Ar trebui sa devii vegan de dragul intestinului tau?

Ar trebui sa devii vegan de dragul intestinului tau?

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Renuntarea la carne si lactate este promovata ca avand multe beneficii pentru sanatate. De asemenea, poate juca un rol crucial in mentinerea unui biom intestinal sanatos.

In urma cu aproximativ 10 ani, Neil Potts, cofondator al mesei vegane The Vurger Co, lucra multe ore intr-un loc de munca stresant cand a inceput sa aiba dureri de stomac.

Au aparut o data la cateva saptamani si au durat aproximativ 12 ore de fiecare data, in urmatorii cinci ani, dar testele nu au gasit nimic mai mult decat un „stomac usor inflamat”. 

Apoi Potts a plecat in vacanta in Los Angeles pentru cateva saptamani si s-a trezit mancand mai sanatos. Nici el nu avea prea multa carne sau lactate, ceea ce constituise anterior o mare parte din dieta sa. Durerile sale de stomac au disparut si, cand s-a intors in Marea Britanie, Potts s-a angajat intr-o dieta vegana, evitand toate alimentele care provin de la animale, inclusiv carne, peste, oua, lactate si miere.

„In afara de durerea de stomac care a disparut, am observat si o diferenta masiva in starea mea generala de fitness”, spune Potts in primele cateva luni de veganitate.

„Nu m-am simtit niciodata mai sanatos, aveam mai multa energie si o piele mai buna si nu puteam pune modificarile la altceva. Si intr-adevar nu sunt un tip de leac miraculos. ”

S-ar putea sa-ti placa si:

  • Ceea ce facem si nu stim despre sanatatea intestinelor
  • Cum sa mancati drumul catre un intestin sanatos
  • Cum va poate vindeca creierul burta

Potts spune ca calatoria l-a facut sa-si dea seama cat de mult ne poate afecta hrana mancarea pe care o mancam. Desigur, nu toata lumea este intoleranta la carne sau lactate, dar majoritatea dintre noi am simtit efectele pe care dieta noastra le poate avea asupra bunastarii noastre generale.

Array

Dar dieta noastra nu ne afecteaza doar curajul in moduri in care putem simti, asa cum a fost cazul Potts. Exista dovezi din ce in ce mai mari ca poate influenta, de asemenea, structura si functia microbiotei noastre, trilioanele de bacterii care traiesc in interiorul intestinelor noastre, ceea ce poate afecta si sanatatea noastra. Si unele studii au constatat ca dieta vegana este cea mai sanatoasa.

Unele studii au descoperit ca dietele vegane sunt cele mai sanatoase pentru curajul nostru (Credit: Getty Images)

Dieta vegana este clasificata de obicei ca fiind mai scazuta in proteine, calciu, grasimi saturate si sare. Deoarece veganii au o dieta mai limitata, se presupune in mare masura ca ceea ce mananca este mai ridicat in fibrele dietetice, care se gasesc in alimente precum leguminoasele, legumele, nucile, semintele, fructele si cerealele, decat o dieta omnivora.

Aceste alimente sunt, fara indoiala, printre cele mai sanatoase pe care le putem manca – si consensul emergent este ca, de regula, alimentele care sunt bine stabilite si bune pentru sanatatea noastra generala sunt, de asemenea, considerate a fi cele mai bune si pentru microbiomii nostri. Dar efectele unei diete vegane asupra curajelor noastre nu sunt atat de simple.

Danilo Ercolini, profesor de microbiologie la Universitatea din Napoli, a realizat un studiu care a constatat ca majoritatea veganilor si vegetarienilor, dar doar 30% dintre omnivori, aveau o dieta comparabila cu dieta mediteraneana. Aceasta este o dieta bogata in leguminoase, legume si alimente din fructe, precum si folosind exclusiv ulei de masline extravirgin si saraca in branza si zahar.

El a constatat ca urmarirea atenta a dietei mediteraneene a fost legata de niveluri mai ridicate de acizi grasi cu lant scurt la fecalele unei persoane. Aceste molecule sunt considerate pe scara larga ca fiind importante pentru sanatatea colonului si a restului corpului.

In cercetarile ulterioare, Ercoloni a constatat ca polifenolii, micronutrientii gasiti in unele alimente pe baza de plante, sunt, de asemenea, utili pentru sanatatea intestinelor si au proprietati antiinflamatorii.

