l manance.

Avand in vedere ca un taur adult complet crescut poate cantari de la 500 la 1.000 kg (1.100 la 2.200 lb), exista cu siguranta o oarecare exagerare in aceasta poveste. Faza lui Croton ar fi depasit cea mai grea impiedicare inregistrata. Dar ceea ce este interesant in poveste este ca tehnica sa reflecta un principiu modern de antrenament numit „supraincarcare progresiva”, in care greutatea se adauga treptat in timp pentru a construi muschi.

Deci, cum s-au antrenat alti sportivi antici? Primii luptatori si alergatori ai Jocurilor Olimpice aveau doar tehnologie rudimentara si cunostinte fiziologice insuficiente, dar metodele lor erau mai sofisticate decat multi ar putea presupune.

Ati putea dori, de asemenea:

  • Daca sportivii olimpici s-ar intoarce la concurenta goi?
  • Sursa surprinzatoare a medaliilor olimpice de la Tokyo 2020
  • Ciudatul sport din secolul al XIX-lea, care era mai cool decat fotbalul

Primul concurs panhelic, olimpiadele, dateaza din 776 i.

Array

Hr. A inceput cu curse de picior, dar mai tarziu grecii antici au adaugat sarituri, box, lupte si tehnica de lupta brutala uitata acum pankratia , al carei echivalent modern ar putea fi Lupta finala. Adesea s-a incheiat cu mutilarea sau chiar cu moartea.

O oala din mormantul unui mare atlet descrie o scena de lupta. Ar putea burta distinsa sa reprezinte tehnica de respiratie utilizata? (Credit: Getty Images)

Istoricii au fost nevoiti sa reuneasca modul in care concurentii s-au pregatit pentru aceste evenimente din foarte putine surse, spune Clayton Lehmann de la Universitatea din Dakota de Sud, care a studiat pregatirea atletica a perioadei. „Trebuie sa folosim texte literare foarte imprastiate”, explica el, precum si abordari mai indirecte. „Picturile in ghiveci sunt cu adevarat utile, deoarece ofera imagini destul de vii despre modul in care au avut loc antrenamentele si competitia.”

Una dintre singurele surse specifice despre antrenamentul atletic se numeste Gymnasticus, scris de filosoful atenian Philostratus in jurul secolului al II-lea d.Hr. Philostratus nu a intrat in atat de multe detalii despre metodele de zi cu zi – in special scriind despre sport ca un efort nobil – dar, ocazional, el remarca modul in care unii sportivi ar face lucruri curioase, cum ar fi urmarirea animalelor, indoirea barelor de fier sau inotul complet blindat in ocean.

Pe baza acestei si a altor surse, iata ce mai stim despre cum sa ne antrenam ca un atlet grecesc antic:

CONSTRUITI PUTEREA CU STOCI, INGREDIENTE PANURICE SI ANIMALE 

Ridicarea taurului Milo, luptatorul, nu a fost singura modalitate de a se ingradi. Alte trucuri includeau tinerea a patru cai in acelasi timp, rezistenta la efortul apasarii cuiva sau apucarea pumnilor inchise. Luptatorii au tras, de asemenea, pumni si pungi umplute cu pieptul: sportivii mai slabi au folosit seminte de faina si smochine, in timp ce cei mai puternici au folosit nisip.

Luptatorii au aruncat discul, care era mult mai greu pe atunci, si au ridicat pietre ponderate cu manere. Pe Thera, a fost descoperita o piatra vulcanica neagra mai inalta decat majoritatea barbatilor si cantarind 480 kg (1.060 lb), cu o inscriptie numind luptatorul puternic care a ridicat-o de pe sol.

O piatra mai mica numita haltere folosita pentru a propulsa sportivi in sarituri si pentru antrenamente cu greutati (Credit: Egisto Sani / Wikimedia Commons CC-BY-SA 2.0)

EXPANDI MINTELE 

Sportivii instruiti in sala de gimnastica si palestra in aer liber, dar spre deosebire de zilele noastre, aceste setari aveau si biblioteci si sali de curs.

Grecii antici credeau ca este datoria cetatenilor sa perfecteze mintea si corpul impreuna. Activitatea atletica a fost vazuta ca o alta forma de intelepciune ( sophia ), comparabila cu artele creative, filozofia, matematica sau astronomia, asa ca avea sens ca exercitarea creierului si a muschilor a fost efectuata in acelasi loc.

O serie de dialoguri ale marilor filozofi au fost stabilite intr-un gimnaziu, spune Lehmann, iar aceste forumuri au contribuit la promovarea formei mai deschise de democratie care avea sa apara mai tarziu in locuri precum Atena (desi numai in randul elitelor masculine). „Romanii isi vor vorbi in baie”, spune el. „Echivalentele grecesti erau gimnastica si palestra ”.

UTILIZATI ULEIUL LIBER 

Antrenorii au fost numiti tributi platiti – care provin din radacinile „baiat” si „a freca”, care sugereaza ca accentul lor principal a fost masajul sportiv cu ulei.

