Crampele sunt cauzate de lipsa de sare?

Te trezesti in mijlocul noptii in agonie. Muschiul gambei pare sa aiba o viata proprie si se afla in spasm, provocand o durere agonizanta pe partea din spate a piciorului inferior. Incercati sa va fortati piciorul sa se relaxeze fara succes si stiti ca va aflati intr-o noapte nedormita. Ceea ce aveti este crampe sau cal charley, asa cum este cunoscut si in America de Nord. 

Acest tip de crampe este foarte frecvent, in special in stadiile tarzii ale sarcinii. Apare mai frecvent pe masura ce oamenii imbatranesc sau daca se ingrasa, dar se poate intampla oricui, fie in timpul noptii, fie dupa exercitii. Cauza acestei afectiuni obisnuite a fost adesea atribuita nivelurilor scazute de sare din dieta dvs.

Array

sau, mai exact, sodiului din sare. Luati putina sare si usurati durerea, astfel povestea merge, dar asa cum va voi explica, exista o solutie mult mai simpla, fara sare.

Crampele apar cel mai adesea la nivelul muschiului gambei din spatele piciorului inferior, a hamstrilor din partea din spate a coapsei sau a cvadricepsului din fata. Ocazional poate indica ceva mai grav, cum ar fi claudicatia, o afectiune in care oxigenul insuficient ajunge la muschi, determinandu-i sa se stranga atunci cand o persoana merge. Sau, in cazuri rare, crampele pot fi cauzate de niveluri foarte scazute de calciu din cauza unei probleme cu glanda paratiroida din gat. Dar, asa cum Raymond Playford, profesor de medicina la Barts si la London School of Medicine and Dentistry, spune ca crampele nu sunt asociate cu nevoia de mai multa sare in dieta dvs.

in majoritatea cazurilor.

Tratament de soc

Ceea ce cauzeaza aceasta crampa este ceva misterios. Cu mai bine de un secol in urma, oamenii au observat ca barbatii care stocau focurile pe nave erau adesea afectati si chiar a devenit cunoscut sub numele de „crampa a stokerului”. Acest lucru a dus la teoria ca lipsa de sare a fost cauza. Ideea a fost ca caldura focului i-a determinat pe barbati sa transpire atat de mult incat au devenit lipsiti de sodiu. Deci, in mod natural, presupunerea era ca consumul de mai multa sare ar preveni crampele.

O explicatie biologica pentru aceasta este ca lipsa de sare si deshidratarea insotitoare determina contractarea spatiilor dintre celulele muschilor, ceea ce creste apoi presiunea asupra terminalelor nervoase, ducand la durere. Problema acestei explicatii este lipsa unor dovezi solide in acest sens. Pentru a fi corect acest lucru nu este un subiect usor de studiat. Deoarece crampele sunt involuntare, nu stii niciodata cu adevarat cand se vor intampla, ceea ce le face greu de investigat. Daca ati aduna oameni intr-un laborator pentru observatie, ati putea astepta foarte mult timp inainte de a deveni crampe.

Acest lucru lasa observatii ale mediilor din viata reala, cum ar fi constatarea ca fotbalistii americani sufera de crampe mai mult atunci cand vremea este fierbinte, dand mai multa greutate ideii ca, la fel ca in cazul stokerilor, totul se datoreaza pierderii transpiratiei si a lipsei de sare . Problema cu aceasta teorie este ca si sportivii din clima rece se inghesuie. Si cand pierderea de sodiu a fost masurata la sportivii care participa la un ultra-maraton in Cape Town, Africa de Sud, diferenta dintre cei care au experimentat crampe si cei care nu au fost prea mica pentru a avea o semnificatie clinica.

O alta abordare care a fost testata este aceea de a induce crampe voluntarilor curajosi folosind curenti electrici. Daca lipsa de sare joaca un rol, ar trebui sa necesite un curent mai mic pentru a induce crampe la o persoana partial deshidratata si, prin urmare, saraca in sare. Dar Kevin Miller si colegii de la Universitatea de Stat din Dakota de Nord din SUA au descoperit ca acest lucru nu a facut nicio diferenta – desi admit ca nu se cunoaste efectul pierderilor mai mari de lichid asupra pragului de crampe.

Daca va ganditi la remediul pentru crampe pe care il vedeti pe un teren de sport, ne ofera un indiciu mare ca acest lucru nu are prea mult de-a face cu sarea. Cand simtim acea durere agonizanta, cele mai bune dovezi sugereaza ca intinderea muschiului, nu fluidele, este o usurare. Daca simtiti acea durere in muschiul gambei, va apucati degetele de la picioare si va usurati usor piciorul spre voi. Aceasta intinde muschiul si, in cele din urma, usureaza durerea. Nu este necesara cresterea nivelului de sodiu, indiferent de mijloace.

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva ati vazut pe viitor, accesati pagina noastra de Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe Twitter.

Declinare de responsabilitate

Intregul continut din aceasta coloana este furnizat doar cu titlu de informatii generale si nu ar trebui tratat ca inlocuitor al sfaturilor medicului propriului medic sau al oricarui alt profesionist din domeniul sanatatii. BBC nu este responsabil sau raspunzator pentru orice diagnostic pus de un utilizator pe baza continutului acestui site. BBC nu este responsabil pentru continutul site-urilor de internet externe enumerate si nici nu sustine niciun produs sau serviciu comercial mentionat sau recomandat pe niciunul dintre site-uri. Consultati-va intotdeauna propriul medic de familie daca sunteti preocupat in vreun fel de sanatatea dumneavoastra.