Cum poate fi folosita furia

Cum poate fi folosita furia

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Suntem invatati ca furia se naste din agresivitate si distructiva. Dar poate – cu masura si directionat in modul corect – sa ne fie si bine?

O fata rosie, o inima batatoare, tendinta de a spune cuvinte care cel mai bine au fost lasate nespuse: aceste simptome vor fi dureroase de cunoscute oricui s-a simtit vreodata suparat.

Filosoful roman Seneca a mers pana la a descrie furia ca pe o „nebunie scurta” care ne pune pe drumul spre autodistrugere – „foarte asemanator cu o piatra care cade, care se rupe in bucati chiar de lucrul pe care il zdrobeste”. In opinia sa, este „cea mai hidoasa si salbatica pasiune” si „fundamental rau” a noastra; el a argumentat ca „nici o plaga nu a costat rasa umana mai scump”.

Daca da, am putea fi ingrijorati. Neajutorarea noastra in fata pandemiei globale si frustrarile blocarii ar putea sa ne determine pe multi mai multi dintre noi sa ne simtim mai suparati decat de obicei – ducand, de exemplu, la o crestere cu 40% a anchetelor de divort in Marea Britanie. Dar chiar si in cele mai bune momente, un conflict cu colegii nostri sau o cearta cu un membru al familiei ne poate conduce la actiuni pe care le regretam ulterior.

S-ar putea sa-ti placa si:

  • De ce merita sa fii ursuz si rau
  • De ce trebuie sa fim emotionanti pentru a salva lumea
  • Emotiile intraductibile pe care nu le-ati stiut niciodata

Cu toate acestea, nu trebuie sa fie asa. In timp ce agresivitatea vadita este in mod clar o forta distructiva, unele experimente recente sugereaza ca furia si emotiile conexe, cum ar fi frustrarea sau iritarea, pot aduce si unele avantaje – cu conditia sa stim cum sa canalizam energia care rezulta din acele sentimente.

Intr-adevar, expertii sustin ca folosirea buna a sentimentelor noastre de furie poate fi mult mai eficienta decat simpla suprimare a acestora. „Suprimarea doar te face sa te simti epuizat”, explica R David Lebel, un om de stiinta organizational la Universitatea din Pittsburgh. „Deci, pentru mine, este vorba despre locul in care vom directiona acea energie.”

Deci, care sunt aceste beneficii? Si cum ii putem valorifica?

Mobilizare

Ca prim exemplu de beneficii potentiale ale furiei, sa incepem cu fitness-ul. Este logic ca emotia, care a evoluat pentru a pregati corpul pentru o lupta, ar putea duce la o explozie de forta – si exista acum multe dovezi ca acest lucru va poate oferi avantajul in multe sporturi.

Array

„Furia este un fel de emotie mobilizatoare care se activeaza fiziologic”, explica Brett Ford de la Universitatea din Toronto, Canada. „Si poti folosi acea activare pentru a indeplini un obiectiv fizic.”

Cercetarile sugereaza ca rezultatul unui fault inaintea unei lovituri ar putea face ca baschetorii furiosi sa fie mai exacti in aruncari (Credit: Getty Images)

Intr-un experiment, publicat pentru prima data in 2009, oamenii de stiinta din sport din Marea Britanie au cerut participantilor sa-si imagineze un scenariu intens enervant, inainte de a fi supusi unui test de rezistenta la picioare, in care li s-a cerut sa dea cu piciorul cat mai tare si mai repede posibil timp de cinci minute. in timp ce o masina masura forta miscarilor lor. Furia a dus la o crestere semnificativa a performantei lor, deoarece si-au canalizat frustrarea in exercitiu, in comparatie cu participantii care s-au simtit mai neutri. Studiile ulterioare au descoperit beneficii similare in jocul cu mingea si in sarituri: cu cat se simteau mai furiosi, cu atat mai rapid se inalteau si cu atat mai sus sareau.

Pe langa furnizarea unei explozii de energie, furia poate creste si precizia – asa cum a dezvaluit recent o analiza a jucatorilor NBA. Cercetatorii au examinat raspunsurile jucatorilor aruncari libere dupa o „greseala de cale libera”, in care un adversar intra in mod deliberat in contact cu un jucator chiar inainte ca acestia sa ia o lovitura intr-un cos deschis, fara obstacole. Se considera ca un fault clar pe cale este deosebit de flagrant, deoarece sutul ar fi fost atat de usor de inscris.

Daca opiniile traditionale ale furiei ar fi adevarate, te-ai astepta ca sentimentul frustrarii, dupa fault, sa le distruga acuratetea in timpul aruncarii libere, dar exact opusul a fost adevarat. Jucatorii aveau mai multe sanse sa inscrie dupa faultul flagrant, in comparatie cu alte aruncari libere care nu aparusera din circumstante atat de frustrante.

