Ce face sa mananci o masa mare corpului tau

Ce face sa mananci o masa mare corpului tau

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Consumul de mese mari poate provoca schimbari care ne fac sa ne infometam – dar nu pentru ca stomacul tau se „intinde”.

E

Mancarea joaca un rol important in viata noastra in aceasta perioada a anului. Avand in vedere acest lucru, aducem inapoi o poveste pe care am crezut ca ti-ar putea placea. A fost publicat initial la 28 noiembrie 2019.

Sunt destul de increzator ca pot prezice cum ma voi simti dupa o masa mare: snoozy, lent si cu siguranta plin. Dar pana la pranz, a doua zi, sunt sigur ca voi gasi loc pentru o alta friptura. Cand va ganditi la asta, este destul de ciudat ca a doua zi dupa o masa enorma putem manca din nou exact aceeasi cantitate. Nu am invatat lectia noastra prima data?

De ce ne simtim in continuare foame dupa sarbatori precum Ziua Recunostintei sau Craciunul? Mancarea excesiva va „intinde” stomacul, adica aveti mai mult spatiu pentru mancare a doua zi? Chiar daca ma gandesc la asta acum imi face foame.

Raspunsul este ca, pentru majoritatea oamenilor, nu va este foame, in ciuda cantitatilor uriase de alimente pe care le-ati consumat recent. Te simti flamand tocmai din cauza asta.

Array

Dar mai intai, care este aceasta senzatie de foame? Durerea pe care o simti care te indeamna sa mananci este rezultatul mai multor modificari fiziologice din interiorul corpului tau. ( Aflati cum va afecteaza timpul de mancare .)

Daca ne obisnuim sa mancam la un anumit moment al zilei sau al unui mediu, putem deveni conditionati sa ne asteptam la mancare atunci cand ne aflam din nou in aceeasi situatie (Credit: Getty Images)

Este adevarat ca stomacul tau se schimba in dimensiune cand e foame sau este plin. Stomacul se contracta pe masura ce masa este digerata pentru a ajuta la mutarea alimentelor catre intestine. Zgomoteste pe masura ce aerul si mancarea se misca pe masura ce mancarea este impinsa in jos, un fenomen numit borborgmus, care este adesea primul nostru indiciu ca ne-ar fi foame, deoarece este audibil si fizic. Dupa zgomot, stomacul se extinde din nou in pregatirea pentru a manca – acest lucru este initiat de hormoni.

S-ar putea sa-ti placa si:

  • De ce oamenii s-au mutat sa bea lapte de vaca
  • Poate fi bine sa bei vin?
  • Cum este cu adevarat Craciunul la Polul Nord

Dar nu este adevarat ca mancarea intinde stomacul. Stomacul este foarte elastic, deci va reveni la capacitatea sa de odihna (aproximativ 1-2 litri) dupa o masa mare. De fapt, stomacul celor mai multi oameni are o capacitate destul de similara – nici inaltimea, nici greutatea nu au efect.

Ceea ce s-ar putea sa nu fim constienti este eliberarea hormonilor foamei: NPY si AgRP din hipotalamus si grelina din stomac.

Grelina este eliberata cand stomacul este gol si stimuleaza productia de NPY si AgRP in creierul nostru. Acesti doi hormoni sunt responsabili pentru crearea senzatiei de foame si pentru suprascrierea hormonilor care ne dau senzatia de a fi multumiti.

Poate contra-intuitiv, nivelurile de grelina tind sa fie mai mari la persoanele slabe si mai mici la persoanele cu obezitate. S-ar putea sa va asteptati ca un hormon care stimuleaza foamea sa fie mai prezent la persoanele care mananca mai mult – dar aceasta contradictie reflecta probabil cat de complicat este sistemul nostru endocrin.

In timp ce doar trei hormoni sunt in mare parte responsabili pentru generarea sentimentelor de foame, o duzina sau cam asa sunt necesari pentru a ne face sa ne simtim saturati. Cativa dintre ei, GIP si GLP-1, sunt responsabili de stimularea productiei de insulina pentru a regla metabolismul glucidelor. Mai multi hormoni sunt implicati in incetinirea miscarii alimentelor prin stomac, pentru a oferi corpului nostru timp pentru a digera alimentele. Pentru acele persoane cu obezitate care au un nivel scazut de grelina, s-ar putea ca nivelurile ridicate de insulina, necesare pentru a metaboliza o dieta bogata in carbohidrati, inhiba productia de grelina.

Doua sunt cheia reducerii senzatiei de foame: CKK si PYY. La pacientii care au montata o banda gastrica, ceea ce reduce dimensiunea stomacului, PYY este deosebit de mare. Acest lucru contribuie la pierderea poftei de mancare.