Multe probleme de sanatate, inclusiv sindromul intestinului iritabil (IBS), boala inflamatorie a intestinului (IBD) si obezitatea, provin din inflamatie, spune Ercolini. A avea activitate antiinflamatoare in intestin poate ajuta la prevenirea aparitiei si dezvoltarii anumitor boli.

Luca Cocolin, profesor de microbiologie agricola la Universitatea din Torino, Italia, a descoperit in cercetarea sa ca vegetarienii si veganii au avut ambele un set de cai metabolice, care sunt reactii in celule, responsabile pentru functia intestinului pe care omnivorii nu au avut-o. .

Unii cercetatori spun ca este inselator sa spunem ca o dieta vegana este intotdeauna cea mai sanatoasa optiune (Credit: Getty Images)

Omnivorii au functii care se ocupa de metabolismul componentelor carnii, dar veganii au functii legate de mobilitatea microorganismelor, inclusiv flagelina, despre care spune ca ar putea proteja impotriva bolilor, inclusiv a cancerului. 

„Speculez, dar o dieta mult mai bazata pe plante ar putea ajuta la dezvoltarea functiilor care pot proteja impotriva unor boli, desi nu am inca date care sa sustina aceasta ipoteza”, spune el.

Vagitatea veganismului

Unii cercetatori sustin ca este inselator sa presupunem ca dieta vegana este intotdeauna predominant pe baza de plante.

Ricci Antonia, director stiintific la organizatia italiana pentru sanatatea animalelor Istituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezi, a analizat recent curajul veganilor pe termen lung si nu a gasit diferente intre acestia si persoanele care consumau diete non-vegane.

Antonia a recrutat peste 100 de oameni sanatosi, dintre care o treime erau vegetarieni, un al treilea vegan si un al treilea omnivori, le-a cerut sa inregistreze ce au mancat timp de doua saptamani si a luat probe de fecale de la fiecare dintre ei pentru a examina diversitatea lor. comunitatea microbiomului.  

A fost surprinsa sa nu gaseasca diferente in numarul sau varietatea bacteriilor intestinale intre cele trei grupuri. Dar cand s-a uitat la diferitele proportii de substante nutritive din dietele lor, a constatat ca toate cele trei grupuri consuma mult mai mult decat consumul zilnic recomandat de grasimi si nu au suficiente proteine ​​sau carbohidrati. Ea spune ca acest lucru este tipic pentru o dieta occidentala, indiferent daca este vegana, vegetariana sau omnivora, si ca probabil acesta este motivul pentru care microbiomii lor intestinali erau atat de asemanatori.

Ercolini sustine ca dieta vegana nu este neaparat cea mai sanatoasa. El a descoperit, de asemenea, in studiul sau ca multi dintre omnivorii care aveau o aderenta ridicata la dieta mediteraneana consumau mai putin de trei portii de proteine ​​animale pe saptamana. Acesti omnivori au avut beneficii potentiale similare pentru sanatatea intestinului in ceea ce priveste microbiota si acizii grasi cu lant scurt decat vegetarienii si veganii a caror dieta seamana cu dieta mediteraneana.

Un studiu a constatat ca o dieta mediteraneana, care include cantitati mici de pesti, a creat substante cruciale pentru sanatatea colonului (Credit: Getty Images)

„Pentru cei care sunt vegani din motive de sanatate, in opinia mea, ar trebui sa regandeasca acest lucru, deoarece nu este niciodata bine sa fii extrem in alegerile dietetice”, spune el.

„Cu cat dietele noastre sunt mai diverse, cu atat mai bine. In acest fel, veti obtine toate tipurile diferite de fibre. Poti sa fii omnivor si sa mananci multe legume si sa eviti alimentele nesanatoase, cum ar fi alimentele procesate, in special de origine animala. ”

In carnea ei

Cercetatorii descompun dietele noastre in trei categorii: vegan, vegetarian si omnivor. Dar, in timp ce mai multe studii au aratat diferente in intestin intre dieta vegana si cea omnivora, mai putine au gasit multe diferente intre dieta vegana si cea vegetariana. Un motiv pentru acest lucru se poate rezuma la excluderea lor comuna de carne.