Pentru a fi siguri ca acest rezultat nu a fost pur si simplu o particularitate a baschetului, cercetatorii au examinat si scorurile din Liga Nationala de Hochei. Analizand 8.

467 de lovituri, acestia au descoperit ca jucatorii, suparati la jocul gresit, sunt mai predispusi sa inscrie dupa o penalizare decat in ​​timpul unui meci decisiv la finalul jocului.

Cercetatorii subliniaza ca aruncarile libere si loviturile de pedeapsa sunt miscari bine practicate si relativ simple; s-ar putea sa nu vedeti aceleasi beneficii pentru sarcini mai complexe. Dar, in aceste conditii, cel putin, sentimentul de nedreptate a acutizat hotararea sportivului si le-a sporit performanta.

O explozie de furie poate fi o scanteie pentru o mai mare creativitate (Credit: Getty Images)

Lebel, care a urmarit recent documentarul de baschet The Last Dance de la ESPN, il arata pe Michael Jordan ca un atlet care a reusit sa-si intoarca furia in avantajul sau in acest fel. „Ar lua orice usor de la un adversar sau antrenor si il va canaliza complet si il va folosi in urmatorul joc.”

Scanteia creativitatii

Departe de domeniul sportiv, furia pare sa imbunatateasca persistenta si perseverenta la provocarile cognitive.

Intr-un experiment diabolic, Heather Lench, de la Texas A&M University, si Linda Levine de la Universitatea din California, Irvine, le-au cerut participantilor sa rezolve mai intai un set de 21 de anagrame de cinci litere – care au fost prezentate ca un test al inteligentei verbale. Puteti incerca singuri un cuplu:

Oneci

Acelo

Daca te straduiesti sa le rezolvi si te simti frustrat de esecul tau – ei bine, exact asta este ideea. Primele sapte anagrame din experiment pareau reale, dar la fel ca aceste exemple, erau imposibil de rezolvat. Cercetatorii au dorit sa masoare efectele acelor „esecuri” asupra dispozitiei si motivatiei, asa ca au pus la indoiala participantii cu privire la emotiile lor la fiecare etapa a testului si au masurat cat timp au ramas pe fiecare puzzle.

Asa cum v-ati putea astepta, fiecare participant a raspuns diferit la anagramele imposibile: unii s-au simtit nelinistiti dupa esec, unii s-au simtit tristi, iar altii au fost complet nefazati. Dar cei mai furiosi oameni au fost cei mai persistenti pe parcursul sarcinii. In loc sa-i determine sa renunte, supararea parea sa-i energizeze, astfel incat sa fie mai persistenti la fiecare puzzle ulterior.

Furia necontrolata sau agresivitatea evidenta, foarte rar are un rezultat pozitiv (credit: Getty Images)

O explozie de furie poate provoca, de asemenea, o mai mare creativitate. In sarcinile de brainstorming, oamenii furiosi vin cu solutii mai originale si mai variate, in comparatie cu oamenii care fusesera pregatiti sa se simta tristi sau neutri din punct de vedere emotional. Excitatia crescuta pare sa suprasolicite mintea, permitandu-i sa deseneze conexiuni care nu sunt disponibile in alte stari emotionale.

Explozia initiala de energie creativa pare sa arda rapid, dar aceste beneficii merita luate in considerare ori de cate ori va confruntati cu un obstacol iritant la locul de munca. Fie ca este vorba de un feedback nedrept din partea altora sau de o problema tehnica neprevazuta, sentimentele neplacute de frustrare ar putea inspira doar descoperirea.

Confruntare constructiva

Atunci cand interpreteaza aceste tipuri de rezultate, Ford subliniaza ca contextul situatiei si intensitatea sentimentelor sunt toate importante. „Moderatia este esentiala”.

Simtul perspectivei va fi deosebit de important atunci cand decideti sa va exprimati furia altora. Oferirea domniei libere furiei tale, cu agresivitate evidenta sau ostilitate, este rareori recomandabil, dar exista unele dovezi ca exprimarile controlate ale furiei pot fi eficiente in schimbarea opiniilor; participantii moderat furiosi tind sa functioneze mai bine in negocieri si confruntari. „Daca scopul tau este sa te confrunti cu cineva – sa fii asertiv si sa afirmi dominanta – atunci furia te poate ajuta sa faci asta”, spune Ford.

Oamenii cu inteligenta emotionala ridicata stiu acest lucru instinctiv: lucrand cu Maya Tamir la Universitatea Ebraica din Ierusalim, Ford a descoperit ca persoanele care obtin scoruri ridicate la testele de inteligenta emotionala sunt mai susceptibile sa cultive sentimente de furie inainte de o confruntare. Interesant este ca acest lucru pare a fi legat de o bunastare generala mai buna: a sti cand sa-ti exprimi furia si cum sa faci acest lucru in mod adecvat te poate ajuta sa te refaci mai repede dintr-o situatie stresanta, ducand la o sanatate psihologica mai buna.