Chiar si dupa o masa mare in perioada de vacanta, putem gasi cu usurinta loc pentru mai multe a doua zi (Credit: Getty Images)

Chiar daca stomacul dvs. are un sistem hormonal pentru a spune creierului cand este gol, acest lucru este adesea sporit de asocierea invatata dintre orele zilei si senzatia de foame. Deci, chiar daca ati luat un pranz mare, este posibil sa va simtiti in continuare foame la cina.

„Daca apesi in mod repetat o bucata de ciocolata sau chipsuri dupa cina cand stai pe canapea sa te uiti la televizor, corpul nostru poate incepe sa se asocieze pe canapea, la televizor si sa manance ceva frumos si, ca urmare, cand mergi la canapea ai pofta ”, spune Karolien van den Akker, cercetator la Centerdata si fosta Universitate Maastricht. „Asta se poate intampla chiar si atunci cand esti satisfacut; cand rezervele tale de energie sunt pline. ”

Mancarea excesiva nu este rea in sine, spune van den Akker. Spre deosebire de diagnosticul clinic al consumului excesiv de alimente, in care se consuma cantitati foarte mari de alimente intr-o perioada scurta de timp, adesea asociate cu sentimente de dezgust, vinovatie sau rusine, consumul excesiv poate fi pur si simplu vazut ca un obicei pe care ar dori sa-l rupa. Dar poftele de mancare invatate pot face, de asemenea, foarte dificila respectarea cu succes a unei diete.

Cand invatam sa asociem proprietatile satisfacatoare ale alimentelor, in special alimentele cu continut ridicat de zahar, cu momente, mirosuri, privelisti si comportamente specifice, memoria acelei senzatii este activata si incepeti pofta. Acest lucru declanseaza apoi nu numai raspunsuri psihologice, ci si fiziologice, cum ar fi salivarea.

Aceste asociatii se dezvolta rapid si chiar cu cantitati mici de ciocolata, cum ar fi 1-2g – Karolien van den Akker

Studiile au aratat de nenumarate ori ca oamenii mananca mai mult atunci cand impart o masa cu un grup decat atunci cand sunt singuri (Credit: Getty Images)

„Aceste asociatii se dezvolta rapid si chiar si cu cantitati mici de ciocolata, cum ar fi 1-2g”, spune van den Akker. „Pare destul de usor sa dobandesti aceste dorinte, dar este greu sa scapi de ele. Corpul tau isi aminteste ca, la un moment dat, ai mancat ciocolata. Pofta se poate transforma cu usurinta intr-o pofta zilnica – chiar si dupa doar patru zile de repetare. ”

Uneori, chiar si starea noastra de spirit poate deveni declansatorul conditionarii. In mod obisnuit, oamenii declara ca au mai putina stapanire de sine daca sunt prost dispusi sau obositi. „In acest caz, emotiile se pot asocia direct cu mancarea gustoasa, deci atunci emotia rea ​​ar putea declansa pofta”, spune van den Akker.

In principiu, orice dispozitie, chiar pozitiva, poate deveni un factor declansator al poftei, atata timp cat este urmata in mod constant de alimente. Si s-a demonstrat in repetate randuri ca mancam mai mult atunci cand suntem in compania prietenilor. Chiar si atunci cand controlezi alcoolul, ocaziile speciale, durata petrecuta la masa si multi alti factori, mancam mai mult atunci cand suntem sociali. Poate pentru ca placerea companiei din jurul nostru face mai dificila concentrarea asupra controlului portiunilor. Chiar si oamenii care stau intr-un laborator mancand un castron de paste simple vor manca mai mult daca vor avea un prieten cu care sa vorbeasca. ( Cititi mai multe despre modul in care prietenii nostri manipuleaza comportamentul nostru in bine – sau in rau – aici ).

Atmosfera sezonului festiv ne poate conditiona sa ne asteptam la cantitati mari de alimente (Credit: Getty Images)

Aceasta cunoastere are implicatii si pentru incalcarea obiceiurilor alimentare proaste. „Cand incercam sa ajutam oamenii sa manance mai putin, ne concentram pe„ dezvatarea ”dorintelor lor invatate de mancare. Aici incercam, de asemenea, sa ne asiguram ca ei invata ca a manca ceva frumos o data nu inseamna ca trebuie sa o faci si in urmatoarele zile ”, spune van den Akker. Acest lucru este important, deoarece alte studii au aratat ca incalcarea unui obicei alimentar bun o data poate fi suficienta pentru a recidiva intr-un obicei prost.

Poate ca nu este o surpriza, deci, cat de foame ne simtim dupa o masa mare cu familia si prietenii. Inca ne este foame a doua zi – sau chiar mai tarziu in aceeasi zi – nu pentru ca stomacul nostru s-a intins, ci pentru ca ne-am obisnuit sa mancam excesiv cu ocazii speciale. Daca creierul nostru vede toate reperele – mirosurile, privelistile, sunetele – asociate cu o masa mare a doua zi dupa o sarbatoare precum Craciunul, atunci va incepe sa ne pregatim pentru a doua runda.

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau Instagram . 

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.