Wendy Dahl, profesor asistent in stiinta alimentelor si nutritia umana la Universitatea din Florida, a constatat ca o dieta bogata in proteine ​​care contine carne rosie este asociata cu productia crescuta de TMAO, un metabolit asociat cu boli de inima care este produs de microbii intestinali si absorbit in corp. Unele studii au descoperit ca persoanele care consuma o dieta vegana au niveluri mai scazute de TMAO.

Modul in care o dieta vegana poate fi deosebit de benefica este daca contine cantitati mari de fibre dietetice, sustine Dahl. Fibrele alimentare nu sunt digerabile. Odata ajuns in intestinul gros, este descompus de bacterii, iar produsele acestui proces de fermentare pot fi apoi absorbite. Fermentarea carbohidratilor, o sursa de fibre, produce acizi grasi cu lant scurt.

Un studiu gasit, o dieta bogata in proteine ​​care contine carne, este legata de producerea unui metabolit legat de boli de inima (Credit: Getty Images)

„Pentru persoanele care consuma o dieta bogata in proteine, cu continut scazut de fibre, lipsa de fibre disponibile pentru bacterii inseamna ca fermenteaza tot ceea ce exista, inclusiv proteinele”, spune Dahl. „Acest lucru produce alti compusi care sunt inflamatori. Vrei sa hranesti mai degraba fibrele bacteriilor decat proteinele. ”

Gary Wu, profesor de gastroenterologie la Scoala de Medicina Perelman de la Universitatea din Pennsylvania, nu a gasit nici diferente intre microbiota veganilor si omnivorilor, ci cantitati mai mari de metaboliti in sangele veganilor.

El spune ca, desi acest lucru s-ar putea datora faptului ca veganii tind sa aiba o dieta mai bazata pe plante si sunt mai putin susceptibili de a dezvolta boli de inima, nu este inca clar daca exista vreo legatura intre sanatate si microbiota intestinala.

Deficiente de cercetare

„Este o situatie de pui si oua”, spune Cocolin. „Cercetatorii trebuie sa treaca de la studii observationale la studii corelationale. Este complicat, dar trebuie sa ajungem la un punct in care demonstram ca un tip de activitate in intestin este corelat cu sanatatea umana. ”

O problema care compara sanatatea veganilor pe termen lung cu cei care urmeaza o dieta omnivora este ca un numar mare de vegani isi aleg dieta din motive de sanatate.

Acest lucru inseamna ca este mai probabil sa se angajeze si in alte comportamente sanatoase, cum ar fi exercitiile fizice regulate si sa manance mai multe fructe si legume, si mai putin probabil sa fumeze si sa bea, potrivit cercetarilor, iar microbiomul intestinal este, de asemenea, afectat de acesti factori de stil de viata.

Exista, de asemenea, vesti proaste pentru acei omnivori si vegetarieni care au luat parte la Veg January: daca o dieta vegana provoaca modificari ale intestinului, aceste modificari pot dura doar atat timp cat persoana mentine dieta.

Cercetatorii au inceput sa studieze efectul dietei vegane asupra sanatatii intestinelor inca din anii 1980, dar veganismul nu era la fel de popular atunci, deci era mai dificil sa studiezi efectele unei diete vegane pe termen lung. Si cercetatorii spun ca inca nu este inca clar daca adoptarea unei diete vegane poate duce la modificari ale intestinului similare cu cele ale unui vegan pe termen lung.

Dietele vegane sunt cele mai benefice atunci cand contin cantitati mari de frig, sugereaza cercetarile (Credit: Getty Images)

Trecerea la o dieta vegana s-a dovedit ca schimba compozitia curajelor noastre in 24 de ore, dar aceste modificari ar putea fi inversate dupa doar 48 de ore de la reintroducerea dietei anterioare.

„Dieta este o componenta majora a microbiotei intestinale, dar mai mult prin modularea bacteriilor intestinale decat determinarea acesteia”, spune Cocolin.

„Puteti schimba modularea microbiotei in cateva zile, ceea ce va afecta modul in care functioneaza si se comporta microbiota, dar cand reveniti la dieta initiala, microbiota revine la modul in care erau initial”, spune el.

Alaturati-va peste 900.000 de fani viitori, placandu-ne pe  Facebook sau urmariti-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.