Deci, cum putem restul dintre noi sa invatam aceste abilitati? „Aceasta este problema banilor”, spune Ford.

Terapia cognitiv-comportamentala ar putea fi necesara pentru persoanele care nu isi pot controla agresivitatea (Credit: Getty Images)

Intr-o lucrare recenta, Lebel a prezentat cateva linii directoare cu privire la modalitatile prin care ne-am putea canaliza furia pentru a produce schimbari pozitive. El va sfatuieste sa exercitati rabdare, planificandu-va raspunsul inainte de a initia o confruntare, astfel incat sa aveti suficient timp pentru a va articula sentimentele. „Recunoaste-ti furia si apoi asteapta cateva ore sau o zi si gandeste-te la modul in care o poti aduce mai constructiv”. De asemenea, ati putea incerca sa preveniti tipul de raspunsuri care va pot determina sa va pierdeti atentia si sa ganditi printr-un raspuns adecvat.

El sugereaza, de asemenea, sa analizam contextul mai larg al problemei. La locul de munca, de exemplu, ati putea examina modul in care situatia va influenteaza colegii sau organizatia, mai degraba decat sa va concentrati doar asupra dvs. – ceea ce va poate ajuta, de asemenea, sa va exprimati sentimentele intr-un mod mai constructiv. „Asta va reduce posibilele dezavantaje ale vorbirii, daca poti sa o iei si sa o aplici la ceva mai mare”, spune el.

Distanta psihologica

Daca va simtiti coplesiti de sentimente de furie si nu stiti cum sa reactionati, ati putea lua in considerare si utilizarea unor strategii psihologice pentru a va racori gandirea. Terapia cognitiv-comportamentala, in care un consilier va poate ghida prin noi modalitati de reformulare a emotiilor, va fi necesara pentru persoanele cu tendinte agresive grave. Dar noi cercetari arata ca chiar si pasii relativ simpli pot aduce schimbari comportamentale semnificative.

O tehnica puternica este „distantarea psihologica”. Aceasta poate presupune sa va imaginati ca priviti inapoi la provocarea evenimentului dintr-un moment din viitor sau sa va puneti in pielea unui prieten si sa va intrebati cum va pot sfatui sa reactionati. Important, distantarea psihologica nu va elimina complet sentimentele, dar va poate elimina temperamentul si va poate ajuta sa luati decizii mai intelepte cu privire la cel mai bun mod de a raspunde. Chiar si simplul fapt de a vorbi cu tine insuti la persoana a treia (spunand „David se simte furios pentru ca …”) ca si cum ai sfatui un prieten, mai degraba decat tu, s-a dovedit a incuraja o atitudine mai constructiva fata de evenimente.

Expertii sustin ca folosirea buna a sentimentelor noastre de furie poate fi mult mai eficienta decat simpla suprimare a acestora (Credit: Getty Images)

De asemenea, ati putea incerca sa puneti pixul pe hartie. Studii multiple au descoperit ca exprimarea sentimentelor noastre in cuvantul scris ne poate ajuta sa intelegem sentimentele dureroase, care ar trebui sa va permita sa raspundeti mai constructiv.

Tact si discretie

Aceste tehnici pot necesita timp si efort, dar dovezile de pana acum sunt clare: o apreciere mai mare a efectelor furiei – atat bune, cat si rele – va va pune pe drumul catre o viata mai sanatoasa si mai fericita.

Unul dintre predecesorii lui Seneca stia la fel de multe. In timp ce stoicul roman a descris furia drept fundamental rautacioasa, filosoful grec Aristotel a recunoscut potentialul sau de a aduce schimbari pozitive, cu conditia sa nu submineze ratiunea.

In opinia sa, marea provocare a fost „sa fii suparat pe persoana potrivita, la gradul potrivit, la momentul potrivit, in scopul potrivit si in modul corect”. Cele mai recente cercetari stiintifice ne-ar putea pune pe toti putin mai aproape de atingerea acelei intelepciuni.

* David Robson este autorul cartii The Intelligence Trap: Why Smart People Do Dumb Things, care ofera un set de instrumente cognitive pentru luarea deciziilor mai intelepte. El este @d_a_robson pe Twitter.

Extreme emotionale

Pentru multi dintre noi, pandemia a declansat unele emotii necunoscute si i-a facut pe altii sa se simta mai intens. In aceasta serie, exploram radacina acestor reactii, daca au beneficii ascunse si cum putem invata sa le navigam mai bine.

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.