Luptatorii, de asemenea, s-au imbracat in ulei in pregatirea si competitia lor. Apoi aruncau nisip peste piele, pentru a spori aderenta. Ulterior, l-ar fi razuit cu un strigil , un instrument in forma de semicerc din lemn, bronz sau fier. „Zgarieturile de la sportivi celebri au fost o posesie apreciata”, spune Lehmann. „L-ar vinde publicului: o sticla de sudoare si nisip”.

Un strigil, care a fost folosit pentru curatarea nisipului, a transpiratiei si a noroiului (Credit: Getty Images)

CONSTRUITI PUTEREA MENTALA 

Intr-un ecou al preocuparilor moderne cu privire la sportivii platiti, lenesi, Philostratus a deplans ceea ce a vazut drept declinul traditiei atletice in lumea greaca, etichetandu-i pe sportivi din vremea sa „lent si moale” in comparatie cu secolele anterioare. El a dat vina pe decuplarea atletismului de razboi, o crestere a lacomiei monetare si disponibilitatea de alimente de lux.

Ca atare, Philostratus a prescris ceea ce a vazut ca temperament mental ideal pentru aspirantul sportiv si cum sa-l incurajeze. El a sfatuit ca sportivii colerici, iritabili, sa aiba nevoie de retinere, spune Lehmann, in timp ce sportivii flegmatici si calmi trebuie sa se indrepte. Cat despre melancolici? Filosoful le-a considerat total nepotrivite.

ABTINE-TE DIN SEX

Abstinenta a fost incurajata activ. Philostratus a vazut sexul ca pe o „placere rusinoasa” si o „forma corupta de lux nepotrivita si daunatoare sportivilor. El chiar il imparte cu lacomia ca sursa de inselaciune si coruptie in randul sportivilor”, scrie Heather Reid de la Universitatea Morningside, care a studiat relatia dintre sportul antic si filozofie.

Exista unele dovezi ca sportivii au evitat in mod deliberat tentatia sexuala. Aparent, un campion la pankratie „a intors capul cand a vazut caini copuland pe strada si a parasit banchete cand barbatii au inceput sa vorbeasca despre sex, astfel incat sa-si mentina forta interioara si concentrarea”, scrie Lucas Christopoulous de la Universitatea Hiroshima intr-o lucrare despre Sporturi de lupta grecesti.

Femeilor li s-a interzis sa se antreneze pentru barbati sau sa participe la competitii, desi exista povestea Callipateira, o mama care s-a strecurat pentru a-si urmari fiul concurand intr-un meci de box. Era atat de incantata de victoria lui, incat a dezvaluit cine era. Din fericire pentru ea, a fost iertata, dar numai pentru ca tatal, fratele si fiul ei au fost invingatori olimpici.

Acestea fiind spuse, exista unele dovezi ale faptului ca femeile practica sport. Dupa cum a subliniat odata istoricul Betty Spears de la Universitatea din Massachusetts, o pictura in vaza din secolul al VI-lea i.Hr. arata o femeie numita Atalanta luptand cu barbati, o statueta din jurul anului 500 i.Hr. arata o tanara care alearga, iar unele femei de elita au concurat in cursele de car. , cum ar fi spartanii Euryleonis si Cynisca, prima femeie care a castigat la Jocurile Olimpice in 392 i.Hr. Exista, de asemenea, relatari rare despre antrenamentul fizic al fetelor in cursele de picior, disc, javelina si lupte, ceea ce un filosof a explicat ca este important „pentru ca fructele pantecelor lor sa aiba radacini viguroase in corpuri viguroase”.

RESPIRA ADEVAR, LUPTA MURA

Grecii antici stiau ce este nevoie pentru a deveni mai puternici, dar ideile lor despre fiziologia corpului erau putin mistice. Ei credeau in valorificarea unei substante eterice numite pneuma , un pic ca chi-ul chinezesc . Aceasta presupunea suspendarea si retinerea respiratiei, incordarea tuturor muschilor sanului si relaxarea stomacului si diafragmei, prin urmare „impingerea excrementelor” in jos, potrivit Christopoulous.

Folosind aceasta tehnica pneuma, un boxer ar fi folosit degetele intinse pentru a lovi abdomenul adversarului atat de tare incat a strapuns carnea si i-a rupt maruntaiele. Un altul era cunoscut sub numele de „varfurile degetelor”, deoarece isi rupea degetele adversarului la inceputul unui meci.

Dar nicio tehnica de respiratie nu ar putea salva un atlet de pankratie care a murit la Jocurile Olimpice din 564 i.Hr. Antrenorul sau ar fi strigat „Niciodata invins la Olympia!” in timp ce adversarul sau stranse o strangere de gat. A castigat concursul, dar apoi a cazut mort de asfixiere.

Tehnicile de lupta erau brutale si puteau lasa concurentii desfigurati (Credit: Getty Images)

URMATI TETRADUL

Tetrada a fost un popular sistem care a partajat cu tehnici comune moderne , care antrenamente alternative dure cu restul. Aproximativ a implicat o zi de miscari de intensitate scurta, o zi de efort total, o zi de relaxare si o zi de exercitii moderate, spune Lehmann.

Cu toate acestea, nu a fost imbratisat universal. Unii l-au criticat pentru inflexibilitate si un atlet a murit dupa ce antrenorul sau l-a obligat sa reia dupa o pauza de doua zile.

Ceea ce este interesant este ca sugereaza ca grecii au avut o idee despre „principiul supercompensarii”, ideea moderna conform careia corpul este cel mai bine pregatit pentru performante optime intr-o fereastra la cateva zile dupa efort si odihna.

URCATI UN ARBOR, LUPTATI UN RAZBOI

In afara gimnaziului, unii sportivi si-au folosit mediul fizic pentru a se antrena. Philostratus a scris despre tehnicile de urcare in copaci si franghii sau tragerea de carute. Unii alergau pe nisip moale sau ferm pentru a-si pregati picioarele. Un boxer din Thanos a inotat in jurul casei sale de nastere a insulei, la o distanta de 50 km (31 mile), in timp ce altul era renumit pentru ca transporta o statuie de bronz din templu inapoi la casa sa cand avea doar noua ani, potrivit Christopoulous.

Cu toate acestea, Milo a dus-o departe si se presupune ca a murit tragand un trunchi de copac cu mainile goale. S-a blocat intr-o crapatura si a fost devorat mai tarziu de lupi sau de un leu, in functie de povestea apocrifa pe care o intalnesti.

Pictura lui Joseph-Benoit Suvee despre moartea lui Milo de Croton, cu mana infipta intr-un trunchi de copac (Credit: Wikimedia Commons)

Atletismul a fost vazut si ca pregatire pentru testele fizice de pe campul de lupta si invers. Asa cum a spus un renumit filozof: „Niciun cetatean nu are dreptul de a fi amator in materie de pregatire fizica: face parte din profesia sa de cetatean sa se mentina in stare buna, gata sa-si serveasca statul la un moment dat. Instinctul de autoconservare o cere la fel: caci cat de neajutorata este starea tinerilor prost instruiti in razboi sau pericol! “

URMATI DIETE FADDY

Inainte ca el insusi sa fie mancat, Milo de Croton ar fi consumat 8 kg (17,6 lb) de carne pe zi. Dar, altfel, nu au existat sfaturi consistente cu privire la ce ar trebui sa manance sportivii de-a lungul secolelor.

La inceput, dieta sportivului era vegetariana si consta din smochine, branza proaspata, paste si orz, conform lui Christopoulous, dar pana in secolul al V-lea i.Hr., carnea de vita si de porc era consumata mai mult.

Antrenorii au experimentat diferite moduri, inclusiv diete grele la branza si grele la carne. „Uneori ar fi greu pentru proteine ​​si alteori ar fi greu pentru carbohidrati”, spune Lehmann. Mananca peste sau nu mananca peste. Paine alba sau paine grosiera. “Este peste tot. Sunt sigur ca au avut teorii pentru toate aceste lucruri, dar stiinta dietei nu era asa cum este astazi.” In schimb, grecii antici se concentrau pe echilibrarea celor patru umori: sange, bila galbena, bila neagra si flegma.

Dar un sfat era (si inca este) de incredere. Lehmann il citeaza pe filosoful care a dat intelepciunea atemporala: „Daca vrei sa castigi la Jocurile Olimpice, urmeaza regulile si nu mananca desert”. 

EVOCA VIRTUTA

Cunoscuti pentru puterea sau priceperea lor, multi sportivi greci antici erau vedete admirate pe scara larga. Dar, de asemenea, victoriile lor, faima lor a venit si din idealurile pe care le-au sustinut, potrivit lui Reid.

„Etosul atletismului modern, ajutat de masurarea electronica usoara a ritmului cardiac, a absorbtiei de oxigen, a productiei de wati si a altor valori de performanta promoveaza ideea periculoasa ca obiectivul sportului este doar imbunatatirea perpetua a acestor cifre”, scrie Reid. Dar ea sustine ca grecii stiau ca un sportiv stea ar putea reprezenta mai mult, devenind o intruchipare a virtutii. Aceasta a fost numita kalokagathia : un atribut care combina frumusetea si bunatatea. “Desi sportul s-a schimbat din cele mai vechi timpuri, ceea ce este bun si frumos la sportivi ramane acelasi. Nu banii, stima sau chiar victoria sunt bune – este idealul.”

Prin urmare, sportul nu se referea doar la divertisment sau fitness, era vorba despre aspiratie si despre ce insemna sa fii grec. Asa cum a spus un filosof: „Ce rusine este ca un om sa imbatraneasca fara sa vada vreodata frumusetea si puterea de care este capabil corpul sau! A-si dezvolta frumusetea si puterea pana la capat este datoria unui cetatean”.

Asadar, data viitoare cand mergi la sala sau faci exercitii fizice, aminteste-te intotdeauna sa fii virtuos, incearca sa citesti ceva geometrie sau astronomie si ridica cel mai apropiat animal mare pe care il ai la indemana.

* Richard Fisher este jurnalist senior pentru BBC Future. Twitter:  @rifish

– 

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.